Avem noi promisiuni de la Guvern pentru investitii. Ne lipsesc doar banii
viorica dancilapsdcongres psdinvestitiicheltuieli bugetaredeficite macroeconomiceinflatiecurs valutareuroleuoug 114pensii specialecod administrativlegea pensiilorscumpiri
Viorica Dancila este, in acest moment, omul cu functii aproape nelimitate in fruntea statului Roman. Premier, lider al partidului care alcatuieste Guvernul, dar si majoritatea parlamentara, Viorica Dancila a transformat plecarea la inchisoare a lui Liviu Dragnea in oportunitatea sa de a evolua politic. Dancila este, dupa Congresul de sambata, mai puternica decat era Liviu Dragnea in urma cu cateva luni.
Nu puteam sa nu ne amintim atitudinea spasita, insipida, insignifianta chiar a doamnei Dancila in Congresele anterioare, in conferintele de presa, in ceea ce priveste deciziile luate la dictonul lui Liviu Dragnea. Nu putini au fost cei care o numeau pe Dancila "marioneta lui Dragnea". Cat adevar este in aceasta afirmatie, e discutabil, cert e insa ca Viorica Dancila depindea extrem de mult de omul datorita caruia ajunsese premier, Liviu Dragnea. Omul care o propulsase acolo tocmai pentru ca parea a nu reprezenta niciun pericol. Si nu a reprezentat cat timp Dragnea a putut tine partidul in frau. In secunda in care a fost nevoit sa plece la inchisoare, Dancila a renascut, s-a repezit la masa puterii.
Vedem astazi un alt om politic, un alt om in general. De la atitudinea relaxata si sigura pe ea in declaratii, la directia discursului sau. Dancila a fost votata la Congresul PSD in urma unui discurs cu accente pro europene, dar cu aceeasi esenta demagogica, in care lauda performantele partidului, spune ca PSD a fost, este si va fi cea mai buna solutie pentru romani, spune ca romanii traiesc mai bine datorita guvernarii PSD si face o serie de promisiuni, unele chiar concrete, precum "o autostrada cap-coada", investitii in spitale, spitale regionale, investitii in invatamant. De asemena, Dancila ataca si celelalte forte politice care au fost la guvernare inaintea PSD. "Noi am crescut salariile si pensiile. Ei ce au facut? Ei le-au taiat", a declarat Danila in Congres.
Analizand discursul doamnei premier, ne dam seama de un lucru. PSD se intoarce la retorica populista, promitand marea cu sarea omului de rand, ridica in slavi masurile luate la guvernare, spunand jumatati de adevar, precum ca avem una dintre cele mai mari cresteri economice din Europa, fara sa precizeze ca inflatia e si ea tot in top, iar asta anuleaza matematic cresterea economica si scade puterea de cumparare a romanului de rand. Da, s-au crescut salariile si pensiile, insa datoria Romaniei a ajuns la aproape 100 de miliarde de euro, si continua sa creasca. Platim majorarile de pensii si salarii din bani imprumutati care vor fi returnati de cine? Da, salariile au crescut, insa puterea de cumparare s-a diminuat, conform unei statistici a BNR, in urmatoarele luni numarul celor care nu isi vor putea achita ratele creste cu 3 procente. Puterea de cumparare s-a diminuat, desi se incaseaza salarii si pensii mai mari, consistenta cosului zilnic scade exponential, fiindca inflatia e in floare, scumpirile sunt la ordinea zilei. Platim pe benzina si motorina cat nemtii si austriecii, care au salarii minime de 1.200 de euro.
Socialismul extremist al discursului doameni Dancila continua sa se indrepte spre aceleasi categorii tipice din bazinul electoral (pensionari, bugetari si oameni neinformati). Totusi, o usoara tendinta modificata se simte la doamna Dancila. Vedem un discurs deschis catre Europa, catre partenerii transatlantici, catre marea familie socialista europeana. O noutate care contravine total lozincilor lui Dragnea.
