14 reclame care au marcat cultura Americii
red bull stratosreclametigariamericaistoriecultura americana
Prima reclama tiparita din SUA a aparut in 1704, cand cineva a incercat sa isi vanda locuinta din Long Island, scrie Business Insider. Dupa sute de ani, industria publicitatii arata cu totul diferit.
De-a lungul anilor, am vazut sute de reclame, care nu au incercat nimic altceva decat sa ne convinga sa cumparam un anumit produs sau serviciu. Cele mai bune reclame sunt insa cele care au impact asupra culturii unui continent sau chiar a lumii. Iata 14 din acestea.
1907: Sucul de portocale Sunkist
La inceputul anilor 1900, cultivatorii de portocali din California se confruntau cu o mare problema: ei culegeau mai multe portocale decat puteau cumpara americanii.
Asadar, in 1907, California Fruit Growers Exchange a decis sa discute cu Albert Lasker de la agentia de publicitate Lord & Thomas, pentru a vedea ce este de facut.
Solutia sa a fost sa redenumeasca asociatia cultivatorilor de portocali - mai exact, din CFGE, aceasta a adoptat numele Sunkist. Acelasi geniu al publicitatii i-a ajutat pe agricultori sa popularizeze o noua forma de utilizare a fructelor: sub forma sucului de portocale.
In curand, Sunkist ii invata deja pe americani cum sa stoarca sucul din portocale si chiar le vindea aparate specifice, pentru a le usura munca. In prezent, sucul de portocale este nelipsit de pe mesele americanilor.
1916: I WANT YOU
Unchiul Sam i-a motivat pe tinerii americani care au plecat sa lupte in Primul Razboi Mondial.
Denumirea de "Unchiul Sam" reprezinta o personificare a Americii si isi are originile in Razboiul din 1812; imaginea pe care o stim cu totii reprezinta insa o schita realizata de James Montgomery Flagg. Aceasta a aparut pentru prima data pe coperta din 6 iulie 1916 a revistei Leslie's Weekly.
In timpul razboiului, afisul cu Unchiul Sam a devenit o unealta excelenta de recrutare. Biblioteca Congresului american precizeaza ca in perioada 1917-1918, au fost tiparite patru milioane de exemplare ale afisului cu Unchiul Sam.
Presedintele Franklin D. Roosevelt a decis sa foloseasca imaginea respectiva si in timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial, intalnindu-se in acest scop cu "taticul" Unchiului Sam, James Montgomery Flagg.
1942: We Can Do It!
Uneori, o reclama prinde viata si are un impact extraordinar asupra societatii civile.
Acest lucru s-a intamplat cu reclama "We Can Do It" pentru Westinghouse Electric, in care apare o femeie puternica.
Afisul a fost folosit initial pentru a ridica moralul femeilor care lucrau in fabricile Westinghouse in timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial. De fapt, afisul nu trebuia sa aiba nicio legatura cu Rosie the Riveter, un personaj fictiv, folosit pentru recrutarea femeilor la efortul militar american.
Influenta feminista a reclamei vintage s-a facut resimtita de abia in anii '70-'80. Femeile sunt puternice, independente si gata oricand sa munceasca foarte mult, pentru a duce lucrurile la bun sfarsit. Acesta este mesajul celebrului afis.
1947: Diamantele sunt nemuritoare
Sunteti barbat si i-ati oferit iubitei dumneavoastra un inel de logodna cu diamant? S-ar putea sa fi fost inspirat de compania DeBeers.
In 1938, gigantul din industria mineritului DeBeers intampina unele dificultati in incercarea sa de a-si vinde pietrele pretioase. Vanzarile erau in scadere de douazeci de ani si foarte putini oameni doreau sa cumpere lucruri asociate cu cei bogati.
DeBeers a angajat firma de publicitate NW Ayer pentru a rebrandui insemnatatea diamantelor.
