ANALIZA: Companiile americane se pregatesc intens pentru iesirea Greciei din Zona Euro
analizabancisuagreciazona eurocompanii
Pe masura ce Grecia se straduieste sa evite catastrofa financiara totala, companiile din SUA se pregatesc pentru momentul inevitabil: iesirea tarii respective din Zona Euro.
Bank of America Merrill Lynch a umplut camioanele securizate cu bani si le-a trimis in Grecia, astfel incat clientii sa poata plati in continuare angajatii locali si furnizorii, in eventualitatea in care "banii ar deveni indisponibili". Ford si-a reconfigurat sistemele computerizate, astfel incat sa poata accepta oricand o noua moneda greceasca.
Potrivit CNBC, nimeni nu stie care va fi intensitatea cutremurului economic din Grecia, dar marile banci americane si firmele de consultanta si-au riscat deja statutul, pentru a-i sfatui pe clientii corporatisti vizavi de modul in care ar trebui sa se comporte, in eventualitate scindarii Zonei Euro. Acest demers contrasteaza vizibil cu asigurarile liderilor europeni, care inca mai spun ca recesiunea poate fi administrata cum se cuvine si uniunea monetara poate fi mentinuta intreaga. Joi, Banca Centrala Europeana va lua unele masuri, prin care sa diminueze presiunile exercitate asupra tarilor cu probleme economice din Europa.
JPMorgan Chase, la randul sau, nu-si asuma niciun risc. A infiintat deja unele conturi noi pentru cativa giganti americani, care sunt rezervate pentru eventualele drahme grecesti sau orice alta valuta ar putea succeda euro in tarile europene.
Pietele bursiere din toata lumea s-au entuziasmat in aceasta vara, sperand ca liderii europeni vor rezolva problemele datoriilor Continentului; totusi, pasii repezi pe care ii urmeaza marile companii pentru a contracara o eventuala iesire a Greciei din Zona Euro sugereaza ca investitorii sunt prea optimisti. Multi directori sunt sceptici cu privire la sansele Greciei de a indeplini doleantele fiscale ale liderilor europeni, in schimbul ajutorului financiar.
Abandonul monedei euro de catre Grecia ar genera tensiuni in pietele globale si ar majora presiunile asupra Italiei si Spaniei, alte doua economii mari care se lupta cu datoriile. "Este logic sa spunem ca majoritatea companiilor se pregatesc pentru exitul Greciei", a declarat Paul Dennis, manager de programe in cadrul Corporate Executive Board, o firma privata de consultanta.
Intr-un studiu realizata in aceasta vara, compania a descoperit ca 80% dintre clientii sai se asteapta ca Grecia sa iasa din Eurozona si o cincime estimeaza ca o vor urma si alte tari.
"In urma cu 15 luni, cand am demarat studiul, nu ne-am fi imaginat asa ceva", a declarat Heiner Leisten, partener al Boston Consulting Group in Cologne, Germania. "Acum, nu mai este de neimaginat".
"Am discutat cu cateva zeci de companii si lucram pentru cateva din acestea", a declarat, la randul sau, Peter Frank, consultant al Pricewaterhouse. "Cele mai multe din ele s-au mobilizat in ultimele 90 de zile".
"Companiile isi pun unele intrebari serioase, precum "Daca vineri seara ar fi remis un comunicat de presa, potrivit caruia Grecia a iesit din Eurozona, ce vom face?", a precizat Peter Frank. "In unele situatii, companiile au planuri foarte pragmatice in acest sens, precum delegarea unei persoane, care sa mearga cu trenul la Atena, pentru a plati 50.000 de euro angajatilor (unei companii)", a continuat expertul.
Bancile si firmele de consultanta refuza sa comunice numele clientilor si multe companii mari nu discuta despre planurile lor de contingenta, temandu-se sa nu ii irite pe clientii din Europa. Bancile centrale, precum si ministrul finantelor din Germania, s-au gandit deja la implicatiile unui exit grecesc.
Unele companii sunt insa transparente. "Am analizat multe scenarii, inclusiv cel in care una sau mai multe tari decid sa isi schimbe moneda", a declarat Roger Griffith, din cadrul MasterCard. "Am definit pasii operationali si cei referitori la comunicare". "Practic, am putea opera o schimbare in 1-2 zile si suntem pregatiti, din punct de vedere al sistemelor", a mai spus Griffith.
Intr-un comunicat, Visa a anuntat ca va putea realiza "o tranzitie la o noua moneda intr-un timp minim, care nu va afecta consumatorii si retailerii".
Juniper Networks, furnizor de tehnologie retelistica din California, a creat "Euro Zone Crisis Assessement and Contingency Plan", in cadrul caruia companiile previzioneaza cum isi vor desfasura activitatile, dupa un eventual cutremur financiar.
"Discutam despre constientizarea situatiei, in contrast cu simpla "presupunere" legata de evolutia acesteia", a declarat Catherine Portman, vicepresedinte Juniper.
La randul sau, FMC, un producator gigant de chimicale din Philadelphia, solicita unor clienti eleni sa plateasca produsele in avans si nu accepta sa le vanda pentru plati ulterioare. De asemenea, compania a inceput sa evite plasarea unor sume mari de bani in Grecia, Spania si Italia, monitorizand capacitatea de creditare a clientilor din aceste tari.
"Este o discutie foarte aprinsa", a declarat Thomas C. Deas Jr., un director FMC, care este si presedintele NACT (National Association of Corporate Treasurers). Companiile americane au fost mai dispuse sa ceara consultanta, in comparatie cu firmele europene, a spus John Gibbons, responsabil cu serviciile de trezorerie ale JPMorgan Chase in Europa. Acesta a precizat ca multe din cele mai mari companii americane au cerut reconfigurarea conturilor lor bancare, pentru a putea "gazdui" o valuta care "nu exista".
"Ne pregatim pentru situatii extreme", a subliniat Gibbons. "Nu pierzi nimic, daca te pregatesti temeinic".