7 piloni care stau la baza dezvoltarii culturii unei companii
companiiculturasuccesesecantreprenoriatbusiness
Cultura unei companii reprezinta un subiect sensibil pentru multi antreprenori si motivele sunt binecunoscute. Cand un director conduce o companie care dispune de anumite resurse financiare si umane, trebuie sa construiasca si o cultura corporatista. Google le ofera angajatilor tot felul de beneficii, precum sedinte si fotolii de masaj, spatii in care pot trage un pui de somn, mese gratuite si masini electrice, pentru cei care trebuie sa calatoreasca in campus. Facebook pune la dispozitie un atelier de reparat biciclete, o frizerie, o sala cu jocuri video, dulciuri, o brutarie si un vendomat cu accesorii pentru calculatoare (gratuit!).
O companie poate oferi numeroase beneficii, dar cultura nu tine neaparat de masaje, mese si accesorii gratuite... Cultura defineste ceea ce conteaza cu adevarat si reuseste sa ii implice pe angajati la nivel personal, alaturi de lider. Potrivit entrepreneur.com, cei sapte piloni ai unei culturi corporate solide sunt foarte simplu de implementat.
1. Angajeaza inca de la inceput oamenii potriviti.
Edificarea culturii unei companii incepe cu oamenii. Cand trebuie sa iei decizii in privinta angajarilor, nu te hazarda. O cultura excelenta ii ajuta pe angajati sa-si cladeasca un viitor mai bun, pe parcursul carierei lor. Intreaba-i daca pot invata rapid lucruri noi si daca stiu sa lucreze in echipa. Unele calitati, precum o personalitate puternica, loialitatea si integritatea nu pot fi invatate. Cel mai important, trebuie sa intrebi daca respectivul candidat s-ar incadra in compania ta. Daca acesta are un CV excelent, dar lasa de dorit ca personalitate, nu ai niciun motiv sa-l recrutezi.
Cand angajezi pe cineva, cere si parerea echipei din care ar urma sa faca parte. Grupul trebuie sa iasa cu acel candidat, sa vada cum se comporta la birou si in afara lui.
2. Mizeaza pe implicarea comunitatii.
Altruismul genereaza bunastare si oamenii fericiti sunt cei mai eficienti. Cand angajatii lucreaza (si) ca voluntari, isi imbunatatesc relatiile sociale si profesionale.
Cand cauti un candidat, asigura-te ca este unul motivat. Oamenii care au multe pasiuni nu sunt doar mai interesanti, ci si mai pretiosi pentru cultura companiei. Ofera-i timp liber, pentru a face voluntariat, pentru a organiza evenimente civice, in echipa. De exemplu, unele companii participa la programe precum Habitat for Humanity.
3. Angajatii trebuie sa aiba zile libere.
Oamenii nu sunt roboti. Antreprenorii trebuie sa-si creasca afacerile ca pe un copil
(unul dependent, infometat, pretentios). Este normal ca un afacerist sa mearga pana-n panzele albe, pentru a-si crestere business-ul. Angajatii reprezinta o parte vitala a procesului. Totodata, ei trebuie sa fie odihniti, relaxati, sa se bucure si de timpul liber.
4. Distractia nu este un dusman al productivitatii.
Unii presupun de la inceput ca distractia este sinonima cu pierderea timpului la munca, dar un pic de joaca poate produce minuni, mai ales intr-un mediu care trebuie sa fie creativ.
5. (Re) cunoasterea trebuie apreciata.
Cand compania va inregistra succese, nu ezita sa le sarbatoresti. Cu totii avem nevoie de o victorie si cand angajatii vad ca unul de-al lor este apreciat, se vor simti mai motivati. Daca o companie incorporeaza recompensele pentru victorii, fie ca vorbim de o strangere de mana sau o prima, toti angajatii se vor simti mai apreciati.
6. Pasiunea este contagioasa.
Uneori, sefii se tem ca vor exagera cu rolul de... sefi. Nu te teme sa te bucuri de munca ta, sa arati ca pui pasiune in ceea ce faci, zi de zi. Entuziasmul este contagios si cand "plutonul" este alaturi de liderul motivat, victoria este la un pas distanta. Seful este cel care arunca zarurile, dar poate reprezenta si un coleg de incredere. Cine nu ar vrea sa stea la masa jocului alaturi de un coechipier, nu de un dictator?
7. Ai incredere in angajatii tai.
Foarte multi sefi sunt paranoici si cred ca angajatii vor doar sa profite de pe urma lor; in consecinta, sefii isi trateaza angajatii ca pe niste sclavi sau prizonieri. Cand oamenii stiu ca prezinta incredere, isi vor asuma responsabilitatea atat pentru succese, cat si pentru esecuri. Increderea este un element vital pentru cultura corporatista; cand onoarea angajatilor este validata si aplaudata, mesajul trimis este unul puternic: avem principii si vom castiga.
Dezvoltarea culturii unei companii nu necesita milioane de dolari, precizeaza Amy Power, presedintele si CEO-ul Power Public Relation din Dallas. Totul se rezuma la aprecierea angajatilor, recrutarea inteligenta si recunoasterea elementului uman, atat in sens individual, cat si in echipa.
Atunci cand un lider nu ezita sa isi declare deschis pasiunea pentru business-ul sau, atitudinea va fi contagioasa, in cel mai bun sens al cuvantului.