Cred ca mai grav decat faptul ca elevii nu mai merg la scoala e ca, atunci cand mergeau, nu intelegeau nimic
invatamanteducatiescoala online
Mai peste tot in intreaga lume, invatamantul se desfasoara online, in contextul pandemiei de coronavirus. Nu putine sunt insa vocile critice la adresa acestei metode alternative de educatie. Multi parinti, cadre didactice sau politicieni sustin ca masura nu e in favoarea elevilor, ca invatamantul online nu are calitatea celui clasic, cu elevii prezenti fizic in salile de curs. Si, totusi, problema ar trebui ridicata la alt fileu.
Cred ca mai grav decat faptul ca elevii nu mai merg la scoala e ca, atunci cand mergeau, nu intelegeau nimic.
Sa ne amintim ca, in 2019, Romania a reusit nedorita "performanta" de a inregistra cele mai slabe rezultate la teste PISA, care evalueaza nivelul de pregatire al elevilor de 15 ani, la discipline precum citire, matematica si stiinte si, totodata, reliefeaza efectul politicilor guvernamentale ale statului respectiv, in materie de educatie.
Romania ocupa un rusinos loc 47 din 79 in clasementul care indica nivelul de pregatire al elevilor la matematica, stiinte si citire.
Datele arata ca 44% dintre elevii romani nu inteleg ceea ce citesc, aspect ce ne indica faptul ca in Romania, aproape jumatate dintre elevii de 15 ani sunt analfabeti functional.
Aceste evaluari au fost facute, evident, inainte ca macar vreun elev al Romaniei sa fie nevoit sa invete din varful patului, pe tableta de la stat sau telefonul parintilor.
Discutia nu trebuie sa mearga in sensul in care o noua eventuala evaluare a copiilor ar arata astazi mult mai rau. Probabil ca da, posibil sa nu. Discutia trebuie insa sa mearga inspre faptul ca, desi aveam invatamant normal pana in pandemie, performantele elevilor erau mediocre. Practic, aproape jumatate dintre tinerii care peste 3 ani vor vota si care peste alti cativa ani vor intra pe piata muncii, nu inteleg ceea ce citesc. Stiu sa citeasca, cunosc alfabetul limbii romane, insa nu raman cu nimic in minte dupa ce au lecturat un text. Nu il inteleg.
Acesti tineri sunt viitorul tarii, un viitor care nu arata deloc bine nici pentru ei, la nivel individual, dar nici pentru noi toti ceilalti care traim intr-o inderdependenta unii fata de altii in aceasta societate.
Cred ca oamenii care critica astazi invatamantul online o fac din mai multe motive. Pe de-o parte, politicienii care nu ofera alte solutii clare folosesc aceasta deviza contra invatamantului online ca agent electoral, sa acapareze simpatia altor opozanti ai masurii. Pe de alta parte, e vorba de iresponsabilitate si superficialitate, fiindca nu s-a adoptat aceasta masura pentru ca asa a vrut cineva, ci pentru ca se impune, in toata lumea, nu doar la noi, iar simtul responsabilitatii si al obedientei fata de legi si reguli lipsesc cu desavarsire.
De asemenea, oamenii nu pun corect problema. In fond, ce importanta are unde invata copilul, sub ce forma, fizica sau online? Important e (si doar acest aspect ar trebui sa ne intereseze, in contextul actual), ca elevii sa dobandeasca cunostintele necesare, sa isi dezvolte abilitatile, sa invete, sa cunoasca, sa priceapa, sa devina curiosi si interesati de un anumit domeniu, in care, mai tarziu, sa faca performanta sau, cel putin, sa reuseasca de pe urma lui sa isi asigure existenta si sa nu devina o povara asistata social de cei din jur. Or, cat de rau poate fi invatamantul online? Ce rau mai mare ar putea face elevilor, decat acela de a-i transforma in analfabeti functional ... online?
EDITORIALE pe aceeasi tema: