1. Sistemul bancar global
2012 a fost un an dificil pentru bancile internationale. Bank of America, Deutsche Bank, Goldman Sachs, HSBC, JP Morgan Chase, Morgan Stanley, Standard Charter si UBS au suferit lovituri de imagine semnificative. Printre problemele grave, se numara scandalul Libor, traderii fraudulosi, spalarea de bani si oferta publica initiala a Facebook, un moment jenant pentru companie.
De asemenea, unii manageri de fonduri de investitii cu renume au fost condamnati la inchisoare (Galleon) sau investigati (SAC Capital), din cauza posibilelor activitati de insider trading. Autoritatile din SUA si-au intetit investigatiile si masurile asupra mediului financiar. Toate aceste elemente au contribuit la o si mai mare diminuare a increderii oamenilor in banci.
Dar cat de mult conteaza acest lucru? Cinicii spun ca indiferent de imaginea industriei, inca reprezinta un element de neinlocuit in comertul global. Mai mult, dimensiunea si interconectivitatea bancilor internationale le transforma in entitati prea mari ca sa fie judecate.
De asemenea, daca intreaga industrie este viciata, nicio banca nu poate fi omisa. Dar aceasta viziune este derutanta; ignora dorinita unor autoritati de a actiona. Autoritatile vor actiona fie de ochii lumii, fie datorita ingrijorarilor politice. Institutiile financiare joaca in aparare, pentru a pastra actualele practici de afaceri, un aspect deloc incurajator.
2. Costa Concordia
Potrivit lui Karl Marx (un citat revigorat recent de filmul Argo, regizat de Ben Affleck), istoria se repeta ca o tragedie si sfarseste ca o farsa. Uneori, pentru a trece de la tragedie la farsa nu trebuie sa faci decat un pas, cum a fost cazul Costa Concordia.
Luxoasa nava de croaziera Costa Concordia, administrata de Costa Crociere S.p.A. si detinuta de Carnival Corp, a naufragiat partial in noaptea zilei de 13 ianuarie 2012, dupa ce a lovit un banc de recife in apropierea coastei italiene (Isola del Giglio).
Peste 4.000 de oameni au fost evacuati de la bordul navei si peste 30 au murit. Imaginile cu nava scufundata au ajuns rapid la stiri. Povestea a capatat o turnura bizara, dupa ce s-a descoperit ca insusi capitanul Francesco Schettino a modificat ruta programata prin computer a navei de croaziera, pentru a-i saluta pe cei de pe Isola del Giglio.
Schettino a fost acuzat ulterior ca si-a abandonat pasagerii aflati in dificultate. Capitanul a spus insa ca a cazut "din greseala" intr-o barca de salvare. Dincolo de aceste detalii uluitoare, criza Concordia a ridicat semne de intrebare asupra practicilor companiei care opera vasul de croaziera; odata ce o companie ajunge in lumina reflectoarelor, activitatea sa va fi monitorizata "la sange".
3. Apple si Foxconn
Un pret urias al actiunilor, clienti obsedati de produsele tale si o imagine simbolica nu te pun la adapost in fata crizelor reputationale. Apple a invatat acest lucru de la Foxconn, furnizorul sau, unde conditiile de munca lasa de dorit.
Dupa luni de zile, in care s-a discutat despre programul incarcat de munca, conditiile de securitate precare, gazduirea deficitara a angajatilor si o serie de sinucideri in randul lor, Apple si furnizorul sau, Foxconn, au decis sa imbunatateasca traiul chinezilor.
Decizia Foxconn de a imbunatati conditiile de munca pentru angajatii din China a survenit dupa o investigatie a Fair Labor Association (FLA), care a descoperit multe nereguli in privinta legislatiei muncii, printre care programul incarcat si orele suplimentare neplatite.
Raspunsul initial al Apple a fost relativ modest si evaziv, dar in final, CEO-ul Tim Cook a decis sa adopte o pozitiei de lider, pentru a trata o problema grava. Acest caz ilustreaza un fenomen important: accentuarea reglementarilor comertului global, dupa asemenea crize de imagine.
Strategia functioneaza dupa cum urmeaza: grupurile care militeaza pentru drepturile omului vizeaza o anumita companie, care are o vizibilitate in fata presei. Daca lovitura are succes, consecintele asupra imaginii obliga acea companie sa isi modifice practicile, sa stabileasca un etalon in industrie. Aceasta activitate de reglementare este condusa de entitati private, in timp ce entitatile publice stau in banca lor. Chiar daca modificarea standardelor de munca la Foxconn nu a fost stipulata de catre guvern, efectul este acelasi.
4. Walmart
2012 a fost un an groaznic pentru Walmart. Un caz de coruptie din Mexic s-a propagat si in SUA. Un articol din 18 decembrie publicat de New York Times preciza urmatoarele: "Walmart Mexic s-a folosit intens de coruptie pentru a incalca legea". Mai mult, potrivit aceluiasi material, Walmart stie de aceste nereguli, dar a preferat sa le tina sub pres.
Aceasta problema se adauga la un incediu recent, izbucnit la fabrica Tazreen Fashions din Bangladesh, un producator de haine pentru Walmart si alti retaileri. Bangladesh este a doua piata vestimentara din lume, dupa China si focul, cauzat de neglijenta grava a angajatorului, a reaprins discutiile privind siguranta la locul de munca. Crizele mentionate au dat aripi coalitiei anti-Walmart din SUA, a carei incredere scazuse, dupa ce Walmart a adoptat noi practici de sustenabilitate. Riscul reputational nu poate fi insa externalizat.
5. Companiile japoneze din China
Putem adauga etitcheta "made in..." pe orice produs vandut de corporatiile internationale. Cel mai recent exemplu este cel al companiilor japoneze care activeaza in China si controversa legata de un grup de insule nelocuite din nord-estul Taiwanului.
Acest conflict a avut un impact foarte negativ asupra companiilor nipone care fac afaceri in China. Fata de anul trecut, Toyota a inregistrat o scadere a vanzarilor de 49%, Honda - 40% si Nissan - 35%.