Secretul oamenilor productivi in munca de acasa
munca de acasamunca la distanta
Criza sanitara si restrictiile impuse de autoritati pentru a diminua raspandirea virusului in comunitate au determinat multe companii sa isi trimita anagajatii din birouri, acasa. De aici, a aparut adevarata provocare: sa fii productiv, de la distanta, de acasa.
Munca remote a devenit, in ultimele luni, noua normalitate.
Dar aceasta ''normalitate'' nu e pe placul tuturor angajatilor, unii dintre ei nereusind sa faca fata task-urilor de la serviciu atunci cand se afla la distanta. In schimb, studiile arata ca majoritatea dintre cei nevoiti sa lucreze astfel au descoperit ca sunt cel putin la fel de eficienti, iar angajatorii sunt multumiti de rezultate.
Desi in democratie, majoritatea conteaza, in astfel de situatii trebuie sa ne aplecam cu implicare si asupra acelor persoane care nu fac fata muncii remote. E vorba despre povesti de viata, despre temeri, incercarcari esuate, despre angajati si angajatori dezamagiti, despre esecuri. Iar, daca aceste lucruri pot lua o turnura favorbila, de ce sa nu incercam?
Noi incercam sa dam o mana de ajutor oamenilor care se afla in aceasta situatie si va impartasim din povestile noastre din redactie, dar si din parerile impartasite de psihologi si psihanalisti, in urma carora am reusit sa conturam unul dintre factorii principali care blocheaza eficienta celor ce muncesc de acasa: rutina de dimineata si naveta zilnica. Sau, mai bine zis, lipsa lor.
Rutina de dimineata si naveta zilnica- poate cei mai importanti factori care tin pe loc productivitatea in munca remote
Fiecare zi lucratoare incepe cu o rutina. Fie ca va beti cafeaua in bucatarie, in timp ce pregatiti celor din casa micul dejun, fie ca va aranjati tinuta, coafura machiajul, fie ca preferati un dus fierbinte, sau, pur si simplu, sa luati o cafea din coltul strazii, aceste elemente constituie o rutina care, fara sa va dati seama, va pregatesc psihic pentru o noua zi, pentru noi provocari, pentru a va concentra in sarcinile de serviciu.
De asemenea, fiecare zi lucratoare incepe cu deplasarea catre serviciu. Aici aveti parte de diversificare a imaginilor vizuale, olfactive, auditive. Iesiti din zona de confort a locuintei, admirati peisajul urban in timp ce va umpleti de nervi in trafic, toate aceste aspecte fac parte din acea naveta care pune bariera intre viata persoana si profesionala si care ii spune creierului: ''gata, acum incepem treaba!''.
In momentul in care aceste elemente dispar din viata noastra, unii dintre noi nu mai reusesc sa functioneze corespunzator. Ce inseamna, de fapt, aceast blocaj? Ca nu mai separa viata personala de cea profesionala.
Si aici este marele secret. Cei care reusesc sa fie productivi cand muncesc de acasa stiu cum sa faca aceasta separatie. Poate ca si cei ineficienti au auzit de aceasta ''teorie'', insa se intreaba cum sa o aplice? Raspunsul este: prin stabilirea unei rutine si navete fortate.
Pseudorutina si pseudonaveta - o necesitate
Astfel, e important sa incepeti ziua de munca de acasa respectand rutina pe care o aveati atunci cand plecati fizic din casa catre birou. Psihologii spun ca, daca va imbracati si aranjati in casa ca si cum ati pleca la birou, aveti mai multe sanse sa va concentrati mai usor si sa fiti mai productivi.
De asemenea, finalizati o zi de munca facand o deplasare. Creierul va intelege ca, pentru ziua respectiva, munca s-a incheiat. (Cel putin munca legata de activitatea profesionala). Faceti o plimbare, un drum la magazin, iesiti la alergat. Stabiliti aceasta ''pseudonaveta'' ca si cum ar fi drumul de intoarcere catre casa. Astefl, veti pune punct zilei de lucru si veti separa viata personala de cea profesionala, la fel cum se intampla cand veneati acasa la ora 17-18, dupa o zi petrecuta la serviciu.
Citeste si: 5 obiceiuri de dimineata care iti afecteaza productivitatea la serviciu, fara sa iti dai seama
Sursa foto: freepik.com