Procurorul general al Romaniei: Vine acum Executivul, printr-o OUG, si infrange vointa legiuitorului
oug 7/2019modificari legislativelegile justitiei 2019protest magistrati 2019protest justitieaugustin lazar
Vineri seara, procurorul general al Romaniei, Augustin Lazar, a oferit un interviu in exclusivitate pentru Realitatea TV. Augustin Lazar a abordat temele de interes in aceasta perioada, precum modificarile Legilor Justitiei, protestele magistratilor impotriva OUG 7, dar si candidatura Laurei Codruta Kovesi la sefia Parchetului European.
Augustin Lazar: Ordonanta de Urgenta a Guvernului numarul 7/2019 a fost un act normativ care a venit intempestiv
Procurorul general al Romaniei dezvaluie modul "inedit", dupa cum spune domnia sa, prin care a fost instiintat cu privire la OUG 7/2019, controversatul act normativ care a modificat Legile Justitiei si a stat la baza protestelor de duminica seara, unde zeci de mii de oameni au iesit in strada, cerand demisia Guvernului, sub motto-ul "Abrogati, apoi plecati". Augustin Lazar spune ca ar fi primit textul OUG 7 ... pe WhatsApp.
"Ordonanta de Urgenta a Guvernului numarul 7/2019 a fost un act normativ care a venit intempestiv si eu personal, ca membru al Consiliului Superior al Magistraturii, am vazut proiectul in ziua in care Guvernul l-a emis, in ziua in care ordonanta a fost emisa de Guvern, pe la orele 13:30 mi-a fost trimisa de unul dintre membrii CSM, dar intr-un mod inedit, pe WhatsApp. Adica toata lumea era surprinsa ce se intampla.
Nu mi-am putut exprima opinia cu privire la acel proiect care probabil a ajuns seara, dupa-amiaza la CSM, membrii CSM-ului nu au exprimat un punct de vedere si astfel, avizul pe care Consiliul Superior al Magistraturii trebuia sa-l emita in calitatea sa de garant al independentei Justitiei si de conducator al institutiilor justitiei a fost golit de continut", a declarat Augustin Lazar, intr-un interviu in exclusivitate acordat jurnlistei Realitatea TV Ionela Arcanu.
Intrebat daca avizul Consiliului Superior al Magistraturii este important pentru Executiv sau daca pur si simplu era o graba, acesta a replicat: "Magistratii au inteles foarte bine ca era si una, si alta.
Exista o urgenta din punct de vedere al intereselor Executivului pentru a promova cu asemenea viteza probabil un standard de performanta impus in domeniul Executivului. Dar ce standard, impus sa afecteze calitatea de garant al independentei justitiei, adica atributiile CSM...
Augustin Lazar: Noi am si spus ca aceasta ordonanta de urgenta nu poate fi constitutionala
Continuandu-si ideea, Lazar a spus ca "de aceea noi am si spus ca aceasta ordonanta de urgenta nu poate fi constitutionala.
Colegii nostri, fiindca am constituit un colectiv de experti in domeniu, au observat punct cu punct toate aspectele de neconstitutionalitate care sunt vizibile multe dintre ele si cu acestea am sesizat mai intai Avocatul Poporului, care are calitatea sa sesizeze Curtea Constitutionala a Romaniei, apoi am trimis-o primului ministru al Guvernului Romaniei pentru ca primisem invitatia si ce se putea discuta post factum, asta ma intreb?"
Exista o opacitate vizibila la dialog
Procurorul general al Romaniei ofera un exemplu de dialog interinstitutional, de care magistratii au nevoie pentru a-si exercita profesia conform atributiilor legale. Din pacate, spune procurorul general, in Romania exista "o opacitate vizibila in dialog", in acest moment.
Noi ne intalnim periodic la Consiliul Strategic, la Ministerul Justitiei, unde toate institutiile doresc dialogul si isi expun nevoia de dialog pentru orice proiect legislativ, fiindca magistratii au nevoie de stabilitate legislativa.
