Potrivit celor notate de reprezentantii Comisiei Europene, calitatea infrastructurii, inclusiv in sectorul transporturilor, al energiei, al deseurilor si al apelor reziduale, ramane scazuta in tara noastra, limitand astfel perspectivele de crestere ale tarii. Totodata, Comisia Europeana mai noteaza si faptul ca infrastructura fizica din tara noastra continua sa fie subdezvoltata, in ciuda investitiilor publice semnificative facute dupa aderarea la Uniunea Europeana. In timp ce in alte tari se observa cu ochiul liber un progres semnificativ la acest capitol dupa aderarea la UE, in Romania nu reusim sa remarcam o schimbare adevarata.
Infrastructura rutiera este, fara doar si poate, cea mai mare problema cu care se confrunta tara noastra la ora actuala. Iar asta este stiut si la Bruxelles, acolo unde Comisia Europeana noteaza ca “starea generala si fiabilitatea retelelor rutiere si feroviare sunt foarte slabe”. De asemenea, reprezentantii CE mentioneaza ca “infrastructura nu tine pasul cu nevoile in materie de trafic generate de o economie in expansiune”. Revenind la problema drumurilor, Comisia Europeana ajunge la o concluzie drastica pentru tara noastra, specificand ca “reteaua rutiera din Romania este una dintre cele mai putin dezvoltate din intreaga Uniune Europeana”. In acelasi timp, tot de la Bruxelles ni se mai spune si ca “reforma sectorului feroviar a ramas in urma”.
In aceste conditii, Comisia Europeana recomanda autoritatilor din tara noastra sa axeze politica economica in materie de investitii pe sectorul transporturilor, urmarind in special sustenabilitatea acestuia. De asemenea, de la Bruxelles ni se mai recomanda ca investitiile sa mearga inspre sectorul energetic, inspre infrastructura de mediu si nu in ultimul rand, inspre inovare.
Comisia Europeana mai noteaza si faptul ca Romania ar trebui sa imbunatateasca procesul de pregatire si stabilire a prioritatilor in ceea ce priveste proiectele mari si sa accelereze punerea in aplicare a acestora. De asemenea, autoritatile de la Bucuresti ar trebui sa faca in asa fel incat sa imbunatateasca eficienta achizitiilor publice si sa asigure punerea in aplicare integrala si sustenabila a strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice.
Desi dupa aderarea la Uniunea Europeana avem acces la fonduri europene substantiale, tara noastra da senzatia ca prefera sa nu se foloseasca de acest avantaj urias pe care il are la dispozitie. Iar acest lucru a fost observat si la Bruxelles, acolo unde Comisia Europeana noteaza ca una dintre problemele care impiedica realizarea proiectelor de infrastructura este slaba absorbtie a fondurilor europene. Mai mult decat atat, Comisia Europeana transmite prin intermediul acestui raport ca “absorbtia fondurilor europene este impiedicata in Romania de factori precum capacitatea administrativa limitata de a pregati, de a ierarhiza in functie de prioritati si de a pune in aplicare proiectele mari de investitii”.
Spre exemplu, din aceasta categorie a proiectelor mari pentru care s-ar putea accesa fonduri importante de la Uniunea Europeana lipsesc cu desavarsire proiecte precum autostrada Sibiu - Pitesti. Acest sector de autostrada este considerat a fi unul dintre cele mai importante din punct de vedere strategic pentru tara noastra, asigurand legatura cu coridorul Rin - Dunare si cu coridorul Orient/Est-mediteraneean din cadrul TEN-T.
Ultimele NOUTATI
Masa de Craciun, "pe saracie". Romanii sunt nevoiti sa cumpere la suta de grame de Sarbatori
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212