Cea mai stresanta meserie din lume

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cea mai stresanta meserie din lume Cea mai stresanta meserie din lume
de Mihai Balescu la 27 Sep. 2017 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
controlor traficromatsasalariu controlor trafic aerian

Pe 1 iulie 2002, la ora 21:35, un avion Tupolev care transporta 45 de copii rusi intr-o excursie la Barcelona s-a ciocnit deasupra Germaniei, la o inaltime de 10.000 m, cu un Boeing cargo al companiei DHL. Toate cele 71 de persoane aflate la bordul celor doua avioane au murit. Raportul oficial a stabilit ca de vina pentru aceasta tragedie a fost Peter Nielsen, controlorul de trafic al zonei aeriene respective, care, ocupat cu dirijarea unui al treilea avion, nu a observat la timp pericolul si nu a intervenit pentru evitarea coliziunii. Doi ani mai tarziu, Nielsen a fost injunghiat mortal in fata locuintei sale din Elvetia de catre Vitali Kaloyev, un arhitect rus care si-a pierdut in acel accident sotia si cei doi copii.

Dupa aceasta introducere, este evident de ce meseria de controlor de trafic aerian este cea mai stresanta din lume. O clipa de neatentie, o mica eroare si consecintele pot fi cumplite. In acest domeniu presiunea psihica este enorma. Ganditi-va ce inseamna sa mergi zi de zi la serviciu stiind ca in fiecare secunda petrecuta acolo esti responsabil pentru vietile catorva sute de oameni. Si in aceste conditii sa reusesti totusi sa iti faci treaba cu calm si profesionalism. Nu oricine e in stare de asa ceva, trebuie sa ai nervi de otel.

De fapt, nu e vorba numai de nervi de otel, ci si de capacitatea de a lua decizii rapid, de a avea atentie distributiva si o excelenta memorie pe termen scurt, de a vorbi engleza la perfectie, de a stapani regulamentele si acel limbaj codificat care elimina riscul confuziilor si neclaritatilor in dialogul cu pilotii.

Legat de memorie, iata un exemplu: un controlor de trafic responsabil de o anumita zona trebuie sa tina minte circa 800 de repere, de la coordonatele rutelor si indicativele aeronavelor pana la frecventele radio pentru comunicare si inaltimile minime de trecere pe deasupra unor forme de relief.


Pe scurt, un controlor de trafic are rolul de a vedea in locul pilotilor, mai ales in cazul zborurilor de noapte sau pe vreme nefavorabila, si de a-i ghida in siguranta pe invizibilele culoare aeriene. Si sa nu credeti ca, odata ce un controlor si-a "invatat" zona, intervine rutina. Niciun zbor nu seamana cu altul, aterizarile/decolarile sunt de fiecare data altfel, intotdeauna apar mici elemente care schimba situatia si aduc o nota mai mica sau mai mare de stres. Controlorul trebuie sa fie capabil sa aplice cu calm procedurile prevazute in regulamente, dar si sa fie flexibil si sa le incalce putin atunci cand este cazul.

Sunt necesare, cum am mai spus, abilitati deosebite, o sanatate de fier si un psihic de otel. Nu e de mirare ca examentul psihologic pe care il sustin aspirantii la acest job dureaza 8 ore. In mod clar, nu e o meserie pentru oricine. Din acest motiv si salariile sunt foarte mari – in Occident un controlor de trafic castiga 15.000-20.000 de euro pe luna, in Romania 3.000-5.000 de euro – dar trebuie tinut cont si de faptul ca activitatea se desfasoara 365 de zile pe an, fara sa se tina cont de weekend-uri sau sarbatori legale.

Cum poate deveni cineva controlor de trafic?

Institutia la care sunt angajati controlorii de trafic este ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian), o regie de stat cu cca 1.600 de angajati, din care cam 60% sunt controlori si restul personal de suport.

ROMATSA scoate anual la concurs un numar de posturi (variabil de la an la an, in jur de 15), iar candidatii cu varsta intre 18 si 25 de ani trebuie sa prezinte diploma de bacalaureat si sa sustina atat un test psiho-fizic eliminatoriu, cat si examene la matematica, geografie si engleza. Cei admisi urmeaza timp de 1 an cursurile Scolii Superioare de Aviatie Civila Bucuresti, iar dupa absolvire mai fac 10 saptamani de practica la simulator, apoi intra in paine, in trafic real, dublati insa de un instructor. De-abia dupa 2 ani de activitate efectiva sunt lasati sa coordoneze singuri traficul, deoarece se considera ca dupa aceasta perioada au abilitatile formate pe deplin.

