ANALIZA: De ce ar trebui sa investiti in Asia
analizaasiacamineconomieonuasia pacific
Asia, caminul celor mai dinamice economii din lume, imbatraneste rapid. Potrivit ONU, 62% din populatia regiunii Asia Pacific va avea peste 60 de ani in 2050. A treia cea mai mare economie din lume, Japonia, imbatraneste rapid. Pana in 2025, aproape 30% din populatia sa va fi batrana. Cea mai populata tara din lume, China, va avea 250 milioane de locuitori cu varsta peste 60 de ani in 2025 (marcand o crestere de 35% fata de 2009).
Asia, care a jucat un rol esential in dezvoltarea economiei globale a ultimilor decenii, trece prin schimbari demografice majore, care prezinta atat provocari, cat si oportunitati. De la o explozie a serviciilor medicale si a celor asiguratorii, pana la schimbarea dinamicii de pe piata muncii, CNBC a analizat trendurile emergente, care rezulta din fenomenul imbatranirii in Asia. Cum pot sa profite investitorii de mediul investitional asiatic?
1. Pariati pe huburile de manufactura
Pe masura ce varsta populatiei chineze creste, se majoreaza si salariile, respectiv costurile de manufactura in "magazinul lumii". Guvernul chinez vizeaza o crestere de 13% a venitului minim anual pana in 2015, pentru a incuraja consumul. Dar "mana de lucru" costa. Acest fapt a determinat o ascensiune a tarilor "tinere" din zona, precum Vietnam si Indonezia. Acestea ofera forta de munca mai tanara si mai ieftina.
Tarile mentionate au atras investitii in detrimentul Chinei. De exemplu, Foxconn, furnizorul tehnologic al Apple, a anuntat in august ca va investi 10 miliarde de dolari in Indonezia. Salariile in Indonezia sunt la jumatatea celor din China. Intre timp, Vietnam a devenit o solutie emergenta, unde se produc bunuri precum incaltamintea (n.a., port adidasi Nike "made in Vietnam") si componentele pentru calculatoare. Unele companii mari au anuntat ca vor deschide fabrici in Vietnam, inclusiv Nokia si Bridgestone.
Un studiu recent al Camerei de Comert Americane din Singapore arata ca 20% din companiile din SUA doresc sa reduca dependenta de China, prin migrarea spre alte tari, din Asia de S-E, in urmatorii doi ani. Filipine si Malaezia reprezinta doua solutii excelente, fiind alese de 27% dintre investitori. Aceste tari au fost urmate de Vietnam, Thailanda si Indonezia.
2. Robotii inlocuiesc angajatii
Cererea pentru roboti este uriasa. In China, de exemplu, trecerea la automatizare se realizeaza rapid, fara momente de respiro. Sectorul industrial chinez a inceput sa cheltuiasca bani buni pe masinarii, pentru a spori productivitatea si a imbunatati calitatea produselor sale, care pana acum urmau principiul "ieftin, atat in privinta pretului, cat si in cea a calitatii". Producatorul chinez auto Great Wall Motors dispune de roboti produsi in Elvetia care sudeaza caroseriile masinilor, in timp ce Foxconn intentioneaza sa "angajeze" milioane de roboti in fabricile sale din China, pana in 2014.
Companiile vor avea de castigat, producand senzori, convertori de frecventa, sisteme pneumatice etc. Mitsubishi Electric din Japonia, care asigura asemenea dispozitive pentru China, estimeaza o crestere a vanzarilor de la 762 milioane dolari in 2011 la 1,3 miliarde dolari in 2015.
Alti furnizori majori pentru China sunt ABB (Elvetia) si Fanuc (Japonia) - doi din cei mai mari producatori de roboti industriali din lume - ale caror vanzari vor creste semnificativ. Investitiile chineze in manufactura au fost de 1,6 trilioane dolari in 2011, in crestere cu 32% fata de 2010. Multi bani au fost investiti in automatizarea productiei.
3. Sectorul medical se situeaza in crestere
Sectorul sanatatii din regiune se va extinde, pentru a-i ajuta pe batrani sa isi mentina o stare de sanatate decenta. Majorarea veniturilor si ascensiunea clasei mijlocii implica de la sine investitii in servicii mai bune de sanatate in Asia. Producatorii de medicamente, companiile de servicii medicale si producatorii de echipamente pentru spitale se vor dezvolta rapid in Asia, in urmatorii 10 ani.
IHH Healthcare, companie situata in Malaezia, care a inregistrat in iulie o oferta publica initiala de 2,1 miliarde dolari, a avut in T2 2012 un profit de 130 milioane dolari, in crestere semnificativa. IHH s-a extins rapid si dispune de 24.000 de angajat in 30 de spitale situate in Malaezia, Singapore, India si Turcia.
