Richard Branson, fondatorul si presedintele The Virgin Group
Cel mai important lucru, mai ales daca vrei sa fii manager la Virgin, este modul in care interactionezi cu oamenii. Daca stii sa relationezi cu ei, daca iti pasa de ei, o sa iti gasesti un job la Virgin. Cred ca multe companii care au grija de oamenii lor au dobandit succesul tocmai din acest motiv. Sunt sigur ca un angajat trebuie sa aiba mai multe atributii, dar aceasta e esentiala.
Elon Musk, director executiv Tesla Motors si SpaceX
De fapt, eu intervievez personal toti candidatii care vin la SpaceX. Si suntem o companie cu un personal de 500 de oameni. Ce anume caut? Depinde de functie. Nu caut un candidat care sa aiba o capacitate de analiza uriasa, daca jobul lui va fi sa asambleze componente. Dar cred ca sunt in cautarea atitudinii pozitive si a oamenilor cu care pot lucra usor; o sa colaboreze bine oamenii mei cu acest candidat, posibil angajat? Este foarte important sa iti placa oamenii cu care lucrezi, altfel viata si jobul tau vor fi mizerabile. Avem o politica impotriva nesimtitilor la SpaceX. Concediem asemenea oameni. Le dam un avertisment. Daca nu se schimba ceva in comportamentul lor, ii concediem.
Sheryl Sandberg, COO Facebook
Cand am venit prima oara la Facebook, o femeie pe nume Lori Goler, absolventa a HBS, promotia 1997, lucra la eBay si o cunosteam de pe reteaua sociala. Aceasta m-a sunat sa ma intrebe cum poate rezolva o problema majora. Nicio persoana nu ma intrebase asa ceva pana atunci. Cand iti cauti un job, ei bine, iti cauti un job, dar in cazul lui Goler, situatia a stat altfel. Am angajat-o imediat.
Howard Schultz, presedintele si CEO Starbucks (FOTO)
Vrem sa avem la Starbucks oameni cu valori. Avem nevoie de oameni fericiti - noi servim cafeaua, nu invers. Daca acest lucru un functioneaza, o sa avem o discutie intre patru ochi.
John Chambers, presedintele si CEO Cisco
Prima mea intrebare? Spune-mi ce rezultate ai inregistrat. Nu confund munca grea cu succesul. Vreau sa iti cunosc si esecurile. Cu totii avem esecuri, cu totii gresim. Este surprinzator cum spun unii oameni: Ei bine, nu imi amintesc de vreun esec. Astfel, isi pierd imediat credibilitatea. Daca totusi isi recunosc greselile, ii poti intreba “ce ar face diferit de aceasta data, ca sa indrepte lucrurile?”
Virginia Rometty, presedinte si CEO IBM
Clientii ar putea sa ma intrebe: Care este strategia ta? Si le-as raspunde: Intreaba-ma mai intai ceea ce cred, iti pot oferi un raspuns mai bun. Intr-o lume in care traim amandoi, unde lucrurile se schimba foarte rapid, nu poti prezice totul si cu totii avem o forta de munca foarte inteligenta, care vrea sa se implice in multe lucruri.
Jeff Bezos, fondatorul si CEO Amazon
Cand se trezesc si apoi mediteaza la dusul de dimineata, angajatii mei se gandesc la clienti, cum sa ii ajute si acest lucru ii bucura. Pentru noi, cultura corporatista este o joaca frumoasa. Unele companii au o atitudine de cuceritor, iar noi avem o atitudine de explorator. Oamenii care au aderat la mentalitatea noastra de exploratori vor ramane alaturi de noi.
Jenn Hyman, fondator si CEO Rent The Runway
Sunt foarte recunoscatoare pentru jobul meu si caut oameni care sa aiba acest factor. Sunt fericita in fiecare zi deoarece fac ceea ce imi place. Pentru a dobandi succesul, compania mea are nevoie de oameni optimisti, care vad jumatatea plina a paharului. Startup-urile si afacerile mici sunt dificil de demarat, exista zile in care nu stii daca o sa mergi in etapa urmatoare. Vreau sa am in jurul meu oameni care inteleg ca este un privilegiu sa poti construi CEVA de la zero.
