5 produse americane care nu mai sunt atat de... americane
produse americaneconsumatorimade in usastudiuetichetaamerica
Consumatorul american obisnuit are o predispozitie pentru marcile "made in USA". Potrivit unui studiu din 2010, realizat de Adweek Media si Harris, 61% dintre americani spun ca sunt mai predispusi sa cumpere un produs daca eticheta "spune" ca a fost fabricat in America. Aici incadram 75% dintre americanii cu varsta peste 55 de ani, 66% cu varsta intre 45 - 54 de ani si 61% cu varsta intre 35 - 44 de ani.
Dupa ce s-a constatat ca jucariile chinezesti importate in SUA contineau materiale toxice, pesticide si chimicale, un sondaj Gallup a relevat faptul ca 82% dintre americani ar fi cheltuit bani DOAR pe o jucarie fabricata in SUA. Aceasta proportie a sarit la 94% in cazul produselor alimentare americane, pe care cetatenii din tara tuturor posibilitatilor le prefera in locul celor din China.
Acest patriotism al consumatorului este demn de admirat, dar la ce bun, din moment ce americanii sunt mintiti ca unele produse sunt fabricate la ei acasa, cand de fapt provin de pe alte taramuri? O bere impaturita in drapelul SUA poate fi sau nu americana... La fel si o camioneta sau o pereche de blugi. In ce masura mai este relevant mitul produsului american autentic?
Scepticii stiu raspunsul la intrebarile mentionate.
Manager.ro va prezinta o lista cu 5 produse americane care nu prea mai sunt... americane, datorita compozitiei diversificate:
Budweiser, Ford F-150, Rawlings, Levi's si All Star - adevarate iconuri in cultura yankeilor.
1. Budweiser
Anheuser-Busch InBev (BUD) doreste sa induca opiniei publice imaginea unui simbol american. Compania a cheltuit peste un miliard de dolari pentru a sponsoriza liga NFL si a investit 239 milioane dolari in reclame pentru Super Bowl, de-a lungul ultimilor zece ani.
Budweiser are radacini nemtesti. In 2008, compania braziliano-belgiana InBev a cumparat Anheuser-Busch pentru 52 miliarde dolari. Chiar daca producatorul detine un numar de fabrici in SUA, a apelat des la disponibilizari, intr-o incercare de a se extinde pe plan international.
Marcile Budweiser, Bud Light si Michelob joaca tare pe piata de bauturi, dar sunt nevoite sa imparta "cascavalul" cu rivali precum Boddington's, Lowenbrau, Hoegaarden, Spaten si Labatt.
2. Ford F-150
Ford nu asambleaza legenda F-150 in afara Americii. Asta nu inseamna insa ca unul din automobilele simbol ale Statelor este construit in intregime acasa. Compania achizitioneaza o serie de componente pentru camioneta F-150 din alte tari, pentru a reduce costurile de productie. Unii analisti spun ca modelul Toyota Tundra, construit in Texas, dispune de cele mai multe piese auto americane.
3. Rawlings
Compania Rawlings din St. Louis a devenit furnizorul oficial de echipamente pentru MLB (Major League Baseball) in 1977. Compania a avut insa unitati de productie in alte tari. Chiar daca Rawlings a fost infiintata in 1887 in St. Louis, si-a mutat productia in Puerto Rico, la inceputul anilor '70. S-a stabilit in Haiti si apoi in Costa Rica.
4. Levi's
Blugii colorati in "albastru american" au inceput sa fie produsi in Japonia, Lesotho, Mexic, Cambodgia, Turkmenistan si Filipine, unde mana de lucru este mai ieftina. Compania isi pastreaza insa sediul central din San Francisco, dar activeaza si in Belgia, respectiv Singapore. Identitatea americana a brandului Levi's atarna de un fir de ata, dar nu a apus complet.
5. Chuck Taylor All-Stars
Adidasii Chuck Taylor All-Stars reprezinta o pagina de istorie americana. Au fost fabricati pentru prima oara in 1917 si au adoptat numele vanzatorului de pantofi Chuck Taylor in 1923. Incaltarile simple, dar de efect, au devenit un accesoriu inepuizabil pentru toate categoriile sociale, de la tineri, la adulti, de la punkeri, la intelectuali.
Totusi, artificiul de advertising potrivit caruia "solistul Nirvana, Kurt Cobain, a purtat toata viata adidasi All Star" (de altfel adevarat), n-a mai putut sustine idealul american al marcii. In 2003, gigantul Nike a cumparat All Star de la Converse pentru 305 milioane dolari. Nike a mutat productia de adidasi All Star si Converse in Asia. (via |
thestreet.com)