Auzim deseori sintagma "Am vazut la televizor, o reclama a produsului X, motiv pentru care l-am cumparat". Majoritatea oamenilor au incredere oarba in ceea ce li se prezinta, si nu mai considera necesara verificarea autenticitatii celor prezentate.
Din pacate, comportamentul consumatorilor din Romania este foarte putin educat. Putine persoane sunt constiente de faptul ca reclama nu inseamna NEAPARAT si garantia calitatii. De ce? Este foarte simplu. O companie plateste o agentie de publicitate pentru promovarea unui anumit produs. Nu toate agentiile de publicitate fac o analiza a veridicitatii celor prezentate, ci doar, in schimbul unui onorariu, intocmesc un plan de advertising pe care il prezinta publicului larg.
Astfel, la consumatori ajunge informatia conform careia produsul X este cel mai bun, sau pur si simplu foarte bun, motiv pentru care vanzarile cresc. Stim cu totii ca "reclama e sufletul comertului". Exista riscul sa nu fie chiar asa.
In piata pot exista varietati de produse similare, poate mult mai eficiente, de o calitate mult mai inalta. In piata exista si alte companii care va ofera serviciile de care ati auzit, poate la preturi mai rezonabile si oferindu-va acelasi standard de calitate, in piata exista VARIANTE, optiuni care trebuie analizate, iar abia apoi se trece la actul de consum.
Faptul ca o companie isi permite achitarea unei reclame publicitare la televizor spune doar ca acea companie isi permite acest lucru din punct de vedere financiar, insa de aici pana la a te determina sa urmezi orbeste ceea ce ti se spune ar trebui sa fie un drum lung, care se numeste "responsabilitate".
Nu spun ca reclamele mint intotdeauna, nu spun ca ceea ce vedem la televizor nu este intr-adevar asa cum ni se prezinta, spun doar ca ar trebui sa avem simtul responsabilitatii in consum, si sa verificam informatia care ne este transmisa.
Ce inseamna consum responsabil? In primul rand, consultarea pietei, compararea produselor intre ele si alegerea cea mai inteleapta. Daca vorbim de produse alimentare, sau produse farmaceutice, eticheta si prospectul trebuie citite cu mare atentie, nu ar strica nici sa ne informam in privinta producatorului.
Daca ne referim la produsele electrocasnice, la mobila sau la articolele vestimentare, e necesar sa vizitam mai multi retaileri, sa comparam listele de pret, sa ne interesam in privinta materialelor, repectiv substantelor folosite si, bineinteles, asupra producatorului.
Pe langa faptul ca nu atesta calitatea, reclama poate insemna, in UNELE cazuri si un pret mai mare al produsului sau serviciilor respective. Banii investiti in servicii de advertising trebuie sa se regaseasca in pretul final al acelui bun, asa functioneaza economia. E posibil sa gasiti pe piata produse similare, poate chiar mai bune, mai eficiente, dar sub "sigla anonimatului". Doar pentru ca nu li se face reclama nu inseamna ca nu pot fi de calitate.
Conceptul reclamei "oarbe" atinge si marile branduri. Eticheta si ambalajul vand mai bine in zilele noastre decat produsul in sine, mai ales daca respectivul bun se adreseaza unei mase sociale nu foarte instruite. Consumam superficial produse "de brand" doar pentru ca sunt catalogate astfel, de multe ori fie fara sa le intelegem adevarata valoare, atunci cand aceasta exista, si sa cadem intr-un snobism din ce in ce mai la ordinea zilei, fie sa traim cu impresia ca am facut o investitie, care se dovedeste a fi doar o mare pierdere, pe termen lung.
Chiar si atunci cand vorbim de marci renumite, principiile de baza ale consumului responsabil trebuie sa se regaseasca in aceeasi masura. Desigur,riscurile sunt mai mici din punct de vedere matematic, sa avem surprize neplacute atunci cand achizitionam produse sau servicii de la companii celebre, insa pericole exista.
Agentiile de publicitate ar trebui sa reprezinte un garant al informatiilor prezentate. Pe langa faptul ca ar trebui sa aiba in componenta personalului specialisti care sa evalueze profesionist produsele si serviciile pe care le promoveaza, agentiile si televiziunile trebuie sa fie independente si sa actioneze conform principiilor pietei concurentiale, sa respecte regulile scrise, dar si pe cele morale.
Cand vorbim de moralitate, imi vine in minte un exemplu. Avem un patron al unei televiziuni care detine si o fabrica de ... sa spunem mobila. Interesul persoanei respective de a-si promova produsele si posibilitatea sa realizeze acest lucru avand propria televiziune, sunt neingradite. Desigur ca pot interveni institutii precum CNA-ul sau Consiliul Concurentei, insa trebuie sa recunoastem ca nu este nimic ilegal, insa e imoral. Pentru ca poate vicia opinia publica, prezentandu-si propriile produse intr-un stil persuasiv, ca fiind cele mai bune, cand poate nu este asa, iar cei afectati sunt consumatorii, care risca sa cada in "capcana" unor tehnici de publicitate imorale.
Antreprenorii romani, inghenuncheati de publicitatea abuziva
Invazia multinationalelor, a marilor retaileri si a companiilor cu capital strain din diverse domenii a pus in dificultate antreprenorii romani tocmai din cauza ca firmele straine stiu cum functioneaza piata, si pe de alta parte, au si banii necesari sa actioneze in consecinta.
Companiile straine stiu ca publicitatea inseamna succes, si investesc masiv in ea, in timp ce antreprenorii autohtoni abia isi trag sufletul la sfarsit de an cand vad ca isi pot mentine firma pe linie de plutire din cauza taxelor si impozitelor din ce in ce mai mari. Este o lupta incorecta, dusa in ringul libertatii absolute si drepturilor asa zis egale.
"Pai sa-si faca si ei reclama", nu-i asa? In fond orice producator de sucuri naturale din Medgidia poate tine piept cu branduri mari.
Si astfel ajung romanii sa consume produse de import, dar "aparute la televizor", poate la preturi mai ridicate si poate de o calitate slaba, sau poate de o calitate buna, insa platita peste merit, ca se acopere costurile de brand, cand ar putea avea optiuni pe piata locala.
Optiuni autohnote care nu doar ar fi in beneficiul consumatorilor, ci in favoarea intregii economii nationale.
Concluzia este simpla, adoptati un comportament de consum responsabil, consultati piata, ofertele, producatorii, distribuitorii, informati-va cu privire la feedback-ul oferit de alte persoane si nu preluati orice informatie primita ca fiind 100% adevarata. E posibil sa fie o manipulare sau o informare incorecta, din cauze care nu tin de vreun interes anume, ci pur si simplu de incompetenta. Oricare ar fi cauza, sanatatea si finantele dumneavoastra trebuie protejate.