Mickey Drexler, CEO J.Crew
Persoana este CV-ul, nu o bucata de hartie. Oricine ofera sfaturi despre intocmirea CV-ului in facultate ar trebui sa fie demis. Studiile nu conteaza. Diplomele nici atat. Conteaza munca, inteligenta emotionala. Studiile in strainatate nu ma impresioneaza. Angajez multi chelneri, chelnerite. Cei care au succes sunt insotiti de un trecut previzibil.
Ursula Burns, CEO Xerox
Cred ca poti obtine cel mai mult de la oameni daca nu ii fortezi sa fie altcineva decat sunt. Cum trebuie sa fie? Respectuosi. Nu poti folosi un limbaj urat. Trebuie sa ai insa opinii despre anumite lucruri, sa iti sustii principiile, sa dovedesti ca situatiile in care ai dreptate sunt mai numeroase decat cele in care gresesti; ar fi bine sa intri in camera, sa ai ceva de spus, altfel nu vei adauga nimic bun la valoarea grupului.
Kenneth Chenault, presedintele si CEO American Express
La sfarsitul zilei - pentru ca am atat de multa incredere in leadership - incerc sa cantaresc integritatea. Pentru mine, integritatea este amestecul dintre cuvinte si fapte. Daca esti sef, trebuie sa inspiri incredere. Asadar, integritatea este ceva ce pot proba. Cand te confrunti cu o problema, trebuie sa te consulti cu ceilalti. Hai sa discutam despre momentul in care ai fost la un pas sa-ti compromiti principiile.
Lloyd Blankfein, presedintele si CEO Goldman Sachs
Caut oameni care se implica puternic in mersul lucrurilor. Acestia trebuie sa aiba pasiuni multiple. As angaja mai degraba o persoana curioasa, decat una superficiala, care are o experienta, dar nu a experimentat niciodata nimic cu adevarat.
Kay Krill, presedintele si CEO Ann Taylor
Am terminat facultatea si nu stiam ce sa fac mai departe. Macy's a venit in campus, pentru a face recrutari pentru un program de training. Am incercat si eu. Am primit jobul si am devenit pasionata de industrie. Presedintele Macy's de la acea vreme mi-a zis: Daca nu te trezesti in fiecare dimineata cu gandul nerabdator de a incepe munca, retailul nu este pentru tine; trebuie sa il ai in sange. Si l-am avut in sange. Imi place foarte mult ca fiecare zi e diferita.
Phil Libin, CEO Evernote
Cand realizez interviuri de angajare, ii supun pe candidati unui test de gramatica. Ii rog sa scrie cateva paragrafe in limba engleza, despre un subiect ales de mine. Aflu mai mult despre acea persoana din scrisul sau, decat dintr-un interviu verbal. Multi oameni pot sa se ascunda dupa degete, intr-o discutie verbala, dar nu si in scris.
Joseph Jimenez, CEO Novartis
Caut oameni care au dorinta de a avea rezultate. Suna simplu. Exista oameni foarte pasionati de ceea ce fac. Daca nu dormi noapte, gandindu-te la o solutie pentru o anumita problema profesionala, atunci te-am angajat!
Aaron Levie, cofondatorul si CEO Box
Avem 15 recrutori si discut in fiecare zi cu aceastia, de doua-trei ori pe zi. Realizez personal multe din interviuri. Avem multi angajati talentati. Nu as angaja insa o persoana ca mine, deoarece sunt foarte greu de stapanit. Unul din motto-urile noastre este: Fa lucrurile pana la capat. Suntem foarte orientati spre executie. Ne opunem birocratiei, procesului lent de luare a deciziilor.
Mark Pincus, cofondatorul si CEO Zynga
Sunt cu ochii pe cineva care a realizat multe in viata. Pun pariu pe oameni, mai ales pe cei care si-au asumat riscuri si au esuat, la un moment dat, deoarece au experienta. Si sunt modesti. Angajez oameni modesti, dar care au incredere in fortele proprii.
