15 lectii despre esecul in afaceri
lectiiesecafaceririchard bransonantreprenoriatgreseli
Invatam cel mai bine din esecuri. Acolo gasim lectiile supreme. Esecul poate fi foarte costisitor. O noua carte scrisa de Laurence Weinzimmer si Jim McConoughey, The Wisdom Of Failure, ne arata ca putem invata cele mai bune lectii despre esecul in afaceri fara sa-l experimentam propriu-zis. Autorii au analizat unele din cele mai mari esecuri din trecut, au intervievat sute de directori si au vorbit cu liderii din antreprenoriat. Ce au descoperit Laurence si Jim?
1. Nu lasa orgoliul sa te impiedice sa renunti.
Dupa investitii financiare, emotionale si psihologice masive, liderii nu se lasa convinsi sa renunte. News Corp a cheltuit 580 milioane dolari pe MySpace in 2006 si a investit multi bani in companie, in urmatorii ani, doar pentru a fi spulberata de Facebook. MySpace a fost vanduta in cele din urma pentru 34 milioane dolari. Ideea de a fi primul si ideea profitului sunt foarte atractive, dar cei mai puternici antreprenori au invatat cand trebuie sa renunte, tocmai din esecuri.
2. Aminteste-ti ca nimeni nu doreste "cea mai eficienta tigara din lume".
R.J. Reynolds a cheltuit un miliard de dolari pentru a produce tigara Premier, care folosea un sistem complicat de ardere, in scopul "ecologizarii" plamanilor fumatorilor. Acestia din urma au urat-o. Avea gust ciudat, era greu de aprins si fumatorii erau nevoiti sa traga mai mult din ea. Reynolds a inventat cea mai eficienta tigara din lume, pe care n-a vrut-o nimeni. Cei mai buni lideri nu fac presupuneri despre clienti, ci ii servesc.
3. Invata sa spui NU unui castig rapid, dar incert.
CEO-ul LA Gear a determinat cresterea vanzarilor companiei de la 11 milioane de dolari la 820 milione de dolari in doar patru ani, concentrandu-se asupra productiei de incaltaminte exclusivista. Dar cursa pentru suprematie a "ucis" compania. A vandut produsele la preturi reduse, fapt ce a compromis imaginea companiei si a oferit pantofi ieftini la Wal-Mart. CEO-ul nu a rezistat in fata oportunitatii unor castiguri nesigure si a platit pretul final. Capacitatea de a spune NU in fata unei oportunitati lucrative este una din trasaturile de succes ale liderilor.
4. Dezvolta mereu noi idei, pentru a nu fi nevoit sa apelezi la cele vechi.
Richard Branson a spus DA de multe ori si a "nimerit-o". Defineste-ti comania in functie de nevoile si valorile oamenilor, nu pe baza produselor. Urmareste mereu noi oportunitati. Nu alege o oportunitate gresita, doar pentru ca s-a nimerit in calea ta. Asigura-te ca alegerea este aliniata cu strategia, inainte de a face saltul.
5. Nu permite altor companii sa-ti defineasca strategia.
Coca Cola se lupta de ani buni cu Pepsi. Project Kansas, care a devenit New Coke, a fost inspirat de Pepsi Challenge, care definea sucurile carbogazoase ca fiind alegerea tinerei generatii. De teama sa nu intre intr-un con de umbra, Coca Cola si-a schimbat formula. A fost una din cele mai mari greseli strategice din toate timpurile. Liderii stiu ca daca stau sa se uite peste gardul vecinului, pierd timp si bani.
6. Nu neglija acea afacere care iti ofera venituri uriase.
Netscape a dezvoltat unul din primele navigatoare de internet. Compania a privit mereu inainte. A investit insa intr-un nou limbaj de programare, ignorand browserul. Fondatorul Mark Andreesen a "ingropat" diamantul din curtea casei sale; el insusi a recunoscut greseala de un miliard de dolari. Exista un motiv bun pentru care unele companii si branduri au succes in domeniul lor. Unii lideri au invatat din asemenea greseli.
7. Inoveaza in propriul atelier.
CEO-ul Caterpillar, George Schaefer, a constientizat faptul ca este deja lider global in manufactura. Cei de la Caterpillar au folosit experienta acumulata pentru a transforma compania in gigantul de astazi. Inoveaza prima oara in propriul atelier. Foloseste-ti calitatile la maxim.
