Criza ne raspunde la intrebari: Am ales bine compania pentru care lucrez?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Criza ne raspunde la intrebari: Am ales bine compania pentru care lucrez?
Criza ne raspunde la intrebari: Am ales bine compania pentru care lucrez?
de Magda Florea la 03 Apr. 2020 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
concedierisomajsomaj tehnicfirmecompaniiafaceribusinessoameni de afaceriantreprenoriconcedierilocuri de munca

Conform datelor Ministerului Muncii, la 6 aprilie, peste 950.000 de romani au contractale de munca suspendate, iar 190.000 au contracte individuale de munca incetate. La aceste cifre se adauga, intr-o evidenta neoficiala, probabil alte sute de mii de situatii in care oamenii munceau la negru si s-au trezit, intr-o dimineata, cu un SMS scurt si sec din partea celui pentru care prestau munca: "De luni, nu mai vii la serviciu". Criza provocata de noul coronavirus are si parti bune: ne arata calitatea relatiei angajator-angajat in situatii delicate si ne face sa vedem cat de bine am ales compania pentru care lucram, sau cat de important este sa lucram cu forme legale de munca, ele fiind singurele care ne protejeaza de un astfel de SMS.

Este o situatie foarte dificila, fara precedent pentru antreprenorii din Romania. Oameni care au in spate responsabilitati, plati, distribuiri de fonduri si angajamente de plata care nu se pot onora daca nu se invart "rotitele" afacerii. 

Deodata, acesti oameni au vazut cum li s-au prabusit incasarile. La fel ca oamenii de afaceri, la fel de afectati sunt si cei cu profesii liberale: avocati, executori judecatoresti, notari. Daca pentru oamenii de afaceri, Guvernul a conturat macar posibilitatea sustinerii angajatilor in somaj tehnic, pentru unele profesii liberale inca se bajbaie la capitolul solutii. Insa toti fac parte dintr-un angrenaj care s-a blocat si, daca nu e "uns" cu solutii, s-ar putea sa rugineasca si sa afecteze pe termen lung intreaga economie si stabilitate fiscala.

Acesti oameni au in spate, pe langa responsabilitati economice si destinele celor care lucreaza pentru ei. Multi antreprenori si-au trimis angajatii in somaj tehnic, altii le-au incetat contractele de munca. Altii, care aveau angajati fara forme legale, au ales sa se descotoroseasca de ei, pur si simplu.


In aceste momente de criza, de cumpara, cand pentru toata lumea e greu, vedem cu adevarat cat pret se pune pe munca angajatului, pe umanitate, pe om.

Majoritatea antreprenorilor trebuie sa ia masuri. E un lucru cert si de necondamnat. Foarte putine sectoare economice si afaceri isi mai permit acum sa nu ia masuri de diminuare a salariilor, de trimitere in somaj sau de concedieri. Insa felul in care aceste lucruri se fac, ne raspund la intrebarea: "Am ales bine compania pentru care lucrez?".

Stim cu totii ca este un moment dificil care poate fi trecut cu sacrificii de ambele parti, atunci cand ele se impun, cand sunt justificate, dar mai ales cand sunt discutate, cu respect si intelegere fata de nevoile tuturor partilor implicate, dar mai ales tinandu-se cont de plus valoarea adusa de respectivii angajati. Poate ca, intr-o companie, se impun diminuari de salarii, insa ele trebuie aplicate in mod personalizat, in functie de randamentul si calitatea muncii fiecarui angajat.

Masurile colective pot parea eficiente economic, pe termen scurt, pot fi luate rapid, fara batai de cap, dar pot afecta serios bunul mers al afacerii ulterior.

In urma acestor argumente, cred ca ne aflam in punctul la care trebuie sa ne asezam la masa, la discutii aplicate si sa luam decizii cu calm, cu intelegere si cu respect reciproc. 

Si angajatorii si angajatii au acasa familii de hranit, responsabilitati economice, angajamente de plati, nevoie de bani. Eventualele diminuari de salarii sau concedieri, daca sunt necesare, macar sa fie luate astfel incat angajatul sa simta ca se gandeste cineva si la el, ca ii pasa cuiva si de el, ca nu e aruncat din barca la prima furtuna, desi a tras pentru companie cat a putut.

Criza ne mai invata cat de important e sa lucram cu forme legale. De bine, de rau, in cazul unei restructurari de personal sau a unei imposibilitati de plata, ai sansa unui somaj sau unui somaj tehnic. In schimb, fara o forma legala de munca, poti oricand ramane fara job si fara niciun ajutor financiar. Insa chiar si fara forme legale de munca, beneficiarul serviciilor prestate nu are nicio justificare pentru a trimte un SMS de tipul "De luni, nu mai vii la munca". Din punct de vedere economic, pentru angajat, nu e nicio modificare felul in care i se adreseaza angajatorul, insa e vorba de umanitate. 

Se zice ca in afaceri nu e loc de emotii, dar cred ca afacerile de succes, durabile, implica inevitabil emotia, umanitatea, pentru ca doar respectandu-ti angajatul, vei primi la randul tau apreciere, respect si, cu siguranta, munca lui va fi una de mai buna calitate!

Citeste si: Victimele colaterale ale epidemiei din Romania - Pacienti navetisti intre spitale



Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

7 greseli pe care le faci ca manager fara sa-ti dai seama (si care costa scump)
Companii

7 greseli pe care le faci ca manager fara sa-ti dai seama (si care costa scump)

today12 Apr. 2025
Nu suntem tara cu cele mai mici salarii din UE. Lista celor 10 state cu salarii minime sub 1000 de euro pe luna
Economie

Nu suntem tara cu cele mai mici salarii din UE. Lista celor 10 state cu salarii minime sub 1000 de euro pe luna

today11 Apr. 2025
Romanii scot banii de la saltea si cumpara masiv titluri de stat. Plasamente impresionante, cifrele aici
Economie

Romanii scot banii de la saltea si cumpara masiv titluri de stat. Plasamente impresionante, cifrele aici

today11 Apr. 2025
Cat valoreaza cu adevarat businessul tau? Greseala pe care 90% dintre antreprenori o fac
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cat valoreaza cu adevarat businessul tau? Greseala pe care 90% dintre antreprenori o fac

today11 Apr. 2025
Avertismentul presedintelui Consiliului Fiscal: ne paste un puseu inflationist. Romania are cele mai mari deficite din toata Uniunea Europeana
Economie

Avertismentul presedintelui Consiliului Fiscal: ne paste un puseu inflationist. Romania are cele mai mari deficite din toata Uniunea Europeana

today11 Apr. 2025
Ce inseamna cu adevarat un SUV bun? 5 mituri auto demontate
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

Ce inseamna cu adevarat un SUV bun? 5 mituri auto demontate

today11 Apr. 2025
Ce masina ti se potriveste in functie de stilul tau de viata?
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

Ce masina ti se potriveste in functie de stilul tau de viata?

today11 Apr. 2025
Lider de succes in Romania anului 2025. Cei mai buni manageri nu vorbesc mult. Iata ce fac diferit
Companii

Lider de succes in Romania anului 2025. Cei mai buni manageri nu vorbesc mult. Iata ce fac diferit

today11 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x