Vicepresedintele Unilever Africa: Consumatorii africani au fost subestimati de companiile occidentale
vicepresedinteunileverafricatimpconsumvenituri
Companiile din Occident care activeaza in Africa au subestimat de-a lungul timpului consumatorii de pe continentul negru, a declarat directorul uneia din cele mai mari companii producatoare de bunuri de larg consum din lume.
Frank Braeken, vicepresedintele executiv al Unilever in zona Africii, a spus ca de multi ani, multinationalele au considerat ca intinsul continent este o piata "monolitica" si nu au reusit sa se adreseze diversitatii.
"Consumatorii africani au fost subestimati, prost serviti si prost aprovizionati", a declarat Braeken. I-am privit pe africani in mod generalist, chiar cu un aer de superioritate. In prezent, incepem sa ii luam in serios pe consumatorii nostri din Africa".
Unilever, producatorul unor marci precum Lipton si Knorr, activeaza pe continentul african de mai bine de un secol, fiind prezent in 15 tari. Grupul are mii de angajati in Africa.
Si totusi, in ciuda istoriei sale indelungate si a prezentei inradacinate, Braeken recunoaste ca Unilever nu a reusit sa se adreseze in timp util nevoilor consumatorilor africani.
"Imi este rusine, practic, sa recunosc ca ne aflam intr-o faza de invatare a diferentelor prezente in Africa".
Braeken a spus ca exista diferente majore intre diversele tari ale continentului.
"Am inceput sa gandim in termenii unor sub-clase sociale, unde avem Africa de est, Africa de vest, Africa de sud etc", a precizat Braeken.
"Discutam despre modul in care definesti mixul de brand, cum il oferi consumatorului, cum vinzi produsele si cum le faci relevante pentru consumul local".
Un studiu recent realizat de Nielsen a identificat 7 tipuri de consumatori de care trebuie sa tina seama companiile de pe piata africana.
"Dincolo de faptul ca este un continent, Africa are in componenta 54 de tari separate si distincte, care sunt diferite din punct de vedere politic, economic, geografic, cultural si social", se arata in raportul Nielsen "The Diverse People of Africa".
Potrivit analizei, nu exista un "consumator african standard". In schimb, Nielsen precizeaza ca exista 7 tipuri de consumatori care pot fi grupati in 3 categorii, in functie de venituri si banii cheltuiti la cumparaturi.
1 -
Aspirantii moderni: 21%
Afluentii progresivi: 7%
2-
Adultii echilibrati: 17%
Adultii traditionalisti, care nu s-au "impacat" inca cu modernismul: 10%
3-
Tinerii care evolueaza: 24%
Aspiratii la studii: 11%
Femeile conservatoare: 10%
In prima categorie, se incadreaza africanii cu bani, educati, de la oras, care pot cheltui bani buni pe cumparaturi.
In a doua categorie, se incadreaza adultii de varsta medie, cu venituri medii, care cheltuiesc moderat.
In a treia categorie, se incadreaza majoritatea africanilor, cei care cheltuiesc mult mai putin decat primele doua categorii, deoarece nu dispun de resurse financiare insemnate.
Intre timp, cheltuielile gospodariilor din Africa vor creste de la 860 miliarde dolari in 2008 la 1,4 trilioane dolari in 2020, releva un studiu McKinsey.
Africanii sunt tot mai dispusi sa cheltuiasca bani pe produse de larg consum, servicii de telecomunicatii si bancare si continentul reprezinta o oportunitate nebanuita de afaceri, o piata care poate fi foarte atractiva pentru marile companii.
Braeken a mai spus ca emergenta unei clase de mijloc puternice este doar o parte a povestii. Directorul Unilever Africa a subliniat ca multinationalele trebuie sa vada cum pot incuraja inovatia si eficienta organizationala, pentru a se adresa atat buzunarelor africanilor cu venituri medii, cat si a celor cu venituri mari, care formeaza piata consumatorilor.
"Prin oferirea unui produs accesibil, vei avea mai multi consumatori", a explicat Braeken. Unilever si-a dublat numarul de magazine din Africa la peste 400.000. Braeken este foarte optimist in privinta viitorului continentului african, dar a avertizat ca exista multe probleme care trebuie rezolvate, printre care infrastructura, guvernanta ineficienta, coruptia si migrarea talentelor locale.