Doreste sa investeasca si in China, respectiv Hong Kong. Carlyle Group, din SUA, a achizitionat recent 13,5% din compania chineza Meinian Onehealth Healthcare Group pentru a profita de industria medicala de 6,3 miliarde dolari din zona. Meinian, furnizor de servicii medicale si tratamente chinezesti traditionale, doreste sa deschida 20 de clinici pana la finele anului, pentru a ajunge la un numar de 83 unitati.
Daca ne gandim ca guvernul chinez va investi 63 miliarde dolari in sistemul medical pana in 2020, piata este mai mult decat atractiva. Producatorul de echipamente medicale Covidien din SUA a deschis un centru de cercetare si dezvoltare in Shanghai, in luna august, printr-o investitie de 45 milioane de dolari. Aici va produce instrumente pentru China si alte piete emergente.
4. Sectorul imobiliar evolueaza excelent
Chiar daca batranii din Asia locuiesc in mod obisnuit cu familia, acest trend se va modifica radical. Mai exact, pensionarii vor migra spre caminele special concepute pentru ei. Urbanizarea si faptul ca ingrijitorii la domiciliu cer salarii mari va determina familiile sa ii cazeze pe batrani la camin. Cererea pentru camine va fi tot mai mare. In China, de exemplu, Social Welfare Home, organizatie condusa de guvern, ofera paturi la costuri situate intre 110 dolari si 570 dolari pe luna, avand deja o lista de asteptare de 9.000 de persoane, la nivelul lunii iulie.
Aviid Third-Age Living, o companie din Australia, care investeste in camine pentru batrani, doreste sa aduca modelul caminelor australiene in Singapore, Malaezia si Japonia. In ultimii zece ani, a existat o crestere a numarului de camine din Australia. Acolo exista 1.850 de asemenea amplasamente, care gazduiesc 138.000 de persoane. Exista o cerere uriasa pentru piata seniorilor in Asia; in octombrie, Hong Kong a gazduit o conferinta pe tema "Retirement Communities World Asia", organizata de operatorul Terrapinn.
5. Femeile adulte au o putere de cumparare mai mare
Firmele producatoare de bunuri de consum targeteaza nisa femeilor mature. Potrivit Wealth-X, peste 80% dintre femeile cu averi de peste 30 milioane de dolari au peste 40 de ani in Asia. 23% dintre bogatasele Asiei au peste 60 de ani si isi investesc banii in masini de lux, iahturi si obiecte de arta. Asia reprezinta o piata excelenta pentru producatorii de obiecte de lux.
6. Ascensiunea domeniului asigurarilor
Populatia batrana a Asiei reprezinta o oportunitate pentru industria asigurarilor. Unii giganti ai asigurarilor din China se afla deja printre cei mai mari din lume - China Life, de exemplu, este cel mai mare asigurator din lume, in privinta capitalizarii de piata si are peste 70 milioane de clienti. Ping An, al doilea cel mai mare asigurator din lume, a anuntat in august ca se va asocia cu companiile de internet Alibaba si Tencent, pentru a forma un venture, prin care va vinde produse asiguratorii.
Compania de asigurari AIA din Hong Kong, fosta unitate AIG, s-a extins rapid in regiune. In iulie, AIA a anuntat ca valoarea business-ului sau a crescut cu 28%, la 512 milioane dolari in S1 2012. Asiguratorul a cumparat divizia de asigurari ING Malaezia, in luna octombrie, contra unei sume de 1,7 miliarde dolari. Asiguratori precum canadienii de la Manulife lanseaza produse de asigurare pentru batranii din Singapore.
7. Produse & Servicii tehnologice pentru persoanele in varsta
Companiile ofera produse si servicii tehnologice pentru cei mai in varsta. Ei doresc telefoane celulare, vor sa cumpere online si "tanjesc" dupa aplicatii, telecomenzi de televizor supradimensionate, cu butoane iluminate etc. Batranii din Asia vor sa fie independenti si sa-si sfideze varsta. NTT DoCoMo din Japonia a lansat un nou smartphone in luna august, destinat celor in varsta.
Ecranul acestuia are fonturi si simboluri mai mari si pune la dispozitie un sistem simplu, prin care batranii pot trimite emailuri sau pot realiza fotografii. Retailerii japonezi au lansat, de asemenea, multe servicii online pentru cei in varsta. Rakuten, cea mai mare companie de e-commerce din Japonia, a infiintat un magazin online pentru batrani. De asemenea, magazinul 7-Eleven profita de nisa pensionarilor prin oferte de livrare la domiciliu.