9 lectii pretioase pentru freelanceri
freelancerinteractiuneclienticonsumatoriafaceriorase
Campul muncii este presarat cu tot mai multi freelanceri. De exemplu, 40% dintre americani vor lucra ca freelanceri pana in anul 2020 si in 2014, freelancerii au avut venituri de 500 milioane de dolari.
Mai mult, unii tineri spun ca 57% din joburile lor "au durat" mai putin de un an. Astfel, relatia sef-angajat devine mai degraba una de tipul sef-client.
Exista insa unele obiceiuri bine intemeiate ale freelancerilor de succes, care trebuie sa-si dezvolta retelele, sa-si administreze clientii si sa aiba grija de propriile venituri.
Pentru a afla mai multe secrete ale freelancerilor, Business Insider a discutat cu Jaleh Bisharat, SVP departamentul de marketing al site-ului pentru freelanceri Elance-oDesk, Ann Friedman, o scriitoare din zona culturii freelancer si designerul freelancer Margot Harrington.
1) Diversifica-ti aptitudinile.
Pentru cei care nu lucreaza intr-o companie, aptitudinile sunt foarte importante si se schimba foarte rapid. "Lucrezi pe o piata competitiva", spune Bisharat, "si trebuie sa iti imbunatatesti incontinuu aptitudinile, pentru a face fata".
2) O retea vasta.
"Trebuie sa-ti construiesti reteaua", explica Bisharat.
De fiecare data cand vei aplica pentru un job, angajatorul va analiza profilul tau de LinkedIn sau oDesk, pentru a vedea daca ai o retea vasta de colaboratori.
"Legaturile noastre profesionale pot stabili daca obtinem sau nu un anumit contract sau proiect", adauga Bisharat.
3) Reactioneaza rapid.
"Clientii cauta un prestator care sa actioneze rapid", explica Bisharat. Demonstreaza-le acestora ca poti rezolva imediat anumite probleme si te vor contacta si a doua oara. Sefii cauta aceeasi calitate!
4) Ai grija de relatiile tale profesionale.
Friedman spune ca obtine contracte doar cu ajutorul unui pitching agresiv. Succesul tine de relatia cu editorii. "De fiecare data cand vizitez New York-ul, merg la o cafea cu ei, chiar daca nu am timp", spune Friedman. "Este vorba de oamenii din reteaua ta, trebuie sa cultivi relatiile cu acestia".
5) Discuta cu toata lumea!
Unul din cele mai importante lucruri este sa discuti chiar si cu persoanele pe care le consideri "sub nivelul tau profesional", explica Friedman. Vorbim despre "loialitatea orizontala", un termen imprumutat de la gazda emisiunilor radiofonice Rob Krulwich.
In loc sa vizezi o comunicare directa cu seful companiei, imprieteneste-te cu angajatii acesteia, deoarece "o cariera are radacini lungi".
"Daca doresti sa fii in joc pe termen lung, toata lumea este importanta", adauga Friedman. "In loc sa-i convingi pe unii ca esti mai bun decat ei, ar fi mai potrivit sa-i atragi de partea ta".
6) Fii constient de oportunitatile din calea ta.
Persoana cu care semnezi acum iti va da de munca si pe viitor. Cariera lui Friedman este elocventa: multe din contractele ei provin de la fosti angajati pe care i-a intervievat pentru anumite joburi, pe vremea cand era editor angajat.
7) Imprieteneste-te cu tinerii talentati din industria ta.
Cand intalnesti un tanar cu ambitie - cineva care doreste sa aiba o cariera stralucita - nu refuza prietenia sa. "Oamenii isi aduc aminte de alti oameni, care au fost alaturi de ei chiar si cand nu erau "cineva"", explica Friedman.
8) Stabileste unele limite.
Harrington spune ca in afaceri trebuie sa iti "educi" clientii, astfel incat cererile lor sa fie realiste.
"Trebuie sa stabilesti o limita, care sa nu fie depasita", spune Harrington. "Cand un client te suna la o ora nepotrivita, cand esti ocupat, nu poti zabovi foarte mult asupra lui".
Asteptarile tale si ale clientilor trebuie sa fie pe aceeasi lungime de unda, explica Harrington.
9) Socializeaza!
Fie ca esti "izolat" intr-un birou la domiciliu sau unul de firma, nu are sens sa te "holbezi" toata ziua la un monitor.
"Sunt o fire introvertita", spune Harrington. "Totusi, trebuie sa te vezi cu oamenii, ori de cate ori este posibil!"
Pentru a preveni izolarea, trebuie sa gasesti anumite puncte de interactiune, sa iesi in oras.
"Cand te blochezi", spune Harrington, "nu uita sa apelezi la cei din jur". (via BusinessInsider.com).