7 mituri despre proprietatea intelectuala
proprietate intelectualabusinessantreprenoriprotectiemarcamituri
Dupa ce a folosit o fotografie aflata sub incidenta drepturilor de autor, o companie de relatii publice a fost nevoita sa plateasca mii de dolari, drept despagubire, chiar daca acea imagine nu afisa niciun fel de avertisment legat de copyright.
Etichetarea produselor cu un numar de patent care nu corespunde cu specificatiile modelului poate determina amenzi pentru producatori, in SUA.
O lacuna in clauza privind dreptul la proprietate intelectuala din contractul unui angajat a determinat un deceniu de dispute juridice pentru Mattel, care a pierdut "imperiul de papusi" Bratz.
Acestea sunt doar cateva exemple oferite de entrepreneur.com, care pot determina pagube insemnate. Pentru antreprenori, o singura greseala privind proprietatea intelectuala poate fi fatala pentru business. Care sunt ideile preconcepute despre drepturile de autor?
1. Companiile detin "in mod firesc" toate proprietatile intelectuale ale angajatilor si colaboratorilor lor. Multi antreprenori presupun ca atunci cand angajeaza un om, vor detine dreptul deplin asupra muncii acestuia. Totusi, daca respectivul contract nu stipuleaza clar ca firma detine dreptul asupra proprietatii intelectuale generate de angajat, antreprenorii vor fi surprinsi sa afle ca exista unele limite.
2. Un patent garanteaza protectie globala. Obtinerea unui patent din partea Biroului de Patente din SUA protejeaza doar in interiorul tarii; cei care vor sa faca afaceri in afara SUA, de exemplu, trebuie sa solicite un patent in fiecare tara in care vor sa activeze si sa se conformeze cu legislatia acesteia.
3. Daca pare "oficial", atunci este oficial. Escrocii profita deseori de dorinta antreprenorilor de a proteja proprietatea intelectuala. Printre cele mai cunoscute inselatorii se numara emailurile in care o companie spune ca trebuie sa plateasca o taxa, pentru a-si proteja marca, domeniul web sau serviciile. Aparent, emailurile provin de la companii respectabile si multi antreprenori platesc asemenea taxe fictive fara sa isi dea seama ca sunt trasi pe sfoara.
4. Oricine poate folosi proprietatea intelectuala, daca nu afiseaza un simbol de copyright. In mod traditional, orice munca de creatie care nu prezinta simbolul copyright-ului poate fi folosita in mod gratuit. Legea s-a schimbat insa in urma cu cateva decenii, astfel incat unele materiale cu drept de autor pot fi protejate cu sau fara afisarea celebrului "C". Multi considera ca materialul de pe internet "este gratuit". Antreprenorii ar trebui sa presupuna din start ca respectivul material de pe internet se afla sub incidenta copyright-ului si sa cearca permisiunea utilizarii.
5. Secretele furnizeaza o protectie de lunga durata. Multi antreprenori considera in mod gresit ca orice informatie care nu este acoperita de incidenta copyright-ului si a patentelor poate fi protejata, sub umbrela "secretului de companie". Totusi, aceasta protectie a secretelor unei entitati pot fi acceptate cu greu in justitie si companiile trebuie sa vina cu argumente solide: a) informatia furnizeaza companiei un avantaj competitiv prin faptul ca este necunoscuta; b) compania a adoptat metode rezonabile pentru a proteja informatia; c) informatia nu este cunoscuta publicului si nici rivalilor de pe piata.
6. Etichetele nu conteaza. Unii antreprenori folosesc in mod gresit etichetarea proprietatii intelectuale (ori fac exces, ori sunt "zgarciti"). Greselile pot determina etichetarea generica a unui produs sau serviciu, fapt ce nu ii asigura nicio protectie a marcii, asa cum s-a intamplat cu aspirina, fermoarul sau termosul.
7. Care este strategia privind proprietatea intelectuala? Companiile trebuie sa insiste asupra cladirii unei strategii solide pentru protectia proprietatii intelectuale, mai ales cand discutam despre patente. Anul trecut, SUA a trecut de la un sistem de tipul "primul care a inventat..." la "primul care a depus cererea...", insemnand ca patentele sunt acordate in functie de cine inainteaza primul solicitarea. Mai exact, nu conteaza cine a avut ideea, ci daca a luat masuri in vederea fructificarii acesteia!
Proprietatea intelectuala conteaza foarte mult in lumea business-ul si nu aveti voie sa gresiti. Fiecare antreprenor ar trebui sa apeleze la un specialist in acest domeniu, pentru a-i "demonta" miturile privind proprietatea intelectuala.