ANALIZA: In ce masura este America dependenta de afacerile tehnologice din Europa
businessskypepiatastartupipoantreprenori
De cele mai multe ori, analistii se gandesc la Skype, cand vor sa dea un exemplu pozitiv din spectrul companiilor tehnologice europene.
Skype are sediul la Luxemburg si a fost dezvoltat in Estonia. In ultimii trei ani, compania a fost vanduta de trei ori. Ultima oara, Microsoft a oferit 8,5 miliarde dolari pentru Skype.
Exista insa o companie olandeza mai mare decat Skype, care ofera o alta cale pentru antreprenorii europeni.
Booking.com ofera informatii despre 456.000 hoteluri si amplasamente din peste 190 de tari.
Istoria Booking.com incepe cu doi predecesori: Active Hotels, infiintat in Cambridge, Marea Britanie, in 1998 si Booking.com, infiintat in Olanda in 1996. Aceste doua companii au fost cumparate de gigantul american Priceline in 2004 si 2005.
Biroul Priceline din Olanda, care gazduieste Booking.com, a avut venituri de 4,1 miliarde dolari in 2013, de patru ori mai mare decat cele obtinute de Skype sub tutela Microsoft.
In opinia unor analisti, Booking.com ar fi trebuit sa ramana o companie de sine statatoare in Europa.
Pietele internationale, foarte atrase de Europa
Cand o companie americana construieste un cadru de piata, care realizeaza legatura intre cumparatori si vanzatori, se concentreaza de cele mai multe ori asupra Americii de Nord (AirBnB fiind o exceptie de la regula).
Cand startup-urile de pe batranul continent construiesc un cadrul online de piata, trebuie sa beneficieze de comercianti, clienti, utilizatori si o cota de piata in tarile europene, pentru a creste frumos.
Drept urmare, companiile americane nu pot sa se extinda la nivel international decat prin achizitii.
Cel mai bun exemplu este eBay, un succes "non-american", care se bazeaza in intregime pe achizitia de companii. Firmele europene pot fi exportate mult mai usor, de la o tara la alta, scrie venturebeat.com.
Nu este insa usor. Booking.com a realizat exitul la zece ani de la lansare. Construirea unor business-uri in Europa necesita prezenta fizica in multe tari, castigarea increderii si cultivarea bazei de clienti. Recompensele sunt insa pe masura stradaniei.
O piata europeana internalizata, unde exista multe companii, va reprezenta mereu o tinta pentru achizitii si va cuprinde numerosi candidati pentru IPO (oferte publice initiale).
Oportunitatile pietelor deschise
Exista numeroase nise inca neexploatate de antreprenorii europeni.
Doua din ele sunt sanatatea si cosmetica, care reprezinta o piata de zeci de miliarde de euro.
Exista doua tipuri de startup-uri: globale si locale/ multi-locale. Fondatorii trebuie sa stie inca de la inceput incotro se indreapta si care vor fi consecintele exportarii business-ului.
Skype va ramane un exemplu excelent pentru antreprenori, dar este doar un exemplu: unul care presupune un brand global si un produs end-user. Pawel Chudzinski, fondatorul Point Nine Capital, pune punctul pe "I": "I-as incuraja pe antreprenorii europeni sa tina cont de modelul Booking.com si sa creeze piete scalabile, multi-locale in pietele mari".