Asadar, pentru a deveni controlor de trafic, o persoana trebuie in principiu sa se prezinte la concursul anual mentionat. Problema e ca de-a lungul timpului in ROMATSA s-a lucrat doar "in familie". Se patrunde greu aici, pentru ca este un domeniu de lux, dat fiind ca salariul mediu lunar este de aproape 4.000 de euro (!), iar toata scolarizarea se face pe banii Statului.

In plus, postul e asigurat, absolventul are certitudinea ca va fi repartizat intr-un oras cu aeroport, ba mai mult chiar, dupa 5 ani in care s-a pregatit (pe gratis) si a castigat experienta (pe un salariu de top), el este liber de contract si se poate angaja in strainatate pe mult mai multi bani.

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Marcel Ciolacu prevesteste concedieri la stat: Sistemul nu mai poate fi ''incarcat'' cu salariati. Daca mai intindem elasticul, se rupe
Ultimele stiri economice

Marcel Ciolacu prevesteste concedieri la stat: Sistemul nu mai poate fi ''incarcat'' cu salariati. Daca mai intindem elasticul, se rupe

today15 Mar. 2025
Creste puternic numarul firmelor romanesti care intra in insolventa. Peste 7.000 de companii au pus deja lacatul pe usa!
Economie

Creste puternic numarul firmelor romanesti care intra in insolventa. Peste 7.000 de companii au pus deja lacatul pe usa!

today15 Mar. 2025
Cum sa ai grija de fatetele dentare pentru un zambet de durata
Sanatate

Cum sa ai grija de fatetele dentare pentru un zambet de durata

today14 Mar. 2025
Raport oficial INS - Salariul mediu in Romania este de 5.328 de lei!
Ultimele stiri economice

Raport oficial INS - Salariul mediu in Romania este de 5.328 de lei!

today14 Mar. 2025
Salarii prea mici la privat! 2 din 10 angajati muncesc pe salariul minim. Sindicatele cer majorari salariale, cu acesti bani nu poti sa traiesti decent!
Economie

Salarii prea mici la privat! 2 din 10 angajati muncesc pe salariul minim. Sindicatele cer majorari salariale, cu acesti bani nu poti sa traiesti decent!

today14 Mar. 2025
2,6 milioane de pensionari vor primi cate 800 de lei in 2025 - Lege!
Economie

2,6 milioane de pensionari vor primi cate 800 de lei in 2025 - Lege!

today14 Mar. 2025
Avertismentul unui mare bancher roman: Oamenii nu mai au bani, firmele nu mai au bani! Semne de criza
Economie

Avertismentul unui mare bancher roman: Oamenii nu mai au bani, firmele nu mai au bani! Semne de criza

today13 Mar. 2025
Romania cheltuie mai mult decat incaseaza. Suntem ingropati intr-un deficit bugetar greu de acoperit!
Economie

Romania cheltuie mai mult decat incaseaza. Suntem ingropati intr-un deficit bugetar greu de acoperit!

today13 Mar. 2025

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Cum sa ai grija de fatetele dentare pentru un zambet de durata
Sanatate

Cum sa ai grija de fatetele dentare pentru un zambet de durata

today14 Mar. 2025
Raport oficial INS - Salariul mediu in Romania este de 5.328 de lei!
Ultimele stiri economice

Raport oficial INS - Salariul mediu in Romania este de 5.328 de lei!

today14 Mar. 2025
Salarii prea mici la privat! 2 din 10 angajati muncesc pe salariul minim. Sindicatele cer majorari salariale, cu acesti bani nu poti sa traiesti decent!
Economie

Salarii prea mici la privat! 2 din 10 angajati muncesc pe salariul minim. Sindicatele cer majorari salariale, cu acesti bani nu poti sa traiesti decent!

today14 Mar. 2025
2,6 milioane de pensionari vor primi cate 800 de lei in 2025 - Lege!
Economie

2,6 milioane de pensionari vor primi cate 800 de lei in 2025 - Lege!

today14 Mar. 2025

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x