Este un imperativ al muncii in Justitie. Ei bine, de fiecare data se promite cooperare in vorbe, cooperare loiala sau colaborare loiala, cum spune Constitutia Romaniei si cum spune jurisprudenta Curtii Constitutionale a Romaniei, insa, in fapte, iata ce se intampla...
In fapte, cu regret o spun, exista o opacitate vizibila la dialog. De ce nu exista interes la dialog? Pentru ca sunt prioritare interesele politice. Si politicul vrea neaparat sa puna sub control institutiile Justitiei. Au spus-o public niste oameni din politica. Justitia nu este capabila sa se gestioneze - ce curaj sa faci asemenea afirmatii intr-un stat de drept! - si atunci este necesar ca noi sa preluam fraiele si sa stabilim regulile dupa care sa o gestionam."
Cum contraataca sistemul judiciar?
Lazar a explicat: "Sistemul judiciar este alcatuit din magistrati judecatori, magistrati procurori, sunt niste oameni formati la Institutul National al Magistraturii, o institutie la cel mai inalt nivel european, oameni care sunt supusi unui concurs foarte sever la intrare, oameni cu o inteligenta profesionala sclipitoare, si eu nu ma indoiesc ca acesti oameni care compun institutiile Justitiei in Romania vor fi capabili sa apere Justitia.
Ei trebuie sa isi demonstreze maturitatea profesionala dupa 10 ani de activitate in cadrul Uniunii Europene, dupa sute, mii de intalniri cu magistratii europeni, schimb de bune practici, etc., colegii nostri stiu ce e de facut pentru a apara justitia. Eu am mare incredere in colegii nostri."
Ce parere are procurorul general despre protestele in Justitie: "Protestele pot fi citite ca fiind dovezi ale maturitatii profesionale"
In ceea ce priveste protestele din justitie, respectiv deciziile de suspendare a activitatii, Lazar sustine ca pot fi citite ca fiind dovezi ale maturitatii profesionale.
"Este o atitudine luata de colegii nostri care cunosc foarte bine modul in care au dreptul la exprimare si modul de a se manifesta, fiindca au trecut examene grele la materia CEDO si la alte materii in Institutul National al Magistraturii, iar cine si-a finisat spiritul de duritate a catedrelor de la Institut stie bine ce are de facut.
Si eu zic sa avem incredere in ei. Ei vor apara justitia Romaniei si ne vor demonstra ca Romania este stat de drept, adica pe langa cele doua autoritati, care sunt legislativul si executivul, noi avem si justitie in Romania, si ca aceasta autoritate nu este mai prejos, poate sa asigure echilibrul intr-un stat de drept", a adaugat Lazar.
Augustin Lazar: "In interiorul sistemului judiciar, se vede o stare de neliniste a magistratilor judecatori si procurori"
Procurorul general spune ca Romania se confrunta cu o stare de instabilitate legislativa, care se reflecta in sistemul judiciar, magistratii resimtind o stare de neliniste.
"In interiorul sistemului judiciar, se vede o stare de neliniste a magistratilor judecatori si procurori, care este datorata in foarte mare masura acestei instabilitati legislative. Spre exemplu, a venit in toamna legiuitorul si a hotarat sa consacre principiul separarii carierelor profesionale: judecatorii sa aiba cariera bine conturata, gestionata de sectia de judecatori, procurorii sa aiba cariera gestionata de Sectia de procurori a Consiliului Superior al Magistraturi, care este, repet, garantul independentei Justitiei".
"Guvernul infrange vointa legiuitorului"
Si ce vedem noi acum? Printr-o ordonanta de urgenta, vine guvernul si infrange vointa legiuitorului care a stabilit acest principiu acum 3-4 luni, cu putere de lege, in octombrie au ramas definitive Legile Justitiei asa cum au fost modificate... Si vine acum Executivul, printr-o OUG, sa se subroge atributiilor constitutionale ale legiuitorului.
