ANALIZA: Cele mai promitatoare piete emergente de retail in 2012
analizapieteretailvanzaribraziliafirme
Firma de consultanta globala AT Kearney a realizat raportul anual referitor la pietele emergente de retail care promit sa se extinda cel mai mult in 2012.
Analiza vizeaza 30 de tari emergente si foloseste criterii diverse de ierarhizare, in functie de riscul datoriilor unei tari, populatia, averile familiilor, cat si saturatia actuala a sectorului de retail.
In conditiile in care economiile SUA si Europa stagneaza, retailerii realizeaza treptat ca expansiunea globala este mai importanta ca oricand. Astfel, ei au decis sa abordeze noi piete de consumatori.
10. PERU
Pozitie ocupata in 2011: 7
Populatie: 29.549.517 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 10.000 dolari (estimari 2011)
Expansiunea Americii latine, sectorul dinamic de retail si cresterea economica solida au determinat rezultatele bune ale regiunii. Sapte tari din America Latina au fost incluse in topul 30 din acest an al celor mai promitatoare piete comerciale.
Peru, care a ocupat locul 10, a beneficiat de o crestere economica sustinuta. PIB-ul a crescut cu 5% in 2011 si vanzarile in comert cu 13%.
In conditiile in care retailerii moderni nu acapareaza o cota de piata semnificativa in Peru, AT Kearney estimeaza ca exista potential urias in zona. Printre retailerii care doresc sa se extinda in Peru se numara Gap, retailerii de Lux Giorgio Armani, Chanel si Brooks Brother, dar si producatorul de articole sportive Puma.
9. MONGOLIA
Pozitie ocupata in 2011: -
Populatie: 3.179.997 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 4.500 dolari (estimari 2011)
Mongolia a debutat in top direct pe locul 9. Beneficiaza de o industrie miniera excelenta, care a fost sustinuta de cererea in crestere de carbune din China; Mongolia iese din saracie si se incadreaza in randul tarilor cu venituri medii. FMI estimeaza ca economia Mongoliei se va extinde cu 14% pana in 2016.
"In ciuda unui PIB si a unei piete de retail reduse, potentialul de crestere si democratia din Mongolia reprezinta o oportunitate pentru retailerii care cauta o baza solida de clienti si un mediu politic stabil", se arata in raportul AT Kearney.
In prezent, averea in Mongolia este foarte concentrata, astfel incat marcile de lux isi pot aborda mai usor clientii. LVMH a intrat pe piata din Mongolia in 2009 si de atunci a fost urmata de Zegna, Hugo Boss, Cartier, L'Occitane si Dunhill. De asemenea, Burberry doreste sa deschida un al doilea magazin de lux in Mongolia, in incinta unui nou complex hotelier.
8. OMAN
Pozitie ocupata in 2011: -
Populatie: 3.090.150 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 26.200 dolari (estimari 2011)
Oman se afla pe harta de interes a multor retaileri internationali si a debutat pe locul 8. Magazinele de retail inlocuiesc treptat pietele deschise in aer liber si magazinele mici, cu precadere in capitala tarii, Muscat, precizeaza AT Kearney. Chiar daca ritmul de crestere economica este mai lent, in randul tarilor din Orientul Mijlociu, Oman permite strainilor sa detina afaceri in regiune, un element absolut favorabil pentru antreprenori.
7. EMIRATELE ARABE UNITE
Pozitie ocupata in 2011: 8
Populatie: 5.314.317 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 48.500 dolari (estimari 2011)
AT Kearney apreciaza ca Emiratele Arabe Unite vor avea un viitor stralucit. In ciuda tensiunilor din regiune, EAU si-a dobandit reputatia unei zone sigure si ospitaliere pentru turistii si investitorii care vin cu banii. Dubai Mall este cel mai vizitat mall din lume si o destinatie de relaxare, cu peste 54 milioane vizitatori in 2011, in crestere cu 15% fata de 2010. Mallul se va extinde puternic, pentru a servi mai multi retaileri. Aceste destinatii au insa chirii costisitoare si multi retaileri prefera sa isi deschida magazine in mallurile mai putin pretentioase.
6. GEORGIA
Pozitie ocupata in 2011: -
Populatie: 4.570.934 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 5.400 dolari (estimari 2011)
In timp ce multe tari europene au fost penalizate de agentiile de rating, Georgia si-a apreciat calificativele. Sistemul de taxare si impozitare din Georgia este mai putin costisitor si prezinta o transparenta ridicata. Consumatorii din regiune incep sa frecventeze tot mai des magazinele, in detrimentul bazarelor traditionale.
5. INDIA
Pozitie ocupata in 2011: 4
Populatie: 1.205.073.612 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 3.700 dolari (estimari 2011)
Sansele pentru investitori oferite de India au determinat multi retaileri sa isi deschida magazine in zona. Starbucks si Dunkin' Donuts au intrat recent pe piata indiana si Wal-Mart, Carrefour, Metro, Zara si Mango urmaresc sa isi extinda activitatea in regiune.
4. URUGUAY
Pozitie ocupata in 2011: 3
Populatie: 3.316.328 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 15.400 dolari (estimari 2011)
Chiar daca Uruguayul a inregistrat o scadere usoara a ratingului, sectorul de retail a crescut cu 30%, incepand cu anul 2008. Chiar si in afara capitalei, dezvoltarea centrelor comerciale este in toi. In contextul in care somajul se situeaza la cel mai scazut nivel din istoria Uruguayului si nivelul de saracie scade, acest stat devine foarte atractiv, atat pentru investitori, cat si pentru consumatori.
3. CHINA
Pozitie ocupata in 2011: 6
Populatie: 1.343.239.923 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 8.400 dolari (estimari 2011)
"Consumatorul chinez vrea si poate sa cheltuiasca o multime de bani", a declarat Hana Ben-Shabat, partener AT Kearney si totodata coautor al studiului. Ben-Shabat spune ca retailerii au prosperat in China, deoarece se confrunta atat cu oportunitati, cat si cu provocari. China ramane insa un camp de lupta pentru unii retaileri, care incearca sa intre pe piata locala. Consumatorii chinezi sunt mai atenti la preturi si retailerii domestici devin tot mai sofisticati.
China inregistreaza in prezent cea mai mare piata de lux din lume, cu vanzari de 12 miliarde de dolari, situate in crestere. Retailerii se confrunta insa cu presiunile inflationare din China. Chiriile sunt mari, mai ales in orasele mari si costurile muncii incep sa creasca. In principiu, China ramane insa o destinatie de top pentru extinderea retailerilor la nivel global.
2. CHILE
Pozitie ocupata in 2011: 2
Populatie: 17.067.369 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 16.100 dolari (estimari 2011)
Chile are una din cele mai sofisticate si competitive piete emergente de retail din lume. PIB-ul Chile va creste cu 6,2% in 2012. Inflatia este redusa. Multi retaileri prefera sa intre pe piata de retail din America de Sud prin intermediul Chile-ului.
1. BRAZILIA
Pozitie ocupata in 2011: 1
Populatie: 205.716.890 locuitori (estimari luna iulie 2012)
PIB pe cap de locuitor: 11.600 dolari (estimari 2011)
In ultimul an, retaileri precum Topshop, Sephora, Lanvin si Debenhams au intrat pe piata comerciala din Brazilia, subliniaza studiul AT Kearney. Lantul de cafenele Starbucks isi va dubla numarul de localuri din Brazilia la 64, pana la finele acestui an.
sursa foto: wikipedia.org