ANALIZA: Femeile merg pe sarma pentru a se face remarcate in cariera?
femeileadershipsheryl sandbergfacebookcompromissuccescariera profesionala
Femeile insumeaza jumatate din talentele profesionale (60% dintre absolventi) si cele mai multe (64%) doresc sa fie promovate in cariera.
Totusi, cand ajung la usa manageriatului, ezita sa treaca dincolo si sunt nevoite sa mearga pe o sarma intinsa intre feminitate si autoritate, intre eficienta si carisma, pentru a dobandi succesul.
Barbatii nu sunt obligati sa faca aceasta alegere, spune Sylvia Ann Hewlett de la Entrepreneur.com, deoarece faptul in sine ca sunt barbati le ofera "dreptul" firesc de a fi lideri.
Incepand cu anii '70, cand sociologul Virginia Schein a aratat ca atat barbatii, cat si femeile din management au perceput atributele leadership-ului ca fiind detinute mai mult de sexul tare, decat cel slab, studiile au confirmat in mod repetat ca asociem masculinitatea cu leadership-ul si feminitatea cu supunerea - "barbatii conduc" anumite companii, in timp ce femeile "se ocupa" de anumite companii.
Femeile au calitati profesionale unice. In ciuda studiilor care arata ca genul nu este un element care poate prezice capacitatea de lider a unei persoane, continuam sa ne bazam pe vechile prejudecati.
Femeile sunt vazute drept detinatoare ale unor calitati feminine, deoarece sunt mai putin increzatoare in ele, nu analizeaza situatiile foarte bine si sunt mai putin stabile din punct de vedere emotional; aceste calitati si caracteristici nu pot fi asociate cu liderii capabili - barbatii sunt agresivi, dominanti, obiectivi, competitivi - calitati necesare pentru un sef.
Barbatii nu stiu insa sa perceapa acele calitati "invizibile", dobandite din nastere, deoarece sunt ignoranti, scrie Hewlett.
Cand femeile au calitati prea "barbatesti", tindem sa le pedepsim. Experimentele arata ca femeile sunt condamnate pentru ambitia lor profesionala si dorinta de a se indrepta spre antreprenoriat.
In cadrul unui experiment din 2003, desfasurat la Stern School of Business din cadrul New York University, absolventii de facultate (barbati si femei) au fost rugati sa analizeze aptitudinile de leadership ale antreprenoarei "Heidi"; chiar daca au fost indulgenti, cand aceasta a devenit "Howard", lucrurile au stat mult mai bine...!
Judecam dupa aparente. Despre "Heidi", absolventii au spus ca este "egoista", "aroganta", "politizeaza mult".
Pe scurt, nu este la fel de placuta precum "Howard". Potrivit studiilor, barbatii par lideri naturali, in timp ce femeile "incearca prea mult" sa obtina o functie de conducere si "pierd din incredere".
Un studiu urias, realizat in randul a 60.470 barbati si femei, in 2011, arata ca peste jumatate - 54% - dintre participanti au spus ca nu au o preferinta, cand vine vorba de alegerea sefului lor (barbat sau femeie); pe de alta parte, 46% doresc un sef barbat.
Cei care prefera un sef de sex masculin spun ca acesta are mai multe calitati; ei asociaza unele atribute negative cu liderii femei.
"Chiar daca nu exista un atac direct la adresa liderilor femei, unii judeca personalitatea acestora, indicand ca liderii femei sunt mai putin carismatici decat barbatii", au spus sociologii.
De fiecare data cand o femeie dobandeste succesul la nivel national sau global, aprecierile la adresa sa sunt nuantate.
Bloggerita feminista Jessica Valenti spune ca "femeile isi ajusteaza comportamentul pentru a se face mai placute si drept urmare, au mai putina putere de decizie la nivel global", facand astfel un compromis pentru acceptare.
Recent, Sheryl Sandberg, numarul doi in conducerea Facebook, a spus ca prejudecatile cantaresc greu asupra femeilor de cariera.
"Cred ca femeile nu indraznesc sa se impuna", a scris Sheryl in cartea sa din 2013, "Lean In".
"Tendentiozitatea este motivul pentru care femeile nu indraznesc sa se impuna...", a subliniat sefa Facebook.