Ron Johnson, CEO JC Penney
Vrem ca angajatii sa isi petreaca fiecare minut din programul de munca ajutandu-i pe clienti. Fiecare angajat are un iPad. Nu avem nevoie de casieri. Acesti angajati se specializeaza in domeniul care le place. Daca mergi la magazinul Apple, esti intampinat de multi angajati, care vor sa te ajute. O alta frumusete a retailului este rata mare a concedierilor si demisiilor. In fiecare an, aproape jumatate dintre angajati sunt inlocuiti. Astfel, putem angaja oameni noi.
Trina Gordon, presedintele si CEO Boyden World Corp
Stilul meu este foarte informal. Vreau sa discut comod cu oamenii. Conversatia este mai usor de desfasurat, daca acestia sunt sinceri.
Alan Mullaly, presedintele si CEO Ford
CV-ul tau spune multe despre cariera. As vrea sa stiu daca ti-a placut ceea ce ai facut, ce fel de contributie ai avut in anumite locuri, unde ai intampinat greutati, care sunt calitatile tale? Intre ceea ce ai realizat si modul de comunicare, pot sa te privesc in ochi si sa aflu multe despre tine.
Christine Day, CEO Lululemon
Asumarea responsabilitatii, asumarea riscurilor si un spirit antreprenorial reprezinta calitatile pe care le cautam la angajatii nostri. Vrem ca oamenii sa vina cu propriile lor calitati. Sportivii sunt potriviti pentru industria noastra. Ei stiu sa castige, dar si sa piarda. De asemenea, 70% dintre managerii nostri au fost “crescuti” in interiorul companiei.
Eric Schmidt, presedintele executiv al Google
Petrecem mult timp, la modul cel mai serios - analizand calificarile academice, inteligenta, creativitatea, pasiunea si angajamentul fiecaruia. Ceea ce ma deranjeaza cel mai mult la cartile despre management este ca toate vorbesc la modul general despre elementele amintite mai sus; dar nimanui nu-i pasa.
Ben Silbermann, fondatorul si CEO Pinterest
Sunt un introvertit. Cand discuti cu o asemenea persoana la telefon, te poti confrunta atat cu surprize placute, cat si cu unele mai putin placute. Aceasta este cheia angajarii - poti sa angajezi oameni care stiu lucrurile pe care tu nu le stii.
Tony Hsieh, CEO Zappos
Sustinem doua interviuri. Managerul HR va discuta chestiunile standard cu respectivul candidat, dupa care departamentul realizeaza o selectie, in functie de potrivirea cu principiile companiei noastre. Daca nu te incadrezi in cultura noastra organizationala, nu te angajam, oricat de bun ai fi.
Jeff Weiner, CEO LinkedIn
Intrebarea pe care o primesc cel mai des din partea studentilor si internilor este urmatoarea: “Cum putem dobandi succesul in cariera?” Trebuie sa stii ce vrei sa realizezi, sa iti imbunatatesti incontinuu aptitudinile, calitatile.
Robert Iger, presedintele si CEO The Walt Disney Company
Trebuie sa fii optimist. Nu poti fi pesimist. Cand vii la munca, trebuie sa demonstrezi ca ai entuziasm si prezenta de spirit. Nu ai voie sa ii lasi pe ceilalti sa te doboare, dupa experiente esuate. Nu iti permiti acest lux. Cred in asumarea riscurilor. Daca esuezi, nu te afunda in mediocritate.
Ed Heffernan, presedintele si CEO Alliance Data Systems
Nu ai nevoie de specialisti care sa fie experti in ceea ce faci. Trebuie sa gasesti o persoana bine organizata, articulata, comunicativa.
Karl Heiselman, CEO Wolff Olins
Am lucrat cu oameni extraordinari, dar daca nu comunici suficient cu ei, nu e un semn bun. Imi amintesc de o persoana pe care am intervievat-o pentru o functie executiva si am vazut-o de la distanta; avea o privire agresiva. Cand oamenii nu stiu ca ii privesti, poti afla nenumarate lucruri, citind expresia chipului lor.