10 secrete ale unei afaceri de familie
secreteafacerifamiliegeneratiireputatiemama
Peste 80% din afacerile americane sunt de familie. Doar 30% din acestea au trecut cu succes la a doua generatie si vremurile sunt tot mai dificile. Statisticile arata ca doar 13% din acestea au ajuns sa fie transferate la a treia generatie. Care sunt insa caracteristicile care pot incuraja succesul afacerilor care trec de la o generatie la alta?
1. Incepe-ti afacerea la o varsta frageda
Brad Factor a lucrat in compania familiei sale, Chicago Messenger Service, inca de la varsta de cinci ani. In zilele libere, cand nu mergea la scoala, Brad prefera sa lucreze alaturi de tatal sau la birou, in loc sa se joace afara cu prietenii.
2. Trebuie sa-ti cunosti afacerea foarte bine
De-a lungul anilor, Brad a crescut si a invatat toate tainele afacerii tatalui sau. Cum a dobandit permisul de conducere, a inceput sa mearga el insusi cu masina la depozit, pentru a descarca marfa sau a face livrari. In timpul facultatii, Brad a lucrat la livrarea comenzilor, despachetare si a participat la prezentarile companiei in cadrul unor evenimente specifice industriei.
3. Trebuie sa aveti aceleasi scopuri
Brad a declarat ca "a fost invatat inca din copilarie sa fie multimit de orice livrare". "Ne pretuim clientul care face o comanda pe an ca si pe cel care face 100 de comenzi pe zi", spune Brad.
4. Invata de la generatiile anterioare
Brad si sora sa, Amanda, il asculta cu sfintenie pe tatal lor, Bill, seful afacerii. Au invatat cum si-a condus business-ul si cum a rezolvat problemele in randul angajatilor. Hy Factor, tatal lui Bill si fondatorul companiei, vine in fiecare zi la birou. Este mentorul fiului sau si imaginea organizatiei. Este foarte respectat in breasla si da sfaturi pretioase.
5. Munceste mai mult decat ceilalti angajati
Multi proprietari din generatia a treia se simt indreptatiti sa profite de succesul parintilor lor. Brad spune ca "nu vor sa mearga la munca sau sa se murdareasca". "Ei prefera calea usoara si acest lucru duce la esec. Nepotismul este considerat negativ in universul afacerilor si membrii familiei trebuie sa lucreze cot la cot cu angajatii si mai mult decat acestia, pentru a-si dobandi respectul".
6. Fii dispus sa modifici rolurile, de la parinte si copil, la sef si angajat
Domonic Biggi, al treilea detinator de drept al afacerii Beaverton Foods din Hillsboro, OR, spune ca gestionarea unui business de familie poate genera confuzie. "Odata sunteti tata si fiu si apoi sef si angajat...Este foarte dificil pentru rude sa ramana cu capul pe umeri, dar o afacere de familie de succes dispune de limite clare".
7. Afacerea ta trebuie sa evolueze
Actuala generatie care detine o afacere sau o companie trebuie sa fie in pas cu noile tehnologii. Evolutia este esentiala. Noelle Nese Mercer de la Galco's Soda Pop Stop! din Los Angeles spune ca "generatiile tinere trebuie sa ramana conectate la tehnologie". Lee si Aric Shlifka de la Kiddles Sport spun ca "ceea ce parea o tehnica solida de vanzari in urma cu 45 de ani nu se mai aplica neaparat si in zilele noastre".
8. Pretuieste valorile familiei
Brad spune ca familia as merge zilnic la restaurantul local Manny's din Chicago. Aici mananca, discuta si se relaxeaza impreuna, pretuind valorile familiei.
9. Pastreaza reputatia familiei
Thayer Wiederhorn de la Fatburger, doreste sa ii aminteasca fiecarui membru al familiei ca "trebuie sa fii foarte responsabil in privinta comportamentului tau social, deoarece actiunile tale reflecta, dincolo de munca, propria persoana si de aici, propria companie. Pastreaza reputatia de brand. Pastreaza reputatia de familie. Este simplu.
10. Lasa munca la birou
Martin Killgallon de la Ohio Art (producatorii Etch-A-Sketch) descriu elementele cheie care mentin echilibrul intre familie si companie ca fiind dictat de regula: "trateaza-i pe toti cu respect si lasa munca la birou, nu o lua cu tine acasa". Brad isi aminteste ca mama sa anunta intotdeauna momentul in care se renunta la munca si se trecea la spiritul familial. Isi aminteste ca in cadrul adunarilor in familie, aceasta spunea: "Destul cu afacerile, haideti sa vorbim despre altceva".