Asa ceva nu e permis! De pe scaun si din prima privire se vede neconstitutionalitatea unei astfel de OUG. Si oportunitatea ei, fiindca legea privind normele de tehnica legislativa este facuta o precizare - nu se pot modifica legile dupa motive de oportunitate si de intelegeri ocazionale pe care le pot face grupurile politice in Parlament. Ei bine, aceasta este valabila si pentru ordonante de urgenta.
Cum, dupa trei, patru luni de la stabilirea unor principii ferme in functionarea Justitiei, vii si incalci stabilitatea cadrului normativ al Romaniei pentru ca apare o oportunitate sa lipsesti Consiliul Superior al Magistraturii, de exemplu, de dreptul de a delega.
Pai sta, se blocheaza activitatea antiterorista a Romaniei din cauza ca a vrut un politician sa nu existe acest instrument la indemana CSM sa asigure pe cineva care sa indeplineasca acea functie pana la epuizarea procedurii legale? Asa ceva nu e permis... Asa ceva afecteaza functionarea unei institutii fundamentale a statului de drept, care este Ministerul Public, iar afectarea activitatii unei institutii fundamentale a statului de drept este interzis a se face prin ordonanta de urgenta.
Lazar: "Ma mir cum au avut curajul initiatorii, vazand astfel de aspecte de neconstitutionalitate, sa se repeada la o astfel de ordonanta de urgenta"
Augustin Lazar se declara de-a dreptul uluit de faptul ca cineva a avut curajul de a initia aceasta modificare legislativa, in conditiile in care sunt vizibile aspecte de neconstitutionalitate.
Este vizibil si ma mir cum au avut curajul initiatorii, vazand astfel de aspecte de neconstitutionalitate, sa se repeada la o astfel de ordonanta de urgenta. Imi pot explica prin faptul ca decizia a luat-o altcineva, adica nu cine se vede, ci decizia a fost luata mai in spate, asa cum am fost obisnuiti si in alte situatii. Si atunci, altcineva este posibil sa nu fie jurist si sa fi venit cu o idee pe care ministrul doar trebuie sa o puna in practica pentru a fi la nivel de competenta, pentru a satisface evaluarile in cadrul Guvernului", a punctat Lazar.
Intrebat cine ar fi putut lua decizia, acesta a replicat: "Nu as dori sa speculez... Cert este ca un jurist al Romaniei cu experienta, inclusiv de judecator la Curtea Constitutionala, nu poate sa nu vada lucrurile pe care le vad majoritatea magistratilor.
Nu trebuie sa le scrie procurorul general o scrisoare publica adresata Avocatului Poporului pentru ca pe urma sa spuna 'Da, este in regula, hai sa revenim asupra unor dispozitii!' Pai nu putem reveni asupra unor dispozitii, aceasta ordonanta in integralitatea ei este neconstitutionala fiindca nu avem nici situatie exceptionala de a iesi cu astfel de ordonanta.
Noi trebuie sa demonstram existenta unei situatii exceptionale, asa ne cere articolul 115 din Constitutia Romaniei, si apoi faptul ca noi nu putem sa amanam reglementarea. Ca este imperios necesar acum sa se reglementeze. Ei bine, daca avem cele doua situatii trebuie sa le si demonstram, sa le aratam in cadrul motivarii, in expunerea de motive. Ei bine, initiatorul nici macar n-a facut efortul sa explice pas cu pas, sau nu i-a fost la la indemana fiindca este dificil de argumentat lucruri care sunt neconstitutionale, nelegale si tu sa le dai o aparenta de legalitate."
Sursa foto, interviu: Realitatea TV
Citeste si:
Kovesi a obtinut cele mai multe voturi in Comisia CONT a PE, in cursa pentru desemnarea procurorului-sef european