ANALIZA: Companiile din Europa reduc bugetele pentru calatorii
analizacompaniicheltuielicalatoriirecesiunedeplasari
Noile statistici GBTA arata ca recesiunea din Europa a obligat multe companii sa reduca semnificativ cheltuielile cu deplasarile.
Paul Tilstone, directorul Global Business Travel Association (GBTA) din Europa, spune ca nu este surprinzator ca firmele reduc cheltuielile corespunzatoare calatoriilor.
"Observam ca firmele aproba bugete doar pentru calatoriile cu adevarat necesare", a adaugat Tilstone.
"Multe companii doar mai viseaza la o crestere - sunt nevoite sa supravietuiasca. Cu exceptia elementelor esentiale pentru functionarea companiei, acestea nu mai aproba alte cheltuieli".
In general, cheltuielile de deplasare reprezinta o buna parte din bugetele companiilor; tocmai de aceea, reducerea lor contribuie cumva la recuperarea financiara. Unde sunt realizate insa aceste reduceri importante?
Hotelurile, care in trecut erau considerate ca fiind ieftine, sunt vazute acum drept locatii "adecvate" si "confortabile"; zilele zborurilor scumpe, la Clasa I, s-au incheiat.
"Angajatii calatoresc acum la clasa economica, nu la cea business", a mai spus Tilstone. "Cand calatoriile sunt autorizate, companiile vor sa obtina mult cu putin. Vor mai multe facilitati pentru banii oferiti pe bilete, cazare si altele".
Ultimele cifre furnizate de GBTA arata niveluri variate de crestere si declin pe cele mai importante cinci piete financiare din Europa de Vest in 2012: Germania, Marea Britanie, Franta, Italia si Spania.
Impreuna, ele insumeaza 70% din piata de travel a continentului - dar Germania este singura tara in care s-a raportat o majorare a cheltuielilor de deplasare. Acestea vor creste cu 1,6% pana la finele anului.
In alta parte, lucrurile nu stau la fel de bine. In Marea Britanie, cheltuielile au fost modeste, in timp ce in Franta au scazut cu 2,2%. Situatia in sudul Europei este si mai dramatica, in conditiile in care calatoriile de afaceri au inregistrat o scadere masiva in Spania, respectiv Italia.
In ansamblu, reducerea cheltuielilor este de 2,2% de-a lungul Europei de Vest; situatia este mai grava decat estimarile GBTA din primavara.
"Estimarile din primavara lui 2012 au fost realizate in luna mai; de atunci si pana in prezent, situatia din Italia, Spania, Grecia si Franta s-a inrautatit", a adaugat Tilstone.
Criza datoriilor a trecut cumva in spatele "camerei de filmat" si a burselor, cel putin pentru moment; totusi, problemele raman la fel de pregnante, a mai spus Tilstone.
Pentru unele companii, reducerile cheltuielilor de deplasare reprezinta un rau necesar. Dar ce efect au acestea asupra productivitatii?
"Eu efectuez zeci de calatorii in fiecare an, din care 30 - 35 sunt internationale", a povestit Tilstone. "Daca as fi nevoit sa calatoresc mereu la clasa economica, m-as simti pana la urma frustrat. Este vorba despre un echilibru. Nu vrei ca angajatii tai sa devina mai putin productivi".
Stewart Harvey spune ca nu este surprins de situatia precara descrisa de GBTA. In calitate de director comercial al furnizorului britanic de servicii corporate HRG, asigura organizarea calatoriilor pentru companii. Multe din acestea au devenit foarte precaute, in privinta cheltuielilor.
"Afaceristii nu vor inceta sa calatoreasca", a precizat specialistul. "Dar exista o lipsa de incredere si patronii controleaza mai bine modul de cheltuire a banilor".
"Vor sa se asigure ca deplasarea are un scop. Unde merg angajatii lor si ce vor vedea? Este un zbor intern sau international? Merg sa discute cu un client sau sa promoveze business-ul? Oamenii au devenit prudenti, deoarece nu stiu ce le rezerva viitorul."
Chiar daca proiectiile GBTA pentru 2012 sunt sumbre, mai ales pentru Europa de Sud, perspectiva generala pentru 2013 este incurajatoare. Asociatia estimeaza ca sectorul de business travel va creste cu 1,4% anul viitor, ceea ce inseamna mai multe joburi si o crestere a PIB-ului global.
Este acesta un barometru pentru economia regionala? "Exista unele indicii", a declarat Tilstone. "Exista o diferenta de un trimestru intre cresterea sectorului calatoriilor de afaceri si cea economica". Tilstone a mai spus ca "nu are un glob de cristal, in care sa observe exact ce se va intampla".
"Din experienta proprie, va putem spune ca majoritatea companiilor nu mai privesc foarte mult inainte. In zilele noastre, planificarea pe termen lung acopera doar 3-4 luni".