ANALIZA: 10 branduri care au pierdut mult din valoare in 2012
analizabrandurivaloaredellblackberryiphoneandroid
Coca-Cola a fost catalogata din nou drept cel mai valoros brand din lume, potrivit Interbrand, una din companiile importante care realizeaza expertize de brand. Apple s-a situat foarte aproape de Coca-Cola. Avand in vedere ascensiunea masiva a sectorului produselor electronice de consum, anul viitor estimam ca producatorul de bauturi carbogazoase va fi devansat. In timp ce unele din cele mai cunoscute branduri - printre care Amazon.com, Samsung si Oracle - au inregistrat o crestere cu 20% a valorii de marca, altele au pierdut intre 16% (Goldman Sachs) si 40% (BlackBerry). Impreuna, companiile tehnologice monitorizate de Interbrand, in frunte cu Apple, care a inregistrat o apreciere a brandului de 129%, au crescut cu 27%, la o valoare totala de 320 miliarde dolari. In aceasta liga, Nokia si BlackBerry au ramas insa in urma. Iata cele 10 branduri care s-au devalorizat masiv in 2012.
10. Dell
Declin procentual: 9%
Valoare brand: 7,6 miliarde dolari (locul 49)
Companie: Dell Inc.
Evolutia intr-un an: -2,36%
Industrie: Tehnologie
9. Thomson Reuters
Declin procentual: 11%
Valoare brand: 8,4 miliarde dolari (locul 44)
Companie: Thomson Reuters Corp.
Evolutia intr-un an: 1,5%
Industrie: Servicii business & presa
8. Honda
Declin procentual: 11%
Valoare brand: 17,3 miliarde dolari (locul 21)
Companie: Honda Motor Company Ltd.
Evolutia intr-un an: 4,6%
Industrie: Auto
7. MTV
Declin procentual: 12%
Valoare brand: 5,6 miliarde dolari (locul 67)
Companie: Viacom Inc.
Evolutia intr-un an: 9,7%
Industrie: Media
6. Citi
Declin procentual: 12%
Valoare brand: 7,6 miliarde dolari (locul 50)
Companie: Citigroup Inc.
Evolutia intr-un an: -5,2%
Industrie: Servicii financiare
5. Yahoo!
Declin procentual: 13%
Valoare brand: 3,9 miliarde dolari (locul 97)
Companie: Yahoo Inc.
Evolutia intr-un an: -10,6%
Industrie: Servicii internet
4. Moet & Chandon
Declin procentual: 13%
Valoare brand: 3,8 miliarde dolari (locul 98)
Companie: LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton
Evolutia intr-un an: 22,4%
Industrie: Alcool
3. Nokia
Declin procentual: 16%
Valoare brand: 21,0 miliarde dolari (locul 19)
Companie: Nokia Corp.
Evolutia intr-un an: -20,5%
Industrie: Electronica
Nokia a avut un an dificil. Dupa ce a pierdut ani de-a randul din valoarea de piata, Nokia a fost devansata irevocabil de Samsung. Sud-coreenii au devenit cei mai mari producatori de smartphone-uri in primul trimestru al acestui an. Pretul actiunilor companiei Nokia au scazut si in iunie, finlandezii au anuntat ca vor disponibiliza 10.000 de angajati, pentru a economisi bani. In prezent, compania isi pune speranta in sistemul de operare Windows Phone si smartphone-ul Nokia Lumia 920. Eforturile Nokia au fost compromise in luna aprilie de reclamatiile unor cumparatori de Nokia Lumia 900, care au sustinut ca nu s-au putut conecta la internet cu noul lor smartphone.
2. Goldman Sachs
Declin procentual: 16%
Valoare brand: 7,6 miliarde dolari (locul 48)
Companie: Goldman Sachs Group Inc.
Evolutia intr-un an: -23,2%
Industrie: Servicii financiare
Brandul Goldman Sachs a fost compromis de criza financiara si implicarea sa in obligatiile privind datoriile Greciei. In martie, un directori executiv al Goldman Sachs a demisionat, in urma unui scandal financiar. Veniturile din S1 2012 au fost cele mai reduse din 2005 pana in prezent, din cauza nivelului modest al tranzactiilor. In primele sase luni, G.S. a redus salariile angajatilor cu 14% si si-a redus personalul de management.
1. BlackBerry
Declin procentual: 39%
Valoare brand: 3,9 miliarde dolari (locul 39)
Companie: Research In Motion Ltd.
Evolutia intr-un an: -25,2%
Industrie: Electronica
In trecut, telefoanele BlackBerry, produse de RIM, dominau piata specifica. Odata cu esecul tabletei sale Playbook (2011), compania a pierdut teren in fata Apple (iPhone) si Android. Cota de piata a "crackberry" a scazut de la 21,7% in iulie 2011 la 9,5% in aceeasi luna a anului 2012, releva datele ComScore. In tot acest timp, cota de piata a Apple a crescut de la 27% la 33,4%, iar cea a Google de la 41,8% la 52,2%. Actiunile RIM s-au depreciat cu 90% in ultimii trei ani. RIM a anuntat in iunie ca va disponibiliza 5.000 de angajati dintre cei 16.500 (30% din forta sa de munca). RIM isi pune sperante in noul BlackBerry 10, care va fi lansat la inceputul lui 2013.