Ce legatura exista intre soldurile de vara si depresie ?
solduricumparator compulsivdepresiesocietate de consumconsum ostentativ
Pentru unii, soldurile de vara sunt un motiv de crestere a moralului . Pentru altii, un motiv de scadere a moralului. Multi dintre acestia din urma sunt consumatori compulsivi
Se apropie soldurile de vara , motiv de afaceri bune la cumparaturi . Mai ales cand vorbim despre articole cosmetice, bijuterii si de vestimentatie . Le voi numi , pentru simplificare, CBV.
De ce ne procura CBV-ul o satisfactie deosebita? Jessica Dubois ne spune ca CVB-ul ne influenteaza mentalul, moralul si increderea in sine - “Soldes d’ete 2017 : Pourquoi bien nous habiller nous fais nous sentir bien?”, Huffington Post, 28.06.2017.
Iata principalele idei ale columnistei Jessica :
- purtarea unor CVB nu are nimic anodin . Ele fac legatura intre viata noastra intima si lumea noastra exterioara . Intr-adevar,personajul principal din “Galeria cu vita salbatica”, a lui Constantin Toiu, avea o sora foarte grijulie cu lenjeria ei intima. Se punea in situatia extrema de a trebui sa si-o expuna si ea trebuia sa fie impecabila. Acelasi lucru l-a spus marea creatoare de lenjerie intima Chantal Thomass in emisiunea “Visites Privees” de pe TV 5 (27.06.2017). O lenjerie intima impecabila si de calitate iti asigura – atat pentru femei cat si pentru barbati- un comportament de incredere in sine, optimism si indrazneala.
Desigur, nu ma refer numai la lenjeria intima ci la maniera generala de a te expune in lume .Am abordat problema lenjeriei intime pentru a arata ca si ceea ce nu se vede – dar promite – ne poate face sa ne simtim bine;
- cand suntem deprimati neglijam CBV;
- CVB este un instrument functional, dar si de seductie;
- CVB este si un instrument identitar . Sa presupunem ca ne hotaram sa purtam, astazi, o jacheta alba. Daca ne imaginam ca suntem medici, vom deveni automat mai grijulii cu ceilalti. Daca ne imaginam ca suntem pictori , putin ne va pasa de ceilalti .
Mi-ar fi placut sa va pot face urarea “Spor la solduri !”. Dar nu pot. Pot doar sa va spun “Atentie la solduri !” De ce ?
Din cauza societatii din consum in care traim . Mi s-au parut foarte intersante informatiile lui Pascal Caudreac referitoare la Cumparaturile Compulsive si, mai ales , la Cumparatorii Compulsivi (CC). Le-am gasit pe site-ul www.psychoparis.com .
CC au o frenezie si un impuls de nestavilit de a cumpara . Acest lucru devine o boala, o forma de depresie . 1,1% din populatia mondiala sufera de ea si este in plina crestere. Majoritatea sunt femei -80-92%. Ca profil, sunt persoane cu varste intre 30 si 40 de ani, bine instalate profesional si, in general, cu studii superioare
Ce cumpara femeile atinse de CC ?
- haine (96%), pantofi (75%), bijuterii (41,7%), cosmetice (33%), produse pentru casa (12%) sic!
Ce cumpara barbatii atinsi de CC ?
- antichitati (25%), discuri (20%), masini (16%), obiecte electronice (15%).
Pentru mine romanul Madame Bovary al lui Gustave Flaubert ne prezinta imaginea arhetipala a unui bolnav de CC. Eu merg mai putin pe ideea bovarysmului ca maladie a plictiselii. Emma Rouault s-a casatorit cu un medic de tara inodor si incolor : Charles Bovary . Cunoaste doi amanti si atunci intra pe mana negustorului de stofe Lheureux care o alimeneteaza cu tesaturi de exceptie pentru un sat de provincie. Se indatoreaza foarte mult, contand pe faptul ca cei doi amanti o vor scoate din incurcatura. Leon si Rodolphe, insa, nu o ajuta. Emma se sinucide.
Ajungem aici la punctul de la care am pornit : CC este intretinut de contextul social. Analiza lui Pascal Caudreac este foarte buna, din acest punct de vedere . Traim intr-o societate de consum. Ce inseamna acest lucru ?
- tentatii permanente : traim intr-o societate care face tot ce este cu putinta pentru a stimula impulsivitatea consumatorilor;
- identitatea : in societatea moderna lucrurile sunt mai putin cumparate pentru utilitatea lor cat pentru valoarea lor emotionala si simbolica . Asta ma duce cu gandul la conceptul de “consum ostentativ” pe care l-a definit sociologul american Thorstein Veblen in 1899 . Lucrurile ne expun statutul si noi trebuie sa ne expunem statutul, altora.
- invizibilitatea : cartea de credit fiind mijlocul de plata privilegiat , se face dematerializarea actului cumpararii si deculpabilizarea lui.
- valorizarea : logica consumului este de a grabi perimarea lucrului abia cumparat .De aceea consumatorul este un vesnic nemultumit.
Cumparaturile neprevazute , sau compulsive, ocupa un spatiu important in consumul modern : intre 25% si 65% .
Care sunt consecintele acestui context social pentru CC ?
- 83% din CC fac datorii mari – madame Bovary – la banci si la prieteni .
- CC se transforma in maladie depresionala . Constienti de consecintele negative ale stilului lor de a face cumparaturi (in special indatorarea), CC incearca, fara succes, sa-si struneasca impulsurile. CC reprezinta 32% din cazurile de depresie inregistrate de medici. Cand ajung la medici CC invoca o stare de inferioritate pe care incearca sa si-o trateze compensatoriu prin cumparaturi pentru a iesi din mediocritate -madame Bovary.
- CC au tulburari de personalitate . J Cotraux, psihoterapeut citat de Pascal Caudreac, spune ca CC se apropie de tipul de personalitate “borderline” : impulsivitate, emotii excesive, instabilitate in relatiile cu altii, in imaginea de sine si in afectivitate .
Acestea fiind gandite, va repet ceea ce consider eu ca ar fi urarea corecta :”Atentie la solduri!”.