In 1947, Frances Gerety de la Ayer a sugerat adoptarea sloganului "A Diamond Is Forever". Colegii nu au fost foarte incantati de slogan, dar l-au folosit intr-o campanie publicitara. Americanii l-au primit cu entuziasm si au inceput sa asocieze diamanetele cu simbolul iubirii eterne, nu cu accesoriile bogatasilor.
1952: Fa-ti cadou o pauza de cafea!
La mijlocul anilor '50, o reclama a Pan-American Coffee Bureau ii incuraja pe angajati sa se relaxeze la mijlocul zilei, in compania unei cafele aburinde.
"In ciuda faptului ca afisul este ciudat, indemnul i-a atras pe oameni", scrie bloggerul culinar Erin Meister. "Nu a trecut mult timp si pauzele pentru angajati au devenit obligatorii, protejate prin lege!"
Pauza de masa reprezinta acum un moment normal intr-o zi de munca: In 1964, UAWU (United Auto Workers Union) a amenintat ca angajatii din industria auto vor intra in greva, daca pauzele de cafea vor lipsi din contractele de munca. Sa mai adaugam ceva: suedezii vorbesc despre "fika", atunci cand se refera la pauzele de masa/ cafea.
1954: The Marlboro Man
The Marlboro Man a cimentat cumva imaginea si reputatia tigarilor Marlboro. Acestea erau fumate de barbatii "adevarati", obisnuiti cu provocarile vietii. Cu toate acestea, la inceputuri, tigarile Marlboro erau preferate in principal de femei.
In anii '50, pericolele ascunse de tigari au determinat producatorii sa dezvolte asemenea produse cu filtru. Sloganul "Mild as May" nu ar mai fi functionat in cazul noilor tigari.
In 1954, Marlboro a apelat la "Marlboro Man", o creatie a agentiei de publicitate Leo Burnett Worldwide.
Chiar si tipii nesiguri pe ei puteau fuma o tigara Marlboro, simtindu-se astfel ca personajul integru din reclama... Vanzarile de tigari au crescut de la 5 miliarde dolari in 1955 la 20 miliarde dolari in 1957, precizeaza AdAge.
1959: Think Small
Campania publicitara "Think Small" de la Volkswagen a fost dezvoltata de agentia Doyle Dane Bernbach si a revolutionat modul in care companiile discuta cu consumatorii si doresc sa rezolve nemultumirile oamenilor, mai ales in contextul consumerismului exagerat din anii '50.
Volkswagen s-a concentrat asupra dezvoltarii unor masini durabile, de mici dimensiuni, care sa poata fi vandute cu usurinta.
In timp ce rivalii faceau afirmatii exagerate despre masinile lor, Volkswagen lua totul in nume personal si nu ezita sa glumeasca pe seama Beetle-ului.
Nu a trecut mult timp si agentiile de publicitate au migrat de la pitch-urile concentrate pe vanzari la cele orientate spre reclame mai originale, mai umane, care sa ajunga la sufletul omului.
1964: Daisy
In 1964, Lyndon Baines Johnson candida la presedintia SUA impotriva republicanului Barry Goldwater.
Johnson a vrut sa-l ilustreze pe Goldwater drept un adept al conflictelor militare si s-a folosit de isteria generata in jurul amenintarilor nucleare.
In reclama lui Johnson apare o fetita care se joaca cu florile de pe camp si priveste spre cer, unde se dezvolta o ciuperca nucleara. "Acestea sunt mizele! Ori facem o lume in care toti copiii Domnului sa poata trai, ori ne afundam in intuneric. Ori ne iubim aproapele, ori ne acceptam sfarsitul", exclama Johnson in reclama cu pricina.
Rezultatul: Johnson a castigat alegerile. Reclamele de tipul atac la persoana au devenit o obisnuinta in istoria americana si nu numai.
1983: Prietenii nu-si lasa prietenii sa conduca in stare de ebrietate
In 1983, autoritatile americane au lansat o reclama fabuloasa, sub titlul Friend's Don't Let Friends Drive Drunk".
