ANALIZA: Antreprenorii ar prefera mai degraba sa-si scoata o masea, decat sa construiasca un plan de succesiune
investitiiantreprenorisuccesiuneafaceribusinesslideri
Demararea si dezvoltarea unui business necesita multa munca si sudoare. Totusi, multi antreprenori, care au petrecut multi ani pentru a-si construi afacerile, ar prefera "sa-si scoata o masea", decat sa realizeze un plan de succesiune.
Un plan de succesiune este esential pentru o strategie de exit. In multe situatii, acesta are rolul de a asigura supravietuirea afacerii si dezvoltarea ei, dupa ce liderii actuali vor pleca (sau vor muri).
"Un plan de succesiune determina transferul unui business de la actualii proprietari la urmatoarea generatie de lideri", explica Richard Kahler, un consilier financiar avizat si totodata presedintele Kahler Financial Group.
"Un antreprenor ar trebui sa aiba un plan de succesiune, daca doreste sa monetizeze investitiile si sa ofere o continuitate afacerii sale", spune Richard Kahler.
O afacere mica este de obicei cel mai mare activ detinut de un antreprenor. Totusi, multi antreprenori se autoizoleaza si prefera sa ignore planul de succesiune.
Unii evita o asemenea decizie pentru ca nu se asteapta sa se retraga din activitate, desi cu totii suntem muritori...
Unii sefi au muncit toata viata pentru a infiinta o afacere si le-ar fi greu sa o lase pe alte maini. Altii nu pot lua decizii atat de dificile, nu stiu sa aleaga un succesor.
"Daca un antreprenor si consilierii sai reusesc sa realizeze un plan de succesiune, ar putea alege un succesor mult mai calificat, care nu este neaparat ruda cu ei", explica Martin Durbin, contabil si presedinte al Gateway Financial Designs.
Tinand cont de complexitatea acestui proces, planul de succesiune poate dura ceva timp. In unele cazuri, antreprenorul ar putea avea nevoie de un an, pentru a implementa un asemenea demers.
Antreprenorii sunt oameni ocupati, care nu au timp sa rezolve "problemele marunte". Altii platesc zeci de mii de dolari unor consilieri financiari, avocati, contabili si alti profesionisti.
Absenta unui plan de succesiune lasa totul in voia sortii. Conflictele intre mostenitorii unor rude decedate sau angajati pot determina falimentul unei afaceri.
Un accident poate determina ca o persoana sa nu mai poata lucra. De asemenea, ca parte din planul de succesiune, unii consilieri au colaborat cu clientii lor pentru a stabili daca au o asigurare de viata suficient de echilibrata. Consilierii pot realiza un acord pentru a-i asigura pe proprietari ca pot continua sa obtina un salariu de la compania respectiva, chiar si dupa ce sufera un accident si nu mai pot lucra.
"Antreprenorii trebuie sa fie pregatiti pentru orice situatie", a spus Durbin. "Metoda de baza va fi cea mai potrivita pentru proprietarul afacerii, dar nu si pentru urmasii sai."
Planul de succesiune nu reprezinta o stiinta exacta, iar procesul implica o documentare amanuntita. Consilierii care se specializeaza in acest domeniu au de obicei discutii indelungate cu noii clienti despre scopurile si valorile lor, atat dni punct de vedere personal, cat si antreprenorial.
Clientii incearca sa treaca de multe ori peste problemele emotionale, cand vine vorba de predarea unei afaceri pe mainile unui angajat loial sau cumparator din exterior.
"Antreprenorii nu accepta usor faptul ca nu vor conduce o afacere la nesfarsit, ca trebuie sa identifice un succesor", explica Michael Branham, un consilier financiar al Cornerstone Wealth Advisors.
Planurile de succesiune va cuprinde informatii despre procesul de transfer al afacerii si perioada necesara acestuia, subliniaza Branham.
Determinarea valorii unei afaceri reprezinta partea vitala a planului de succesiune. Unii consilieri colaboreaza cu profesionistii care pot stabili valoarea unui business. Potentialii cumparatori, inclusiv succesorii interni, tind sa aiba mai multa incredere in evaluarea unei parti terte.
Evaluarile sunt bazate pe mai multi factori, inclusiv valoarea unor bunuri, precum imobiliarele si echipamentele si cash flow-ul unei afaceri.
"Un antreprenor poate insista ca business-ul sau valoreaza un milion de dolari, dar angajatii nu i-ar oferi mai mult de 300.000 de dolari", a spus Martin Kurtz, un consilier financiar si presedinte al The Planning Center.
Uneori, procesul de evaluare reprezinta un "dus rece" pentru antreprenori, explica John Barnes, un consilier financiar licentiat si totodata CEO al Pendleton Street Advisors.
"Clientii nostri au fost foarte interesati de planurile de succesiune si de eficienta acestora, in contextul in care as pati ceva", spune Martin Kurtz, presedintele The Planning Center.
Unii antreprenori considera ca nu vor obtine suficienti bani din vanzarea afacerilor lor, pentru a trai regeste si dupa retragere. "Incercam sa le oferim o pereche de ochelari, sa vada compania din perspectiva altora", explica Barnes. "Realizam un proces educational".
Pentru investitori si clienti, o afacere care dispune de un plan de succesiune, un plan care se actualizeaza periodic, este mai atractiva decat una care nu va ramane in picioare dupa moartea proprietarului sau.