Dancila a scapat de Dragnea, dar a intrat sub controlul asa-zisilor baroni locali
Avem o Viorica Dancila libera? Putin probabil. Faptul ca a adoptat in OUG Codul Administrativ cu doar cateva zile inainte de Congres, cod care ofera pensii speciale de mii de lei lunar alesilor locali, dar si alte privilegii la nivel teritorial administrativ, ne transmite semnalul ca Dancila a stiut sa ofere inainte sa ceara sa fie aleasa sefa.
Insa sustinerea baronilor locali obtinuta la Congres va trebui mentinuta in timp. Stim cu totii de faptul ca multi dintre ei au dosare penale grele in lucru la DNA sau pe rolul instantelor de judecata. E posibil ca acesti oameni sa faca presiuni pentru a se adopta amnitia si gratierea? Ramane de vazut.
Cert e ca Dancila este in corzi. Mai ales cu un PSD fara prezidentiabil cu doar cateva luni inainte de alegerile pentru Cotroceni, unde mobilizarea din teritoriu va trebui sa fie exemplara. E putin probabil ca PSD sa rupa "traditia" de a nu reusi sa mai aiba un castigator la presedintie dupa Ion Iliescu, insa e vital pentru ei sa incerce.
PSD are de sambata o noua fata, insa de la acest fapt, pana la a-si face cetatenii iluzii ca de acum va curge lapte si miere e cale lunga. Sa nu uitam ca tendinta de a arunca toata vina pe Dragnea, tendinta careia doar doi-trei social-democrati precum Codrin Stefanescu si Catalin Radulescu se opun, este general valabila in PSD. Or, nu ne amintim de niciun Congres in care s-a ridicat cineva impotriva lui Dragnea cand vorbea la pupitru despre masurile si viziunile care astazi sunt de "neconceput" pentru "noua echipa PSD".
Ne amintim doar ropote de aplauze cand acesta isi tinea discursul, si la Congresul de sambata am vazut acelasi lucru, doar ca la pupitru era Dancila, nu Dragnea.
Sa ne amintim, spre exemplu, de discursul lui Dragnea de la Congresul din martie 2018:
Dragnea spunea atunci ca la sedinta s-a stabilit ca PSD sa investesca in sanatate, educatie, it, infrastructura si agricultura. La Congres, Liviu Dragnea a tinut un discurs in care a spus ca vrea sa mearga mai departe cu schimbarea legilor justitiei.
Nu a aprut nicio voce care sa se opuna acestei masuri, cum nimeni nu s-a opus la Ordonanta 13, cum nimeni nu a fost gasit vinovat pentru protestele din 10 august, cum nimeni nu si-a asumat OUG 114, cum nimeni nu isi asuma maririle de pensii cu impact bugetar urias, cum nimeni nu se impotriveste Codului Administrativ, cum nimeni din PSD nu respecta indicatiile UE, de a desfiinta Sectia Speciala pentru anchetarea magistratilor, cum nimeni nu a fost demis pentru dezastrul din diaspora de la alegerile europarlamentare, cum nimeni nu explica de ce Senatul blocheaza anchetele DNA pastrand imunitatea policienilor suspectati de coruptie, precum Tariceanu, cum nimeni din PSD nu ofera solutii reale la adevaratele probleme ale Romaniei: emigrarea, lipsa infrastructurii rutiere, feroviare, conditiile inumane din spitale, lipsa de investii in scoli si in cercetare, povara fiscala pentru mediul de afaceri, etc.
Unde a fost "noua echipa PSD" pana acum? De ce spune PSD ca o ia de la zero? A invatat ceva? Chiar isi va schimba politicade guvernare?
PSD actioneaza de frica. Punct. PSD nu a inteles nimic din esecul guvernarii, al carui semnal a fost dat de rezultatele dezastruoase aproape hilare de la europarlamentare. PSD se teme ca pierde puterea la viitoarele alegeri si incearca sa vopseasca gardul pe afara.
PSD si-a dat seama ca trebuie sa arate altceva in exterior, fiindca pana acum a mers pe motto-ul "las-o,ba,ca merge asa". Daca rezultatele la europarlamentare nu erau asa cum au fost, PSD nu isi schimba discursul, PSD nu dadea jos tablourile cu LIviu Dragnea, ci l-ar fi martirizat.
