Cine este vinovat pentru ca avem someri cu diploma de BAC si licenta?
educatiesistem educatielegea educatieireformesomajbacsimulariexamene nationale
Cantitativ, invatamantul romanesc face progrese: au crescut salariile profesorilor. Calitativ, educatia romaneasca este sub standardul european.
Legea salarizarii unitare aduce, pe langa cresterea de 25% a veniturilor bugetarilor, inca doua majorari, ce au intrat in vigoare la 1 martie. Acestea prevad cresteri substantiale pentru salariile medicilor, asistentilor si infirmierilor, dar si majorarea cu 20% a veniturilor personalului didactic.
"(...) cuantumul brut al salariilor de baza, precum si cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor, premiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, de care beneficiaza personalul care ocupa functii didactice din unitatile de invatamant preuniversitar si universitar de stat, se majoreaza cu 20% fata de nivelul acordat pentru luna februarie 2018", scrie in Legea salarizarii.
De asemenea, legea promite profesorilor majorari succesive, pana in anul 2022: "In perioada 2019 – 2022 se va acorda anual o crestere a salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare, fiecare crestere reprezentand 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazute de lege pentru anul 2022 si cel/cea din luna decembrie 2018", se arata in textul actului normativ.
Potrivit Legii nr. 153/2017, cadrele din invatamant ar beneficia de urmatoarele sporuri la salariul de baza:
Intre 10 si 25% vor primi cei care conduc si realizeaza pregatirea pedagogica a viitorilor dascali, in raport cu timpul efectiv lucrat, cu numarul de elevi sau studenti practicanti si daca nu beneficiaza de reducerea normei didactice cu doua ore pe saptamana;
15% pentru cei din invatamantul special si pana la 15% pentru cei care predau in conditii periculoase sau vatamatoare, dar si pentru cei care predau in penitenciare;
Pana la 20% pentru cei care predau in localitati izolate (diferentierea pe zone si localitati se va aproba ulterior, prin hotarare de Guvern).
In cadrul invatamantului superior, profesorii conducatori de doctorate vor putea primi un spor de pana la 1% pentru fiecare student-doctorand, dar nu mai mult de 10% din salariul de baza. Consiliile de administratie vor putea sa stabileasca salarii diferentiate, cu cresteri de pana la 30%, insa acestea se vor suporta exclusiv din veniturile proprii, conform actului.
"Pentru personalul didactic de predare din invatamant se acorda un spor de suprasolicitare neuropsihica, de 10% din salariul de baza, incepand cu data de 1 decembrie 2018", scrie in lege.
Potrivit autoritatilor, pana in 2022, o educatoare(studii de nivel liceal, grad II, intre unu si cinci ani vechime) va castiga lunar 4.052 lei, un pedagog scolar debutant 3.610 lei, iar un profesor (studii superioare de lunga durata, debutant, pana la un an vechime) 4.098 lei.
Desi profesorii incep sa isi primeasca din drepturi, educatia romaneasca este la pamant
Calitatea invatamantului autohton este sub standardele europene, este nerelevant in raport cu economia si societatea viitorului. Mai bine de 20% dintre elevi parasesc timpuriu scoala, fata de 15% la nivel european. Romania este tara cu una dintre cele mai mici participari a adultilor la programe de invatare pe tot parcursul vietii.
Sistemul nostru este caracterizat de o aglomerare inutila a meteriei, de schimbarile frecvente de metodologie si este complet lipsit de strategii pe termen lung. Elevii se simt epuizati, plictisiti, bulversati si ineficienti, in contextul in care nu exista un program de individualizare a pregatirii lor in functie de capacitatile si preferintele fiecaruia.
Elevii si studentii finalizeaza studii obtinand diplome, nu competente si aptitudini
Un alt aspect dezolant este reprezentat de piata muncii din Romania si de insitutiile superioare de invatamant, care nu reusesc sa colaboreze, astfel incat, oamenii specializati in diverse domenii, sa se poata incadra pe locuri de munca dupa finalizarea studiilor. Insa, o buna parte dintre acesti "specialisti" habar nu au de domeniile aprofundate in facultate.
Cine este vinovat pentru ca avem someri cu diploma de BAC si licenta?
In primul rand, atunci cand exista oameni cu studii superioare care nu isi gasesc locul pe piata muncii, pot fi doua cauze: fie piata muncii si universitatile sau scolile de meserii nu colaboreaza in vederea formarii de personal util pentru o anumita perioada, pe diferite sectoare ale muncii, fie respectiva persoana este lipsita de competente, avand doar o calificare, obtinuta cine stie cum.
Foarte multi parinti care se plang ca au copii absolventi de studii universitare, insa acestia presteaza munci mult inferioare pregatirii lor, sau chiar someaza, nu constientizeaza faptul ca piata muncii cauta experti, specialisti, nu persoane cu foi denumite "diplome". Bineinteles, exista si exceptii, cu oameni de o competenta profesionala ireprosabila, care nu isi gasesc locuri de munca potrivite, insa raportul este mult mai redus.
Din pacate, multi studenti sau elevi ai scolilor profesionale urmeaza cursurile doar pentru a trece timpul, nu se implica activ in procesul de invatamant, nu studiaza, nu isi insusesc cunostinte reale, axandu-se doar pe promovare iar, in final, nu vor fi capabili sa treaca o proba de lucru sau un interviu.
Pe de alta parte, nici sistemul scolar nu exceleaza in formarea elevilor si studentilor, "Toti suntem genii. Insa daca judecam un peste dupa abilitatea sa de a se urca in copaci, el va trai toata viata cu impresia ca nu este destept". Acest citat ii apartine lui Albert Einstein si prezinta in tocmai problema esentiala a invatamantului romanesc, unde toti copiii sunt tratati ca o masa omogena, in care, parca, e din ce in ce mai gresit sa ai o personalitate proprie, talente, inclinatii si pasiuni, dar si adversitati referitoare la anumite materii sau masuri.
Daca fiecarui copil in parte i s-ar aplica programe indivualizate, performantele scolare ar fi fara precedent, insa geniile noastre la literatura se sting sufocate de temele stufoase la matematica, iar pasionatii de fizica n-au timp sa viziteze laboratoare din cauza lecturilor obligatorii.
De asemenea, in multe universitati nu se pune accentul pe practica si interactivitate, folosindu-se modelele vechi de predare, care au incetat sa mai trezeasca interesul multor studenti.
Toate aceste probleme se reflecta puternic in rezultatele tot mai slabe obtinute de elevi la examenele nationale si la Bacalaureat.
Romania nu are viitor, daca nu schimbam sistemul de educatie
Din pacate, lipsa unui sistem performant de invatamant, lipsa ivestitiilor catre acest sector, nu va putea oferi Romaniei de maine o generatie pregatita, care sa nu poata fi manipulata, mintita si vanduta. Fara educatie, suntem doar niste victime, ale destinului individual si national, ale pradatorilor care ajung uneori la putere, nu sa ne reprezinte, ci sa ne jefuiasca.
Lipsa educatiei subjuga demnitatea, integritatea si puterea unui popor, anihileaza traditia, istoria si ruineaza viitorul. Educatia romaneasca merita alocari bugetare mai mari si reforme serioase, interesate sa dezvolte tanara generatie, nu sa o transforme intr-o masa electorala manipulabila prin lipsa de cunoastere.