Soferii Uber si Taxify, vizati de controale ANAF in perioada urmatoare. Companiile de carsharing acuza ca se vrea eliminarea lor de pe piata
ubertaxifytaximetristitransportcarsharingtaxe si impozitecotarprotesteordonanta transport
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) pregateste "controale antifrauda" la colaboratorii Uber si Taxify, conform unui document oficial al Ministerului Finantelor redactat la inceputul lunii si obtinut de Profit.ro.
Conform documentului Ministerului Finantelor, "la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala au fost initiate demersuri pentru identificarea colaboratorilor entitatilor care faciliteaza servicii de tip ridesharing, urmand ca datele obtinute sa fie analizate in vederea declansarii unor controale antifrauda pentru constatarea imprejurarilor in care au fost desfasurate activitatile si evaluarea eventualelor consecinte de natura fiscala, contraventionala sau penala".
Transportatorii romani traverseaza o perioada tensionata in relatia cu autoritatile
Inca de la jumatatea lunii februarie, Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) a organizat un protest in Piata Victoriei, solicitand Cabinetului Dancila o ordonanta de urgenta pentru combaterea pirateriei din bransa.
La acel moment, presedintele COTAR, Vasile Stefanescu, a declarat ca i se pare nedrept ca societatile de taxi sa aiba nevoie de o autorizatii si licente si, in plus, sa plateasca taxe si impozite, in vreme ce soferii de UBER, Taxify, Bla Bla Car si Clever Go "circula fara probleme, dau comenzi, incaseaza bani, sfidand legislatia pentru transporturi si taximetrie".
Cum proiectul de ordonanta a intarziat sa apara, COTAR a amenintat ca va bloca soseaua Kiseleff cu peste 5.000 de masini. Pana la urma, insa, transportatorii s-au inteles cu Guvernul si au renuntat la organizarea uriasului protest, cu conditia ca proiectul de OUG sa fie lansat cat mai repede in dezbatere publica. Vineri, pe 1 martie, Ministerul Dezvoltarii a pus, in cele din urma, proiectul de ordonanta in dezbatere publica, iar transportatorii se declara multumiti daca textul ar fi adoptat in forma prezenta.
Potrivit proiectului de ordonanta, soferii care fac transport fara licenta pot fi amendati cu pana la 5.000 de lei. Asta inseamna ca, pentru cea mai mare parte dintre soferii care fac transport folosind aplicatii de mobilitate urbana, activitatea ar deveni, peste noapte, paguboasa.
Asta, daca nu se vor licentia si ei intre timp. In acest moment, in Romania, soferii de Uber si Taxify, spre exemplu, au posibilitatea sa obtina atestate si chiar licente de transport, dar pentru asta ar trebui sa isi inregistreze masinile pe o firma. Or, multi dintre ei nu procedeaza in acest fel, ci isi folosesc masinile proprii sau chiar inchiriaza unele pentru a face transport de calatori.
Companiile de ridesharing Uber si Taxify (Bolt) au cerut saptamana trecuta Guvernului sa amane o potentiala ordonanta de urgenta care poate duce la limitarea sau disparitia serviciilor alternative de transport urban, in conditiile in care industria serviciilor alternative de transport a contribuit cu zeci de milioane de euro la economia locala.
Ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a declarat ca autoritatile nu vor sa interzica activitatea firmelor precum Uber si Clever, ci vor ca toata lumea sa urmeze acceasi legislatie. "Noi nu avem nicio problema cu Uber si cu Clever, noi dam o ordonanta care sa combata pirateria", a spus el.
Soferii de ”carsharing” vor putea fi amendati, daca OUG pregatita de Guvern in transport va fi emisa in foma actuala. Semnalul de alarma este tras, intr-un interviu acordat RFI, de purtatoarea de cuvant a Uber, Alexandra Corolea. Transportatorii si reprezentantii Guvernului au ajuns la un acord privind aceasta OUG dupa mitingurile din 19 si 20 martie din Bucuresti.
Guvernul pregateste o ordonanta de urgenta care ar putea scoate in afara legii serviciile de transport de tip ”carsharing”
Compania Uber avertizeaza ca ordonanta pregatita de Guvern va afecta intreaga industrie de profil si solicita amanarea ei pana la clarificarea contextului legislativ.
Intr-un interviu acordat RFI, purtatoarea de cuvant a Uber, Alexandra Corolea, spune ca acest serviciu functioneaza perfect in zeci de state ale lumii. In plus, ”Uber este 100% fiscalizat si plateste toate taxele datorate statului roman”, sustine Alexandra Corolea:
”Daca aceasta OUG va fi data – noi am cerut Guvernului sa o amane – nu va disparea Uber, dar soferii vor putea fi amendati, iar acest tip de transport va fi descurajat. Peste doua milioane de romani care folosesc acest serviciu vor fi afectati. Credem ca e nevoie, asa cum s-a intamplat si in alte tari, de o reglementare legala a acestui tip de serviciu, nu de interzicerea lui. E un mit ca nu ne platim taxele. Uber e 100% fiscalizat. Fiecare cursa vine cu o factura fiscala. Lucram doar cu PFA, cu SRL, cu firme autorizate”, spune purtatoarea de cuvant a Uber.
Alexandra Corolea mai precizeaza ca ”Uber este un serviciu extrem de sigur si simplu de folosit. Este transparent. Ai mereu suportul hartii, stii cine este soferul, iar tariful iti este anuntat inainte de a accepta cursa. Uber poate fi folosit oriunde in lume, e utilizat in peste 600 de orase din 75 de tari. Sunt multi turisti care folosesc Uber in Romania si multi romani care folosesc Uber in strainatate. Asta, pentru ca au incredere in acest serviciu”, declara oficialul Uber.
Citeste si:
Ministerul Finantelor a lansat marti seara proiectul de modificare a OUG 114. Ce schimbari au aparut la taxa pe lacomie
Sursa foto: pexels.com