Cifrele Romaniei OFFLINE, inainte de inceperea scolii ONLINE
scoala onlineinvatamanteducatie
Fara indoiala ca noul an scolar va debuta sub auspiciile pandemiei, care va forta sistemul de invatamant din Romania, dincolo de limitele sale, sa incerce sa isi educe tanara generatie tot din spatele unor monitoare, asa cum s-a intamplat si la finele anului scolar precedent. Ca monitorul e o solutie in fata pandemiei, cel mai probabil asa sa fie, dar ce facem cand aceasta solutie e de fapt doar un vis frumos pentru foarte multi dintre copiii Romaniei offline, acea Romanie care e alcatuita in familii ce nu reusesc sa isi achizitioneze nici macar suficienta hrana, cu atat mai putin sa ofere acces la educatie online pentru copii ...
Un
studiu recent efectuat de Fundatia World Vision Romania in perioada 10 mai – 27 iunie 2020, care a vizat colectarea de informatii din cele 6 judete (Cluj, Dolj, Ialomita, Vaslui, Iasi, Valcea – 139 de comune cu 313 sate), in care World Vision Romania deruleaza interventii, scoale la iveala o realitate mai mult decat dezolanta.
O realitate care da ''de pamant'' cu orice nazuinta ca tanara generatie de azi, si viitoarea forta de munca a tarii, are vreo sansa in plus la o viata mai buna decat cea dusa de actualii parinti si bunici.
Scoala online doar ''pe hartie'': Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online. Peste 55% dintre parinti nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din famili
Scoala online din septembrie, indiferent ca va veni sub un program hibrid de invatare atat in sala de clasa, cat si alternativ, pe internet, e irealizabila pentru multi dintre copiii Romaniei, in conditiile in care anul scolar care tocmai s-a finalizat online, din cauza pandemiei, arata astfel:
-
Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online. Doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis si exercitii prin telefon, Whatsapp, Messenger ori teme printate copiilor, pentru ca acestia nu aveam mijloace de conectare online.
-
Peste 55% dintre parinti nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie. 8% dintre respondenti afirma ca nu detin niciun dispozitiv care sa-i permita copilului sa-si continue educatia acasa.
-
Doar 20% au afirmta ca in familiile lor copiii au urmarit emisiunile Telescoala organizate de Ministerul Educatiei. 8 % din cauza ca nu au avut televizor care sa le permita sa urmareasca emisiunea, proportia atingand valori foarte mari in Cluj (22 %) si Vaslui (15%).
Romania offline, in noul an scolar
Daca am vazut cum au stat lucrurile pana acum, iata sub ce auspicii debuteaza noul an scolar.
Partea calitativa a cercetarii World Vision Romania a constat in interviuri telefonice cu 62 de directori de scoala din mediul rural, din comunitatile in care Fundatia activeaza. Conform directorilor, noul an scolar va incepe sub urmatoarele auspicii:
-
1 din 4 scoli nu are conexiune la Internet.
-
9 din 10 scoli nu au laptop/ PC/ tablete pentru educatia digitala.
-
87% dintre directorii de scoala cred ca invatarea online nu mai trebuie extinsa.
-
60% dintre ei cred ca procesul educational va fi afectat din cauza pandemiei si materia trebuie reluata, 16% cred ca starea emotionala a elevilor va fi afectata si 12% cred ca riscul de analfabetism va creste ca urmare a crizei COVID-19.
Cercetarea si-a propus sa evalueze daca familiile din mediul rural si-au diminuat veniturile in pandemie. Aproape 19% dintre respondenti au declarat ca acestea au scazut din cauza concedierii, somajului tehnic ori a imposibilitatii de a mai lucra cu ziua. Pentru alti peste 40% dintre parintii respondenti, asistati social, insa, pandemia nu a facut decat sa le adanceasca problemele.
Banii sunt o problema reala in foarte multe dintre familii
Parintii au fost intrebati daca reusesc, in situatia data, sa asigure necesarul familiei pe anumite categorii de produse.
-
41 % (2 din 5) au fost nevoiti sa adopte strategii de reducere a cheltuielilor familiale in perioada de izolare.
-
27 % declara ca au ramas fara locuri de munca, din cauza concedierii, a somajului si imposibilitatii de a lucra cu ziua.
-
aproape 40% nu au reusit sa asigure alimentele sau le-au asigurat partial.
-
Nici cand vine vorba despre medicamente sau produse de igiena lucrurile nu au stat mai bine: peste 40% dintre parinti nu au reusit sa le cumpere ori le-au achizitionat partial.
La problemele financiare si la lipsa accesului la educatie se adauga si carentele emotionale
Aproape un sfert dintre parintii chestionati (22,85%) nu si-au laudat niciodata copilul sau au facut-o doar cateodata in perioada pandemiei. Aproape o cincime din parintii chestionati au declarat ca isi imbratiseaza copiii neconditionat doar cateodata sau deloc.
O treime din respondentii parinti (31,4%) nu au petrecut aproape deloc mai mult timp cu copiii lor pe perioada starii de urgenta, cand acestia ar fi avut nevoie de suport socio-emotional sporit.
Cu toate acestea, proportia parintilor care considera ca au gestionat pozitiv starea de tensiune indusa de pandemie a fost de aproape 81%.
''Urmele lasate de pandemie au adancit saracia si au accentuat factorii care influenteaza negativ bunastarea oamenilor din mediul rural''
''Rezultatele studiului ne-au aratat, inca o data, ca urmele lasate de pandemie au adancit saracia si au accentuat factorii care influenteaza negativ bunastarea oamenilor din mediul rural. Se evidentiaza foarte clar relatia stransa intre bunastarea emotionala, accesul la educatie, implicarea parintilor in viata scolara a copiilor si vulnerabilitatea economica a familiei.
Cei care si-au pierdut total sau partial veniturile din cauza crizei ori cei care sunt asistati sociali sunt si cei care nu au acces la educatie, desi declara ca educatia ar insemna supravietuire si singura sansa a copiilor de a iesi din saracie. Atunci cand ne uitam la bunastarea emotionala, starea de bine si climatul in care un copil trebuie sa se dezvolte, devine evident ca familiile vulnerabile trebuie ajutate, in special cu sedinte de consiliere psiho-emotionala si educatie parentala.
Pe langa programele de sustinere a copiilor prin care am ajutat peste 20.000 de copii si familiile acestora in perioada pandemiei, World Vision continua in comunitatile rurale un program foarte important in acest sens: ''Scoala Parintilor’’, prin care parintii sunt insotiti, pas cu pas, de consilieri, asistenti sociali si psihologi sa depaseasca situatii dificile in cresterea si educarea copiilor.
De asemenea, este important de amintit ca, in mai putin de doua luni, incepe scoala…nu stim in ce forma, dar cursurile vor fi reluate, iar acesti copii au nevoie de interventie imediata pentru a nu ramane in urma.
Facem un apel la solidaritate si ii invitam pe toti care pot si doresc sa contribuie la Fondul de Urgenta pentru educatie si interventie imediata pentru copiii si scolile din mediul rural sa trimita un SMS cu textul Speranta, la 8864”, a declarat Mihaela Nabar, director executiv World Vision Romania.