8. Daca esti foarte bun intr-un domeniu gresit, n-o sa ajungi departe.
Pets.com s-a promovat masiv, cu ajutorul unei mascote, devenind un site intuitiv si inovator. Dar nu si-a gasit piata. Oamenii cumpara mancarea pentru animalele de casa de la supermarket, odata cu propriile alimente. Eficienta, reducerea costurilor si competitia preturilor nu reprezinta niste scopuri in sine.
9. Nu te concentra doar asupra eficientei.
Tony Hsieh a incercat sa imbunatateasca activitatea Zappos prin externalizarea catre o companie de logistica terta. Acest demers a fost ineficient, dar Hsieh a stiut sa "franeze" la timp. Asigura-te ca faci exact ceea ce trebuie, inainte sa treci la fapte, nu dupa! Eficienta este definita de nevoi si valori, nu de produse. Consulta-te cu clientii, intreaba-i ce vor.
10. Nu lasa tehnologia avansata sa iti distraga atentia de la adevarata crestere.
Pioneer Seed a fost lider industrial in dezvoltarea unui porumb mai bun si lucra direct cu fermele agricole si clientii. Cand biotehnologia a intrat in joc, Pioneer Seed a decis sa incerce metodele moderne, odata cu cele traditionale. Acestea nu au functionat si compania s-a confruntat cu o concurenta interna. A cheltuit multi bani pe nimic.
11. Managerii duri si cerintele exagerate ii imping pe oameni in directie gresita.
Managerii duri sunt laudati pentru capacitatea lor de a indrepta lucrurile, de a lua decizii majore si de a scoate untul din angajati. Al Dunlap, CEO-ul Sunbeam, a demonstrat insa cat de inselatoare pot fi capcanele unui asemenea stil agresiv. A fost angajat si apreciat pentru stilul sau agresiv, care a determinat insa pierderi majore, demisii si in final debarcarea sa.
12. Nu incerca sa oferi totul; o sa-i derutezi pe clienti.
Kmart a fost primul lant american de produse la reducere si o afacere savuroasa. Apoi, s-a indreptat catre clientela mai instarita. In anii 2000, Wal-Mart s-a concentrat asupra preturilor si Target asupra diferentierii, pentru a atrage clientii din clasa de mijloc. Kmart a incercat ambele variante si niciuna nu a mai functionat. Brandul a fost dizolvat, clientii erau confuzi si Kmart a pierdut cota de piata; in 2002, a falimentat. Nu incerca sa impusti doi iepuri dintr-un foc.
13. Cand eviti confruntarea, oamenii devin mult mai pasiv-agresivi.
Ideea unui loc de munca utopic, unde conflictul nu exista in dictionare, este minunata. Totusi, nimic nu este mai ostil decat un job. Fara conflict, greselile sunt mascate, problemele sunt evitate si oamenii devin pasiv agresivi. La suprafata, avem senzatia unei armonii, cand de fapt, familia este disfunctionala. Nevoia de a te face placut are consecinte financiare. Seful Malden Mills, Daniel Feurstein, a fost aplaudat la scena deschisa, dupa ce a continuat sa-si plateasca angajatii chiar si dupa ce fabricile sale au cazut prada unui incendiu. Cascadoria de PR a fost excelenta, dar compania a falimentat, din cauza datoriilor.
14. Nu-i trata pe angajati ca pe niste copii; ei vor face doi pasi inapoi si te vor privi cum esuezi.
Jill Barad a devenit prima femeie CEO de la Barbie datorita atentiei sale pentru detalii. Totusi, cand a continuat sa faca acelasi lucru, refuzand sa externalizeze responsabilitatile, i-a determinat pe angajati sa devina mai putin productivi si in 2000 a fost concediata. Micromanagementul reprezinta o cale sigura spre esec.
15. Nu te concentra asupra brandului personal, ci asupra companiei.
Carly Fiorina a ajuns la HP in calitate de "vedeta". A croit compania dupa propria dorinta, uitand insa de mostenirea Hewlett Packard in sine. Si-a zidit un cult al personalitatii, deloc folositor intr-o companie. Nu faceti o asemenea greseala! Cei mai buni lideri pun succesul companiei in fata propriilor reusite.