Cine va face legea in noul Parlament? Doua scenarii posibile
noul parlamentalegeri parlamentare 2020
Ne asteapta patru ani cu un nou Parlament. Cine va ''face legea''?
Zilele de dupa alegeri sunt marcate de negocieri intre partidele care au obtinut pragul minim electoral de 5% si au intrat, cu mai multe sau mai putine mandate, in alcatuirea noului Legislativ.
Conform
rezultatelor finale publicate de BEC, la o prezenta de sub 33% la urne, niciun partid nu a reusit sa obtina cu adevarat un scor care sa ii asigure o majoritate in Parlament (50%+1), motiv pentru care reprezentantii grupurilor parlamentare au inceput sa negocieze posibile aliante.
Odata negocierile incheiate, partidele vor merge luni la Cotroceni, la consultari cu presedintele Klaus Iohannis, care va desemna in urma discutiilor un premier.
Citind Constitutia, vedem ca nu exista o obligatie clara asupra presedintelui de a alege o persoana desemnata de un anumit partid, mai ales ca niciun partid nu a reusit sa obtina majoritatea voturilor la alegeri, desi avem un castigator care a acumulat mai multe voturi decat toate celelalte, respectiv PSD.
Astfel, presedintele va face o propunere, dupa ce analizeaza sansele ca propunerea sa sa treaca de votul de incredere al Parlamentului, adica sa aiba sustinerea majoritatii senatorilor si deputatilor, respectiv minimum 233 de voturi.
Pana atunci insa, avem doar scenarii. Exista, mai exact, doua scenarii posibile pentru o viitoare majoritate parlamentara:
Scenariul 1: Majoritate formata in jurul PNL
PNL intra in alcatuirea noului Parlament cu 134 de mandate si ar putea alcatui o majoritate prin alianta cu USR-Plus, care are 80 de mandate, cu UDRM, care are 30 de mandate si cu Minoritatile ce vin si ele cu 18 mandate. Rezulta un total de 262 de deputati si senatori organizati in jurul Dreptei, o majoritate confortabila, daca stam sa ne gandim ca e nevoie de 233 de voturi pentru a trece proiectele de lege.
Totusi, exista o problema in ceea ce priveste modificarea Constitutiei. Conform Art 150 din Constitutie, ''revizuirea Constitutiei poate fi initiata de Presedintele Romaniei la propunerea Guvernului, de cel putin o patrime din numarul deputatilor sau al senatorilor, precum si de cel putin 500.000 de cetateni cu drept de vot''.
De asemenea, Articolul 151 prevede ca ''1) Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptata de Camera Deputatilor si de Senat, cu o majoritate de cel putin doua treimi din numarul membrilor fiecarei Camere.
(2) Daca prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord, Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, hotarasc cu votul a cel putin trei patrimi din numarul deputatilor si senatorilor.
(3) Revizuirea este definitiva dupa aprobarea ei prin referendum, organizat in cel mult 30 de zile de la data adoptarii proiectului sau a propunerii de revizuire''.
Scenariul 2: Majoritate in jurul PSD
Social-democratii vor merge si ei la consultari luni la Cotroceni, cu propunerea de premier in persoana medicului Alexandru Rafila, reprezentantul Romaniei in cadrul Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Social-democratii lui Ciolacu sustin ca lor li se cuvine dreptul de a da premierul, din moment ce au castigat alegerile.
Totusi, alegerile au fost castigate de social-democrati, insa nu decisiv, adica PSD nu a acumulat 50%+1 din voturi si, conform Constitutiei, pentru a-si putea vota in parlament propriul premier, au nevoie de majoritate, in timp ce presedintelui nu i se poate forta mana sa desemneze un premier al unui partid care nu a intrunit majoritatea voturilor la alegeri.
PSD ar putea obtine o majoritate parlamentara mai putin numeroasa decat a PNL, cu 252 de voturi. PSD a obtinut la alegeri 157 de mandate, insa poate face aceasta majoritate cu aur (47 mandate), UDMR (30 mandate) si Minoritatile (18 mandate).