In ciuda caracterului global al economiei germane - orientata spre export - directorii internationali raman o raritate in companiile nemtesti.
Peter Loscher, presedintele gigantului industrial Siemens, a reclamat problema existenta in compania sa, intr-un interviu desfasurat in urma cu cinci ani: "Functiile cheie sunt ocupate doar de caucazieni". Din 2008 si pana acum, nu s-a schimbat mare lucru.
In prezent, aproape 10% dintre angajatii Siemens provin din afara Germaniei. Acest numar este mai ridicat in birourile companiei din Munchen, precizeaza un purtator de cuvant.
Producatorul auto Daimler se afla in aceeasi situatie; doar cativa dintre sefi sunt straini. Nevoia schimbarii este evidenta. Directorul de HR de la Daimler, Wilfried Porth, a lansat de curand un nou program, menit sa recruteze mai multi directori executivi de peste hotare.
"Cele mai multe companii accepta ca scenariul trebuie sa se schimbe. Dar cand vine vorba de masuri concrete, spunem mereu: "Ne cerem scuze, trebuie sa ne ocupam mai intai de situatia femeilor", a declarat Carolin Griese-Michels, de la firma de consultanta strategica Roland Berger, referindu-se la egalitatea intre sexe la locul de munca.
Un studiu recent arata ca mai putin de 20% din companiile germane au luat masuri pentru angajarea mai multor straini.
"Companiile orientate cu adevarat spre cercetare si dezvoltare au un personal international mai numeros", a declarat Christine Stimpel, seful german al agentiei de consultanta HR Heidrick si Struggles.
In "economia de moda veche", cea industriala, producatoare de bunuri - industria mecanica, chimica si producatoare de automobile - situatia a ramas insa neschimbata.
"Problema angajarii personalului international nu a fost rezolvata de industria auto", a precizat Stimpel.
Potrivit Roland Berger, companiile germane ar putea economisi 21 miliarde euro prin promovarea diversitatii prin intermediul unor masuri targetate. Managerii din alta tari ar putea ajuta aceste companii pe pietele internationale si ar duce la evitarea unor costuri suplimentare. Cand intr-o companie lucreaza angajati de mai multe nationalitati, rata de demisii/concedieri este mai redusa.
Dar exista o mare problema. "Multe familii refuza sa se mute in Germania, din cauza limbii", a declarat Stimpel. Mai mult, multi manageri nu vor sa vina in Germania, cand pot beneficia de aceleasi functii in New York, Hong Kong si Londra.
Gigantul din industria productiei de echipamente sportive Adidas incearca sa atraga candidati pentru posturi, in sediul sau din Herzogenaurach, Bavaria. Rivalul celor de la Nike a incercat sa raspunda la intrebarea "Herzo...si mai cum?" pe site-ul sau si a avut succes: 26% dintre angajatii Adidas nu sunt germani, potrivit unui purtator de cuvant al companiei. In companie, lucreaza angajati de 75 nationalitati.
La randul sau, compania de software corporate SAP are multi angajati straini. A patra cea mai mare companie de software din lume a incercat sa isi "internationalizeze" personalul inca din 1966.
"Acest fapt se datoreaza caracterului business-ului nostru", a declarat un purtator de cuvant al SAP. In situatia in care SAP furnizeaza clientilor programe in mod direct, este nevoie de angajati "la locul faptei".
Daimler incearca sa rezolve aceasta situatie - 50% dintre aplicantii pentru un job de tanar sef la Daimler provin din afara Germaniei. In fiecare an, producatorul auto angajeaza 300-500 de manageri.
Va mai trece insa o vreme pana cand schema va avea impact. "Ne vor trebui intre 3-5 ani", a declarat Griese-Michels de la Roland Berger.