14 lucruri interesante despre Jeff Bezos si Amazon.com
amazon.comjeff bezosantreprenoriatantreprenoriachizitiicompanii
Cand Amazon a lansat Amazon in 1995, drept un site care vindea doar carti, fondatorul Jeff Bezos a avut o viziune pentru cresterea spectaculoasa a companiei si drumul sau spre dominatia industriei comertului electronic.
Bezos a stiut inca de la inceput ca Amazon trebuie sa fie un "magazin universal" online.
Intr-o carte recenta, autorul Brad Stone ilustreaza anii de inceput ai Amazon si explica modul in care a crescut compania de-a lungul timpului.
Compania nu s-a numit de la inceput "Amazon"
Jeff Bezos a dorit initial sa-si numeasca site-ul "Cadabra".
Primul avocat al celor de la Amazon, Todd Tarbert, l-a convins pe Bezos ca denumirea poate fi confundata cu "Cadaver", mai ales in cazul unei conversatii telefonice.
Bezos a ales apoi denumirea de "Relentless". Daca accesati astazi Relentess.com, o sa fiti redirectionati spre site-ul Amazon.
In final, a ales numele "Amazon", deoarece este denumirea celui mai mare fluviu din lume.
In perioada de inceput a Amazon, un clopotel suna in birou, de fiecare data cand cineva facea o achizitie si angajatii se adunau pentru a vedea daca respectivul client a mai cumparat de pe site sau este unul nou
In cateva saptamani, clopotelul a inceput sa sune atat de des, incat conducerea a decis sa-l inchida.
Amazon a fost infiintat in garajul lui Bezos si serverele necesitau atat de multa energie electrica, incat antreprenorul si sotia sa nu puteau folosi un uscator de par sau un aspirator in casa, fara sa "sara" o siguranta.
In primele luni de la lansare, Amazon a vandut carti clientilor din toata SUA, dar si celor din alte 45 de tari.
O carte despre licheni a salvat compania Amazon de la faliment
Distribuitorii de carti le cereau retailerilor sa comande de fiecare data zece carti, dar Amazon nu avea nevoie de un inventar atat de mare (si nici nu avea bani pentru asa ceva...).
Angajatii au descoperit insa ca desi distribuitorii solicitau ca Amazon sa comande zece carti, compania nu era obligata sa le accepte pe toate. Asadar, Amazon comanda o carte de care avea nevoie si alte noua exemplare ale unei carti despre licheni, care nu era niciodata pe stoc.
Initial, Bezos organiza intalnirile la Barnes & Noble
Bezos si sotia sa, MacKenzie, precum si al treilea angajat, Shel Kaphan, tineau diverse intalniri intr-un magazin Barnes and Noble.
In 1996, Bezos s-a intalnit cu proprietarii Barnes and Noble pentru a lua cina si acestia s-au declarat fascinati de antreprenor; totusi, acestia au declarat ca vor lansa "in curand" un site care o sa "distruga" Amazon.com...
Jeff Bezos isi dorea ca angajatii sai sa lucreze cel putin 60 de ore pe saptamana. Ideea de echilibru intre viata profesionala si cea personala nu exista, in viziunea sefului Amazon.com
Un angajat Amazon a lucrat atat de mult timp de opt luni, pedaland pana la munca dis de dimineata si ajungand acasa seara tarziu, incat a uitat ca si-a parcat masina in fata locuintei.
Nu avea timp sa-si citeasca scrisorile din cutia postala si cand a gasit un moment de ragaz, nu a fost prea incantat: a gasit o sumedenie de amenzi pentru parcare neregulamentara, o citatie potrivit careia masina sa a fost ridicata, cateva avertismente de la compania care a prestat serviciul si in final... un mesaj care anunta ca automobilul sau fusese vandut la licitatie.
Primul sezon nebun de Craciun pentru Amazon s-a petrecut in 1998
Compania nu avea suficienti angajati. Fiecare om lucra zi si noapte, pentru a tine pasul cu comenzile. Acestia isi aduceau familia si prietenii la munca si dormeau in masina, pana a doua zi.
Amazon angajeaza insa in ultima vreme tot mai multi angajati sezonieri, pentru a tine pasul cu cererea.
Cand s-a lansat eBay, Amazon a incercat sa isi construiasca propriul site de licitatii
Ideea a dat gres, dar Bezos nu s-a intristat prea tare. El a cumparat cu 40.000 de dolari scheletul unui urs din Epoca de Gheata, pe care l-a amplasat in holul sediului companiei. Oasele sunt insotite de mesajul: "Va rugam sa nu hraniti ursul".
