4 puncte esentiale: Cum ar putea sa iasa Nokia din impas
nokialumiasmartphone-uriiphonesufletconnecting people
Nokia are probleme. Preturile actiunilor sale au scazut cu 80% si finlandezii au parasit clasamentul celor mai valoroase 100 de branduri din lume; inimile si portofolele milioanelor de clienti sunt deschise, in mod evident, altor marci, precum Samsung, Apple si Google. Potrivit lui Tom Long de la BMO Capital Markets, brandul Nokia a devenit o umbra: "Nu vedem semne de imbunatatire, indiferent de strategia care va fi abordata".
Si totusi, lucrurile nu stau chiar asa. Dean Crutchfield, analist Forbes, ne reaminteste ca 60% din telefoanele planetei sunt marca NOKIA si aceeasi companie detine 30% din piata mondiala de smartphone-uri. In aceste conditii, gigantul finlandez are nevoie de o reorganizare a business-ului, dincolo de poezia "ne concentram asupra crearii unor telefoane cu adevarat frumoase". Asta nu mai tine la public.
Multi dintre noi stim CE este Nokia, dar nu si CINE este aceasta companie, spune Crutchfield. Intr-o industrie a smartphone-urilor dominata de branduri fitoase precum Apple, Nokia a pierdut conexiunea cu scopul primordial al brandului sau, "Connecting People" si cu clientii, prin faptul ca a refuzat sa recunoasca deschis ca nu totul tine de marketing - este vorba si de "cine esti". Pentru a iesi din impas, Nokia trebuie sa recladeasca patru stalpi de sustinere ai bradurilor de succes, explica acelasi Crutchfield.
Manager.ro hands-on: Nokia Lumia 710, un campion caruia nu-i place sa iasa in evidenta
1. Nokia trebuie sa tina cont de propria strategie, "Connecting People", care se potriveste perfect pietei de smartphone-uri ieftine, accesibile aproape oricui. Nokia sufera de o miopie de marketing, nu este capabila sa adopte mai multe tactici, corespunzatoare unei singure strategii.
2. Nokia trebuie sa demonstreze ca poate transforma imposibilul in ceva posibil. Tinand cont de devalorizarea grava a brandului, leadershipul Nokia este perceput ca un cal cazut intr-o fantana. In cazul Nokia, fantana datoriilor. "Elop reduce costurile si spera intr-un miracol, dar se pare ca Nokia se afla in randul condamnatilor la moarte", a declarat John Strand, fondatorul firmei daneze de consultanta industriala Strand Consult. Astfel, seful Nokia, Stephen Elop, trebuie sa inlature temerile oamenilor, mai ales ale partenerilor si angajatilor, in timp ce identifica noi oportunitati, pentru a pune bazele cresterii; Nokia trebuie sa taie costurile si sa se concentreze pe piata de smartphone-uri low-end cu ecosistem Windows.
3. Acest demers nu trebuie sustinut doar de managementul de la Nokia, ci si de partenerii si agentiile colaboratoare din toata lumea. Industriasii trebuie sa lase orgoliile si cartile de vizita la usa. Al treilea pas este extrem de dificil de efectuat, cand ai un "pacient" in persoana unui brand dezradacinat de un business redundant, vanat de presa-piranha (care "miroase sangele") si o baza de clienti care nu mai rezoneaza emotional cu tine. In ochii utilizatorilor, compania finlandeza a scazut foarte mult si nu mai beneficiaza de acel "high esteem". Nokia are nevoie de un telefon ieftin si revolutionar - gama Lumia ar putea reprezenta doar o solutie de moment.
4. Nokia stie ca promovarea din om in om este cea mai buna cale de marketing. Pentru a-i fideliza pe clientii Nokia, comunitatea autentica trebuie mobilizata si valorificata. Elop poate pocni din degete, dar el este CEO, nu consumator si nava este prea mare, ca sa poata fi intoarsa dintr-o singura manevra; agentia de ratinguri Fitch a anuntat vineri ca Nokia mai are putin timp la dispozitie, pentru a-si rezolva problemele.
Nokia completeaza gama Asha cu trei noi smartphone-uri accesibile
In principiu, conchide Dean Crutchfield pentru Forbes, Nokia poate reveni la moda. Nokia are nevoie de un brand puternic. "Connecting People" este unul din cele mai bune sloganuri publicitare din istorie si Elop trebuie sa sustina noul plan de afaceri (alaturi de Microsoft). Pentru a se impune, Nokia necesita o idee revolutionara, care sa atraga atentia presei, care sa ii inspire pe clienti si sa revigoreze o companie absolut fabuloasa. Multi oameni raman fani patimasi ai brandului Nokia si vor reprezenta adevaratul ROI al companiei. Si cum Nokia trebuie sa se reinventeze, ar putea sa orbiteze tot in jurul siglei sale de suflet: CONNECTING PEOPLE.
sursa foto: flickr, mr.wicket