ANALIZA: Cum isi motiveaza IBM angajatii
analizaibmresurse umaneangajatmuncatraining
Una din marile schimbari survenite la IBM, gigantul IT care tocmai a implinit 100 de ani, nu are legatura cu computerele, ci se refera la cultura corporate.
Una din marile schimbari survenite la IBM, gigantul IT care tocmai a implinit 100 de ani, nu are legatura cu computerele, ci se refera la cultura corporate.
In ultimii 15 ani, compania si-a reorganizat vechile strategii de resurse umane, pentru a le "imbratisa" pe cele noi, ale secolului 21. Unele din schimbari sunt chiar neconventionale.
Un prim pas in schimbare atitudinii HR a fost realizat la mijlocul anilor '90, cand compania a renuntat la codul vestimentar care presupunea costum si cravata, in favoarea tinutei "business casual".
Mai mult, compania care la inceputul secolul 20 a prosperat pe fondul productiei de cartele perforate a renuntat la "datul cu subsemnatul" in condica pentru o buna parte din angajatii sai: 40% dintre angajatii IBM (400.000 la nivel global) lucreaza dincolo de portile companiei.
De ce si-a modificat IBM strategia de resurse umane? Deoarece vechile reguli nu mai dadeau rezultate. In secolul 21, compania s-a mentinut in top prin cumpararea companiilor mai mici de succes din jur si vanzarea diviziilor care nu mai aduceau profiturile scontate. 50% din forta de munca de la IBM a fost in companie pentru mai putin de cinci ani si 65% dintre angajati traiesc dincolo de hotarele SUA - o schimbare majora fata de acum 20 de ani.
Pentru a mentine moralul ridicat al angajatilor, productivitatea si loialitatea in aceste conditii de schimbari dinamice, IBM a focalizat resursele umane in patru mari directii:
1. A oferit beneficii egale pentru toti angajatii, indiferent de tara, rasa, gen, etnie sau orientare sexuala;
2. Studiul anual GPS (Global Pulse Survey) sondeaza in fiecare an raspunsurile a 40% dintre angajatii IBM, vizand elemente precum conditiile de munca si problemele aparute, precum si conditiile comunitatii in care lucreaza acestia. Compania IBM ii recompenseaza pe voluntarii care intreprind diverse activitati in comunitate;
3. Angajatii, nu doar directorii, sunt eligibili pentru sporuri de performanta;
4. Training-ul are o importanta vitala la IBM. Compania investeste aproximativ 1.700 de dolari pentru instruirea fiecarui angajat in noi sectoare de activitate necesare IBM-ului;
IBM este unul din titanii erei industriale si a reusit sa se reinventeze in cea digitala, prin reorientarea activitatii, de la computere, la retele globale, baze de date etc. Grupul a inteles demult ceea ce alte companii de-abia acum incep sa constientizeze: renuntarea la "cartelele perforate" si sistemul "comunist" de munca, precum si la codul vestimentar rigid reprezinta doar inceputul. Pentru a reusi in plan global, este necesara o schimbare radicala a strategiilor de resurse umane. (via |
businessinsider.com)