In acele vremuri, soferii nu ezitau sa bea o bere si sa se urce la volan. Mai mult, soferii beti erau implicati in 50% din accidentele mortale inregistrate pe teritoriul SUA. In prezent, numarul accidentelor a scazut la 31% - si campania Friend's Don't Let Friends Drive Drunk a contribuit la aceasta reusita.
Mai mult, campania a fost aplicata si in alte cazuri, cum ar fi: Friends Don't Let Friends Write Bad Poetry, Friends Don't Let Friends Use AOL si Friends Don't Let Friends Use Comics Sans.
1984: Reclama Apple "1984" din cadrul Super Bowl
Apple a ales sa lanseze computerul personal Macintosh in timpul campionatului Super Bowl din 1984, prin intermediul unei reclame video fabuloase; spre deosebire de viziunea pesimista a lui George Orwell din cartea sa "1984", adevaratul an 1984 urma sa fie unul in care tehnologia ii va ajuta pe oameni sa isi exprime individualitatea. Reclama a fost regizata de celebrul Ridley Scott.
1988: Just Do It
Prima reclama Just Do It de la Nike il ilustra pe batranul jogger Walt Stack (80 de ani) in timpul programului sau zilnic de alergare pe o distanta de 17 mile (de-a lungul Golden Gate Bridge).
Mesajul este simplu si ii indeamna pe consumatori sa isi depaseasca propriile limite.
Sloganul a implinit peste 25 de ani si este folosit si astazi. Cumpara-ti o pereche de pantofi sport si... treci la treaba!
1988: Joe Camel
Joe Camel a devenit un laitmotiv in industria reclamelor pentru tigari. Producatorul de tutun RJ Reynolds a dorit sa aniverseze 75 de ani de existenta a brandului CAMEL in 1988 cu ajutorul unei reclame colorate. Astfel, RJ Reynolds s-a inspirat din reclama britanica la Camel, din anii '70, in care aparea o mascota camila.
Cei care militeaza impotriva fumatului au acuzat RJ Reynolds ca doreste sa recruteze tot mai multi fumatori din randul tinerilor. In 1992, fumatorii tineri generau 476 milioane dolari din vanzarile Camel, in crestere semnificativa fata de cele 6 milioane dolari, inregistrate in 1988.
In 1997, Joe Camel s-a retras din "activitate". Legislatia americana a stabilit in 1988 ca folosirea unor mascote pe pachetele de tigari este ilegala.
1992: A Guide to Casual Businesswear
Levi Strauss & Co. au definit stilul business casual pentru americani. Renuntarea la costume, in schimbul hainelor casual a devenit o prioritate in era tehnologica. Acest fenomen s-a propagat cu precadere in anii '80.
Multe companii au inceput insa sa regrete libertatea de exprimare vestimentara, cand angajatii lor au venit la job imbracati in tricouri murdare, pantaloni scurti sau blugi rupti.
Levi Strauss a gasit oportunitatea perfecta de business. In 1992, a lansat o campanie publicitara si le-a trimis directorilor de resurse umane din toata America un "ghid" pentru stilul casual (un pamflet in care apar doua personaje imbracate in haine Levi).
La inceputul anilor '90, Levi's a inceput sa primeasca telefoane de la companiile care aveau nevoie de consultanta in privinta codului vestimentar. In 1995, Levi's a avut vanzari record de 6,2 miliarde dolari si "business casual" nu a mai reprezentat o scuza pentru cei care doreau sa vina la birou imbracati in pantaloni scurti.
2012: Red Bull Stratos
In octombrie 2012, Felix Baumgartner a facut un salt istoric de la o altitudine de 24 mile (aproape 40 km).
Baumgartner a devenit primul om care a depasit viteza sunetului fara a fi sustinut de vreun vehicul special. Red Bull a cucerit internetul, cand opt milioane de oameni au privit live site-ul lui Felix si au "incins" retelele de socializare.
"Cascadoria" a marcat un nou pas in istoria publicitatii: reclama nu a intrerupt evenimentul, ci a reprezentat evenimentul in sine.