Am mai vorbit despre sistemul nostru educational falimentar . Avem, poate, cea mai buna scoala de someri din Europa. In orice caz, avem cele mai multe cazuri de abandon scolar si de tineri care nu-si gasesc nici un rost.
Am vorbit pana acum despre 400.000 tineri NEET – fara educatie, formare profesionala si post de munca. Am estimat ca ar fi mult mai multi decat ceea ce vehiculau AJOFM-urile (agentiile de ocupare a fortei de munca). Eu ma gandeam la 600.000 de astfel de tineri fara noroc sau cu norocul rupt de scoala romaneasca.
Iata insa ca datele ultime furnizate de INS au cazut ca o maciuca : sunt peste 1 milion de tineri NEET, cu varste intre 15 si 34 ani.
Ceea ce lipseste in primul rand scolii noastre este o filozofie, o misiune : ce vrem sa facem cu tinerii nostri ?Se pare insa ca dascalii nu au timp sa-si puna prea multe intrebari.
Mi-am permis sa indic niste raspunsuri la o astfel de intrebare, date de altii.
M-am ajutat cu informatiile gasite pe excelentul blog al Andreei Iatagan : Educatie cu dragoste. Informatiile acestea au fost postate pe 19 aprilie 2015.
Andreea spune : “ Invatamantul s-a bazat pana acum pe trei notiuni considerate de baza: citire, scriere si matematica.
Lumea s-a schimbat radical, iar scoala trebuie sa evalueze daca abilitatile cu care isi inzestreaza elevii le mai sunt cu adevarat de folos in viata.
Grupul educational Pearson, cu traditie in Marea Britanie, a identificat deprinderile esentiale pentru secolul XXI”.
Sunt 8 abilitati pe care scoala secolului XXI trebuie sa le dezvolte :
- Spirit antreprenorial : economie, finante si management, studiate inca din clasele mici ;
- Lucrul in echipa : diviziunea sarcinilor, responsabilitatea, schimbul de idei, spiritul de echipa, alegerea liderilor, deciziile colective
- Invatarea tehnologiilor de inalt nivel : si acest lucru se face inca din clasele mici . In Danemarca, de exemplu, se invata acum, in clasele primare, robotica .
- Rezolvarea problemelor : elevii sunt ajutati sa gaseasca singuri raspunsuri la intrebarile pe care si le pun . Este ceva in genul pedagogiei predata de Jean Jacques-Rousseau in Emile. In Olanda se invata matematica facand lucrari de constructie in curtea scolii sau in sala de sport.
- Dezvoltarea ca lider : acest lucru trebuie sustinut de scoala.
- Tehnici de comunicare : un elev care nu stie sa comunice are un mare handicap. In Danemarca, tehnicile de comunicare predate pentru elevi, sunt miezul sistemului educativ.
- Dezvoltarea inteligentei emotionale :scoala trebuie sa te invete sa-ti cunosti sentimentele si sa le canalizezi social in beneficiul tau.
- Dezvoltarea elevului ca cetatean al lumii globalizate : fericirea nu se mai pote limita la o curte. Daca vecinul tau nu este fericit, nici tu nu vei fi fericit.
Toate aceste deprinderi se bazeaza pe rationamentul propriu al elevului.
In ceea ce ne priveste, noi ne bazam in contiuare pe memorare in scoala si pe educatia centrata pe elevii cei mai buni. Elevii mediocri sau slabi sunt pierduti pe drum. Asa am ajuns la peste 1 milion de tineri NEET.
Intr-o stire aparuta astazi pe canalele media, presedintele “Manpower Romania” spunea ca inainte sa cautam lucratori din afara, mai bine am invata sa-i folosim pe cei nefolositi inca. Are dreptate !
Ultimele NOUTATI
Masa de Craciun, "pe saracie". Romanii sunt nevoiti sa cumpere la suta de grame de Sarbatori
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212