Ce inseamna ASUMAREA RASPUNDERII Guvernului si cum poate fi demis Orban in regim de URGENTA
asumarea raspunderii guvernuluibuget 2020proiect de legeproiect legislativconstitutia romanieiparlament
Asumarea raspunderii Guvernului este un act procedural prevazut de Art. 114 din Constitutia Romaniei. Conform acestuia, Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna, asupra unui program, a unei declaratii de politica generala sau a unui proiect de lege. In acelasi timp, asumarea raspunderii Guvernului pe oricare dintre aspectele de mai sus, da puterea Opozitiei de a demite foarte usor un Cabinet.
Conform Art. 114 din Constitutie, Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna, asupra unui program, a unei declaratii de politica generala sau a unui proiect de lege.
"Art. 114 – Angajarea raspunderii Guvernului
(1) Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna, asupra unui program, a unei declaratii de politica generala sau a unui proiect de lege.
(2) Guvernul este demis daca o motiune de cenzura, depusa in termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declaratiei de politica generala sau a proiectului de lege, a fost votata in conditiile articolului 113”, prevede Constitutia Romaniei.
Neindeplinirea aliniatului (2), adica in cazul in care Guvernul nu a fost demis prim motiune de cenzura in termenul prevazut de legiuitor, proiectul asumat se considera adoptat, iar aplicarea programului sau a declaratiei de politica generala devine obligatorie pentru Guvern.
Constitutia mai prevede, de asemenea, ca presedintele poate cererea de reexaminare se trimite, spre dezbatere, comisiilor de specialitate ale Parlamentului, unde continutul proiectului in cauza poate fi schimbat radical.
"In cazul in care Presedintele Romaniei cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face in sedinta comuna a celor doua Camere. In cadrul cererii de reexaminare, Parlamentul poate sa modifice in totalitate sau partial textele care au legatura cu cererea de reexaminare, inclusiv prin recorelarea dispozitiilor legii", se arata in Constitutie.
Tot presedintele Romaniei, dar si parlamentarii, pot ataca la Curtea Constitutionala proiectul de lege pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea. In functie de decizia magistratilor CCR, proiectul fie va fi declarat constitional, fie se va constata faptul ca incalca integral sau partial prevederile constitutionale, situatie in care se va intoarce in Parlament.
Referitor la modul in care se depune si dezbate o motiune de cenzura, Constitutia face urmatoarele precizari, in Art. 113:
"(1) Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, pot retrage increderea acordata Guvernului prin adoptarea unei motiuni de cenzura, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor.
(2) Motiunea de cenzura poate fi initiata de cel putin o patrime din numarul total al deputatilor si senatorilor si se comunica Guvernului la data depunerii.
(3) Motiunea de cenzura se dezbate dupa 3 zile de la data cand a fost prezentata in sedinta comuna a celor doua Camere.
(4) Daca motiunea de cenzura a fost respinsa, deputatii si senatorii care au semnat-o nu mai pot initia, in aceeasi sesiune, o noua motiune de cenzura, cu exceptia cazului in care Guvernul isi angajeaza raspunderea potrivit articolului 114”.
Concret, potrivit Constitutiei, Guvernul isi poate asuma raspunderea in Parlament asupra unui proiect de lege, fara sa mai fie nevoie de votul deputatilor si senatorilor.
"Angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege are drept particularitate faptul ca proiectul nu mai urmeaza procedura legislativa prevazuta in regulamentele celor doua Camere, acesta fiind supus unei dezbateri strict politice, avand drept consecinta mentinerea in continuare sau demiterea Guverului in functiune prin retragerea increderii acordate de Parlament si declansarea, in conditiile Constitutiei, a proceduri pentru alcatuirea unui nou Guvern", se mai arata in Constitutie.
Vorbim despre o procedura oarecum simplificata a adoptarii proiectelor de lege, insa, care, creaza oportunitatea Opozitiei de a darama Guvernul, dupa cum arata Art. 114 din Constitutie.
Guvernul Orban si asumarile repetate
In ultima saptamana, Cabinetul Orban a declarat ca isi asuma raspunderea pe mai multe proiecte legislative extrem de importante. Amintim printre acestea: abrogarea Legii recursului compensatoriu, prorogarea pensionării anticipate a magistraților, modificarea Ordonantei 114 sau proiectul de buget pentru 2020.
Unul dintre proiectele care a starnit cele mai mari controverse cand a venit vorba despre asumarea Guvernului a fost proiectul de buget pentru 2020. In timp ce Klaus Iohannic crede ca asumarea proiectului de buget de Guvernul Orban ar fi o masura in conformitate cu prevederile constitutionale, nu toti politicienii sunt de aceeasi parere.
Zilele trecute, presedintele interimar al PSD, Marcel Ciolacu, a spus ca, daca Guvernul isi va asuma acest proiect legislativ, parlamentarii vor trebui sa vina cu legi care sa amendeze acest lucru.