Paradoxul invatamantului romanesc: Profesori cu nota 2
invatamanteducatieecaterina andronescutitularizareprofesoricadre didactice
Sistemul de invatamant romanesc se afla intr-un stadiu mai mult decat critic. Ultimele rezultate ale examenelor nationale indica o performanta din ce in ce mai redusa a elevilor.
Copiii nu mai reusesc sa obtina nici macar note minime de promovare, piata muncii nu este corelata cu institutiile de invatamant superior, iar despre scolile profesionale, doamna Andronescu ne-a spus in 2000 ca nu ne mai sunt de folos.
Azi, mediul privat romanesc se confrunta cu o criza acuta de forta de munca, in timp ce universitatile au devenit fabrici de absolventi cu diplome si pregatire de care nu are nimeni nevoie, sau despre care nici ei nu stiu prea multe, ajungand la facultate printr-un concurs de imprejurari, mai mult sau mai putin dorite, meritate sau asumate.
Tot Andronescu vine si ne spune, la 19 ani distanta, ca profesorii care nu obtin macar nota 5 la examenul de titularizare, vor fi scosi din sistem timp de un an. La fel se intampla si cu acele cadre didactice care au parasit sala de examen la vederea subiectelor, mizand ca in anii anteriori au note mai bune si incercand sa obtina un post cu ele.
Intelegem din aceasta situatie ca elevilor romani le-a fost predata materia de profesori care nu au obtinut nici macar nota 5. Sa ne imaginam ca, la limba si literatura romana, dintr-un liceu de provincie, preda o distinsa doamna profesoara, suplinitoare, cu nota 2.
Chiar daca ar reusi sa le transmita elevilor toate cunostintele ei, e putin probabil ca acestia sa ajunga sa fie notati cu 10 la Bacalaureat, bazandu-se doar pe informatiile primite la clasa, fara sa studieze suplimentar nimic.
Ce pretentii putem avea de la un copil caruia i se preda o anumita materie de catre un profesor notat cu 2, 3, 4, 5 si chiar 6 si 7? Cum vrem sa dam lumii olimpici si cercetatori, academicieni si scriitori, cand bazele invataturii le pune un individ / o individa care, probabil, ceva mai bun decat sa se faca profesor nu a gasit. O fi fost din lipsa de ocupatie, din plictiseala, o fi fost ca s-au marit salariile. Orice motiv a fost, oamenii astia nu s-au facut profesori nici pentru calitatea lor erudita, nici pentru vocatie.
Pentru ca titularizarea le testeaza pe ambele. Pe de-o parte, testeaza cunostintele teoretice, in materia respectiva, pe de alta parte, practicile pedagocice. Or, daca ajungi sa iei nota 2, nu ai ce sa cauti la catedra, neavand nici suficiente cunostinte in domeniu, nici macar vocatie didactica ...
Citeste si:
PSD-ALDE. Amintirea unei aliante ingropate in orgolii