ANALIZA: De ce achizitioneaza antreprenorii chinezi companiile rivale din Occident?
analizachinarivalioccidenthuaweiibm
Evolutia economica a Chinei este marcata de aparitia unor noi jucatori, care pot concura la nivel international. Aceste multinationale, precum Haier, Huawei si Mindray, au intrat pe pietele dezvoltate din Europa si Statele Unite ale Americii.
Totusi, aceste companii reprezinta o exceptie, nu o regula. Pe viitor, ne putem astepta insa la o explozie a firmelor chineze pe scena internationala de business.
Companiile "made in China" se extind peste hotare in doua mari modalitati: fie "organic", prin extinderea propriilor operatiuni, fie prin cumpararea rivalilor internationali.
Huawei Technologies, furnizor de solutii pentru telecomunicatii, a mizat pe extinderea propriilor afaceri. Compania a activat mai intai cu precautie, pe pietele ieftine din Asia de Sud-Est si Africa, unde a capatat experienta, inainte sa treaca la urmatorul nivel, si anume intrarea pe piete competitive, precum Anglia si America.
Pe de alta parte, multe companii au ales sa cumpere firme internationale. Acestea au urmat exemplul companiei de electronice Lenovo, care a cumparat divizia de PC-uri a IBM-ului in 2005, pentru 1,75 miliarde dolari.
In urmatorii cinci ani, achizitiile chineze de companii straine se vor dubla si pana in 2020 vor fi de patru ori mai mari, potrivit lui Charles Wolf Jr., distins economist international.
Companii precum Putzmeister (Germania), Ferretti (Italia) si Cirrus Industries (SUA) au fost cumparate de chinezi.
Care sunt cele trei motive ale acestui tip de dezvoltare? Firmele chinezesti vor sa dobandeasca noi canale de distributie, sa beneficieze de tehnologie straina avansata si de stabilitatea si longevitatea brandurilor traditionale de peste hotare.
Intrarea pe piata
Gigantii industriali occidentali, precum Siemens, ABB si Caterpillar, au inregistrat scaderi pe piata din China, in ultimele doua trimestre. Rivalii lor chinezi cauta noi oportunitati dincolo de granita, prin achizitia de firme.
In ianuarie 2012, cea mai mare companie producatoare de echipamente de constructie din China, Sany Heavy Industry, a cumparat 90% din actiunile firmei industriale germane Putzmeister, pentru 324 milioane euro. Aceasta a reprezentat prima sa achizitie peste hotare. Inaintea tranzactiei, vanzarile Sany peste mari si tari insumau doar 4% din veniturile grupului. In cazul Putzmeister, 80% din venituri provin din alte tari decat China. Prin investitia sa in Putzmeister, Sany a devenit un rival de temut pentru liderii industriei, Caterpillar si Komatsu.
Shandong Heavy Industrial Group este un alt gigant industrial din China cu ambitii de extindere internationala. Compania ar putea fi motivata de mai multi factori. Investitia Shandong Heavy in firma italiana Ferretti a fost realizata in scopul "cumpararii" de tehnologie avansata, utilizata la constructia unor iahturi de lux - pentru a satisface pe deplin cererea chinezilor bogati pentru asemenea produse extravagante.
Ferretti este al doilea constructor de iahturi pe plan global si Shandong Heavy a investit aproape 400 milioane euro in 75% din actiunile companiei italiene. Shandong Heavy doreste sa cumpere in continuare companii internationale, la preturi reduse.
Un alt exemplu elocvent este grupul China Aviation, care a cumparat compania americana Cirrus Industries (constructor de avioane private). Utilizarea avioanelor private nu reprezinta unul din punctele forte ale bogatasilor chinezi, dar investitia ar putea contribui la cresterea cotei de piata a China Aviation in plan international.
Extinderea marcilor
Un alt factor care motiveaza jucatorii chinezi din piata este dorinta de a controla brandurile mondiale. In luna martie 2011, ministrul de Comert din China, Chen Deming, a declarat in plenul parlamentului ca guvernul va "incuraja companiile chineze sa cumpere branduri internationale, pentru a obtine recunoastere globala si pentru a imbunatati imaginea si calitatea produselor "made in China".
Exista putine bariere, in fata companiilor chineze care vor sa cumpere brandurile internationale cu totul. Chinezii stiu ca lansarea de la zero a unei marci necesita ani intregi de investitii si dureri de cap.
Pana acum, doar cateva firme chinezesti au cumparat branduri globale. Lenovo a cumparat linia de computere Thinkpad de la IBM, iar Geely Holding Group a achizitionat producatorul suedez de masini Volvo.
Istoric vorbind, daca tinem cont de dimensiunea pietei domestice din China, companiile n-ar fi avut multe motive pentru a se extinde dincolo de granite.
Multe firme se pot dezvolta local, in orasele chineze. Totusi, pentru altele, momentul actual este cel mai oportun, in privinta extinderii globale. Companiile din China se dezvolta, cumpara canale de distributie peste hotare, tehnologie si chiar marci populare.
Chiar daca ne confruntam cu un fenomen nou, acesta va fi de lunga durata. Existenta companiei chineze traditionale "apune", in timp ce sperantele de crestere economica si de dobandire a succesului pe plan international sunt tot mai mari.