Exista vreo solutie cu adevarat eficienta pentru a scapa de ambuteiajele din trafic? Nu!
blocaje rutiereambuteiajeeliminarea blocajelor rutiere
Sunt cca 900 de milioane de autovehicule in lume, care consuma in jur de 1 miliard de metri cubi de combustibil in fiecare an (cam cat un container cubic cu latura de 1 km). Iar consecintele acestei situatii sunt multiple: epuizarea resurselor naturale, poluare, distrugerea mediului pentru constructia infrastructurii necesare, blocaje rutiere. Da, blocajele rutiere sunt o mare problema in multe zone de pe glob. Si partea urata e ca aceasta chestiune se agraveaza de la an la an, iar solutii nu prea exista.
Va amintiti de celebrul blocaj rutier din China, din 2010? 10.000 de masini au stat atunci timp de 11 zile (!) pe o autostrada din apropiere de Beijing, formand o coada lunga de 100 km. Blocajul a fost cauzat de niste lucrari de reparatii si de faptul ca autostrada era plina de tiruri care asigurau aprovizionarea cu marfuri a capitalei chineze.
400 de politisti au incercat atunci sa descurce traficul, dar fara succes. Masinile avansau doar 1-2 km pe zi, iar soferii si-au omorat timpul jucand carti sau sah. Singurii care s-au bucurat de acest eveniment au fost comerciantii ambulanti de ceaiuri si gustari, care au facut afaceri frumoase vanzandu-si produsele la preturi exorbitante. Inceput pe 14 august, blocajul a disparut ca prin farmec in ziua de 26 august.
E doar un exemplu. In marile orase din China blocajele sunt la ordinea zilei - un lucru deloc de mirare, dat fiind ca aceasta tara ocupa prima pozitie in lume atat ca producator de autovehicule, cat si ca piata pentru autovehicule. In numai 20 de ani, s-a ajuns de la 5,5 milioane de automobile (in 1990) la 85 de milioane (in 2010).
Pentru comparatie, in aceeasi perioada in Romania cresterea a fost de la 2,1 milioane la cca 4,3 milioane de automobile (atentie, aceasta dublare a numarului de masini este la nivel national, in Bucuresti numarul masinilor a crescut de 6 ori).
Numarul total de autovehicule inmatriculate in Romania, incluzand utilitare, remorci, camioane, este de 5,4 milioane. Iar dintre acestea, cca 2 milioane se inghesuiesc zilnic in Bucuresti, generand blocaje rutiere si o cantitate imensa de stres.
Bucuresti-ul sta insa bine fata de alte orase ale lumii, cum ar fi, de exemplu, Sao Paolo. Un strain care viziteaza aceasta metropola braziliana s-ar putea sa fie surprins vazand ca soferii de aici fac tot felul de chestii in timp ce sunt la volan: se barbieresc, se uita la filme sau se joaca jocuri video. Nu e insa de mirare, dat fiind ca ei petrec zilnic 3-4 ore stand pe loc. Nu conducand, ci pur si simplu stand. Masina este pentru ei o a doua casa.
Acest oras nu dispune de o infrastructura cu inele rutiere, ca marile orase. De aici si problemele. Se apreciaza ca blocajele rutiere cvasi-permanente din Sao Paulo duc la pierderi anuale de 2,3 miliarde $. Bogatasii locali nu-si fac insa griji, ei se deplaseaza cu elicopeterul. Si cum acesti bogatasi nu sunt putini, Sao Paulo dispune de cea mai mare flota de elicoptere private din lume – cca 500 de aparate, care efectueaza in jur de 75.000 de zboruri in fiecare an (in oras).