ANALIZA: Cele mai controversate reclame din 2011
analizareclame2011cnaopinieelevaeugenia
Reclamele sunt facute pentru a impresiona. Dar nu toate spoturile sunt bune de dat pe post. Unele reusesc sa puna pe jar atat autoritatile de reglementare din audiovizual, cat si opinia publica.
Care sunt cele mai controversate reclame din 2011? De la un bebelus de jucarie lovit cu capul de pereti, pana la reclama "la Eugenia", pur romaneasca, in care doi scolari impart acelasi biscuite intr-un stil indraznet, industria advertising-ului nu poate decat sa ne surprinda.
1. NIVEA
Reclama "recivilizarii" cetatenilor de culoare a starnit controverse. In aceasta reclama, apare un om de culoare proaspat tuns, care isi arunca vechea "masca" - in care are
par afro si barba - de-a lungul unui teren de fotbal. Dupa o serie de comentarii negative, Nivea si-a cerut scuze pe Facebook si a retras reclama cu pricina: "Va multumim pentru implicarea in activitatea noastra si pentru feedback-ul oferit in legatura cu reclama
"Re-civilized" NIVEA FOR MEN". Spotul creat de Draftfcb, a semanat furie in randul activistilor care militeaza pentru drepturile cetatenilor de culoare.
2. SUMMER EVE a retras reclama, dar nu si-a cerut scuze
La inceputul anului trecut, Summer's Eve a lansat o reclama ciudata si presarata, pe alocuri, cu mesaje socotite de unii ca fiind rasiale si vulgare. Reclama a fost retrasa, dar compania nu si-a cerut scuze.
3. AI o scuza buna?
Suferi de PMS? Laptele este salvarea ta. Campania de scurta durata "Tot ceea ce fac este gresit" - realizata de creatorii "Got Milk?", Goodby, Silverstein & Partners - prezinta cativa barbati care incearca sa se "impace" cu sindromul premenstrual al iubitelor lor. CMPB (California Milk Processor Board) a raspuns la criticile aduse acestui spot. "In ultimele saptamani, in mod regretabil, unii au considerat ca reclamele noastre despre lapte si PMS sunt nepotrivite - ne cerem scuze fata de cei deranjati de acestea", se arata pe site-ul oficial al organizatiei. "Altii au considerat reclamele ca fiind amuzante si educationale. Am deschis o discutie despre modalitatea in care sunt afectate femeile si desigur, relatiile". Nimeni nu refuza insa o oportunitate buna de marketing. Milk a extins campania prin intermediul unui site, denumit "Got Discussion".
4. CADBURY a facut diferenta intre Naomi Campbell si ciocolata neagra - Neinspirata alegere!
Dupa ce Cadbury a comparat-o pe frumoasa Naomi Campbell cu ciocolata neagra, fotomodelul s-a aratat mai mult decat deranjat. "Este umilitor pentru mine sa fiu comparata cu o ciocolata, nu doar pentru mine, ci pentru toate femeile si barbatii de culoare", a declarat Campbell pentru
The Guardian. "Nu sesizez umorul din aceasta reclama. Este deranjanta". Cadbury a retras reclamele si si-a cerut scuze.
5. Reclamele GROUPON din cadrul Super Bowl
Cele trei reclame ale Groupon-ului din cadrul Super Bowl-ului au infuriat masele. Una din reclame incepe cu o discutie asupra drepturilor omului, care cam lipsesc in Tibet si se sfarseste prin promovarea unei retete tibetane de peste cu curry. Putina lume a considerat reclama ca fiind amuzanta. Andrew Mason, de la Groupon, si-a cerut scuze pentru neplacerile create.
6. Un bebelus de JUCARIE este trantit de perete
HomeAway a produs o alta reclama pentru Super Bowl, intampinata cu proteste. Pentru a descrie adevarata dimensiune a camerelor de hotel, site-ul de rezervari a folosit imaginea unui bebelus de jucarie trantit de perete. CEO-ul HomeAway, Brian Sharples, a anuntat retragerea reclamei.
7. Reclama romaneasca la EUGENIA
In reclama interzisa de CNA, o eleva machiata si imbracata destul de provocator musca din Eugenia pe care un coleg de clasa o tine in gura. Scena a fost considerata nepotrivita pentru varsta celor doi elevi.