ANALIZA: Cum vand companiile americane MULT si IEFTIN
analizavanzaremultieftincoca-colacafea
Un produs nu trebuie sa fie neaparat scump, pentru a genera castiguri de miliarde de dolari. De fapt, unele din cele mai ieftine produse aduc veniturile cele mai mari pentru producatori. Analiza de fata vizeaza acele bunuri alimentare si produse de larg consum care costa sub 5 dolari. Cele mai ieftine si durabile marci sunt vandute de companiile vechi din SUA, care investesc sume considerabile in marketing si promovare.
Ca urmare, toate companiile care beneficiaza de miliarde de dolari de pe urma unor obiecte ieftine sunt veterane pe piata, recunoscute si apreciate. Coca-Cola, care castiga enorm de pe urma brandului de bautura carbogazoasa Coke, este cel mai valoros brand din lume, potrivit Interbrand.
Brand Z spune insa ca McDonald's ar avea cea mai mare valoare de brand la nivel global. Alte marci din SUA, precum Cheerios, Campbell's si Starbucks, sunt recunoscute la prima vedere.
Aceste produse nu au concurenta serioasa deoarece se bucura de multa atentie din partea companiilor-mama. In 2011, Procter & Gamble, producatorul lamelor de ras Gillette, a cheltuit nu mai putin de 9,3 miliarde dolari pe reclama la produsele sale - 11,3% din vanzarile sale totale.
Ian Cook, CEO-ul Colgate-Palmolive, a declarat recent "ca va mari bugetul alocat advertisingului in cazul produselor Colgate" in 2012, pentru a-si proteja cota de piata mondiala. Oficialii companiei au mentionat ca bugetul publicitatii in T4 2011 a crescut la 428 milioane dolari, fiind cu 5% mai mare decat in anul anterior.
In plus, aceste marci sunt puternic impamantenite in constiinta consumatorilor. Cand spui "Cola", spui "suc", cand spui "pasta de dinti", spui "Colgate" si cand spui "banane", spui "Dole" - companie care dateaza din secolul 19.
Supa Campbell si cerealele Cheerios reprezinta, de asemenea, branduri inestimabile ale secolului 20, cel putin la nivelul SUA. Consumatorii au incredere in aceste marci si se asteapta la o calitate ridicata din partea lor.
Charles B. Stockdale de la
24/7 Wall St. a revizuit 500 de companii in functie de vanzari, pentru a identifica acele produse ieftine, care se vand in cantitati mari. Suma maxima admisa: 5 dolari.
1. Gillette - Lame de ras
Companie: Procter & Gamble
Cota de piata: 70%
Pret mediu: 5 dolari
2. Coca-Cola - Sucuri
Companie: Coca-Cola
Cota de piata: 17%
Pret mediu: 2,69, bax 6 doze
3. Supa Campbell - Supe
Companie: Campbell Soup Company
Cota de piata: peste 60%
Pret mediu: sub 2 dolari
4. Trident - Guma de mestecat
Companie: Kraft Foods
Cota de piata: 23,8%
Pret mediu: 4 dolari/3 pachete
5. French Fries - Cartofi prajiti
Companie: McDonald's
Cota de piata: 12,7%
Pret mediu: 2 dolari/portia mare
6. Dole - Banane
Companie: Dole Food
Cota de piata: 34%
Pret mediu: 1 dolar/lb. (0,453 kg)
7. Colgate - Pasta de dinti
Companie: Colgate-Palmolive
Cota de piata: 44,7%
Pret mediu: 3,50 dolari
8. Tropicana - Suc de portocale
Companie: PepsiCo
Cota de piata: 28,2%
Pret mediu: 1 dolar
9. Cheerios - Cereale
Companie: General Mills
Cota de piata: 12,6%
Pret mediu: 5 dolari
10. Starbucks - Cafea
Companie: Starbucks
Cota de piata: 32,6%
Pret mediu: sub 3 dolari