Bezos se misca foarte repede, ceea ce genereaza haos, mai ales in randul centrelor de distributie ale Amazon
Amazon s-a confruntat cu probleme privind cresterea prea dinamica la finele anilor '90 - inceputul anilor 2000. Depozitele erau inchise timp de mai multe ore, din cauza caderilor de sistem, se adunau munti de produse si nimeni nu reusea sa creeze noi categorii.
Cand Amazon a lansat afacerea cu accesorii pentru bucatarie, cutitele erau expuse fara protectie si unii angajati riscau sa fie accidentati.
La inceputul anului 2002, Bezos a venit cu ideea "echipei pentru doua pizza"
Angajatii erau organizati in grupuri de cel mult zece oameni - numarul ideal pentru a le satisface foamea cu doua pizza, la cina - si acestia puteau lucra autonom. Echipele aveau obiective stricte si performanta lor era calculata matematic. "Comunicarea este un semn al problemelor", a spus Bezos. "Inseamna ca oamenii nu lucreaza la nivel organic, ca o echipa. Trebuie sa gasim un mod prin care oamenii sa comunice tot mai putin intre ei, doar cat trebuie".
Multi angajati urau conceptul de "two-pizza teams", datorita presiunii exercitate de Bezos.
Inainte de Google Street View, Amazon a avut Bloc View
In 2004, Amazon a lansat un motor de cautare, A9.com.
Echipa din spatele conceptului a demarat proiectul intitulat Block View, un fel de Pagini Aurii. Acest ghid corela fotografiile magazinelor si restaurantelor cu denumirea lor din motorul de cautare A9. Cu 100.000 de dolari, Amazon a angajat fotografi in 20 de orase mari, care au inchiriat masini si au inceput sa imortalizeze toate restaurantele.
Amazon a renuntat la Block View in 2006, iar Google Street View a aparut in anul urmator.
Angajatii Amazon au fost sfatuiti sa se foloseasca de "urletele primitive", ca metode de eliberare a stresului
Amazon angajeaza muncitori sezonieri, dar perioada sarbatorilor este extrem de stresanta si pentru echipele de logistica.
La inceputul anilor 2000, Jeff Wilke, managerul de operatiuni al Amazon, ii permitea fiecarui angajat care indeplinea un obiectiv major sa inchida ochii si sa urle la el in telefon, cat il tin plamanii. Urletele angajatilor erau atat de puternice, incat riscau sa distruga difuzoarele din biroul lui Wilke.
Conditiile de munca din centrele de aprovizionare Amazon erau destul de precare
Unul dintre angajatii stresati ai Amazon a rupt cureaua bandei transportoare de produse si a intins-o in tot depozitul.
Un alt angajat venea si pleca de la munca, dar in intervalul respectiv nu facea nimic. Managerii au avut nevoie de o saptamana pentru a-i observa lipsa. Acesta isi confectionase o adevarata vizuina intr-o gramada de paleti de lemn. In ascunzatoare, angajatul a folosit produsele Amazon pentru a-si face un pat, a rupt niste carti pentru a realiza un "tapet" si s-a hranit cu mancare de la... ati ghicit... Amazon. Angajatul "harnic" a fost concediat.
"Fiona" a fost numele de cod al e-reader-ului Kindle
Denumirea Kindle-ului a fost inspirata de o carte, de numita "The Diamond Age", scrisa de Neal Stephenson.
Romanul este plasat intr-un viitor in care un inginer fura un cititor interactiv foarte rar, pentru a i-l oferi fiicei sale, Fiona, dornica sa invete cat mai multe lucruri.
Echipa l-a implorat pe Bezos sa pastreze numele Fiona, dar acesta a ales Kindle, deoarece evoca ideea unui foc.
Jeff Bezos este un sef pretentios si nu ezita sa urle la angajatii sai. Se pare ca si-a angajat un coach personal, care sa-l tempereze...
Bezos este cunoscut pentru iesirile sale fata de angajati. Se pare ca a angajat un trainer, care sa-l ajute in situatiile tensionate.
Iata un fragment din cartea lui Brad Stone: "In timpul unei intalniri memorabile, Bezos si-a varsat nervii asupra lui Diane Lye si a colegelor sale, spunandu-le ca sunt proaste si sa revina intr-o saptamana, dupa ce isi vor da seama ce au de facut. Bezos a facut apoi cativa pasi inapoi, a ramas nemiscat si a adaugat: "Dar ati lucrat cu totii bine...!". (via BUSINESS INSIDER)