Ceea ce se intampla acum in PSD este generat de teama pierderii ciolanului, nici pe departe de constientizarea erorilor fundamentale facute. Daca ar constientiza cineva cu adevarat ce s-a intamplat in ultimii doi ani si jumatate si ceea ce continua sa se intample prin ultimele OUG adoptate, si-ar da demisia nu din PSD, ci ar pleca din politica pentru totdeauna.
De unde veti lua banii, doamna premier ?
Viorica Dancila a spus in Congresul de sambata ca promite "o autostrada cap-coada". Promite spitale regionale, investitii in modernizarea spitatelor, bani pentru invatamant, majoritatea proiectelor din bani de la buget, in mod special autostrada cap-coada.
Probabil, unde va fi capul autostrazii, va fi si coada. Pe o suprafata de maximum 2 metri patrati. De ce?
Pentru ca nu sunt bani.
Saptamana trecuta, a fost adoptata in Parlament noua lege a pensiilor. Iata cifrele impactului bugetar:
2019- 8,4 miliarde de lei
2020 - 24,8 miliarde de lei
2021 -81 miliarde de lei
Proiectul a fost declarat neconstitutional de CCR.
Tot saptamana trecuta, tot cu o decizie de neconstitutionalitate din partea CCR, Guvernul a adoptat prin OUG Codul Administrativ, cu pensii speciale pentru alesii locali. Curtea Constitutionala a respins de doua ori introducerea pensiilor speciale pentru alesii locali, si cu toate acestea PSD nu a mai considerat necesar ca deciziile Curtii sa fie respectate
Practic, potrivit noilor prevederi, alesii locali ce isi vor incheia mandatul, vor primi de la bugetul de stat, pensii speciale. Interesant este faptul ca, desi un principiu fundamental de drept spune ca legea nu functioneaza retroactiv, toti cei care au fost alesi in functii incepand cu 1992 vor beneficia de pensie speciala.
"Persoanele alese incepand cu anul 1992 de catre cetateni, prin vot universal, egal, direct, secret, respectiv prin vot secret indirect si liber exprimat, respectiv primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, care indeplinesc conditiile varstei standard de pensionare, ale varstei standard de pensionare redusa asa cum sunt prevazute in Legea nr 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sau cele prevazute de alte legi speciale au dreptul, la incetarea mandatului, la o indemnizatie pentru limita de varsta de la data la care li se acorda drepturile de pensie pentru limita de varsta, dar nu mai devreme de data incetarii mandatului aflat in derulare", se arata in articolul 248 din proiectul Codului administrativ.
Romania se ingroapa in cheltuieli bugetare. FMI si Comisia Europeana trag semnale de alarma: "Aveti dezechilibre macroeconomice grave"
In fine, alte miliarde de lei vor trebui si in aceasta directie, in conditiile in care Romania a depasit deja ingrijorator de mult cheltuielile bugetare. Avem printre cele mai costisitoare cheltuieli bugetare din Uniunea Europeana. Insusi ministrul de Finante, Eugen Teodorovici, spunea la inceputul lunii, dupa vizita FMI in Romania, ca trebuie sa reducem de urgenta cheltuielile bugetare.
"Le spunem si celor de la Fondul Monetar International ca Romania poate cam in doi ani de zile sa isi stinga deficitul de 28 de miliarde de lei. Suma nu este mare, daca stam cu totii sa vedem acele zone in care banul public se cheltuie intr-un mod nejustificat” a spus ministrul.
Vizita FMI a tras concluzii dure pentru Romania: avem dezechilibre macroeconomice grave: deficitul fiscal si cel de cont curent s-au adancit, iar presiunile inflationiste sunt din nou in crestere.
Daca politicile nu-si vor schimba directia, progresele in realizarea convergentei se vor diminua, ceea ce va duce la deteriorarea veniturilor reale ale pensionarilor si vor fi afectati semnificativ in special saracii.
Deficitul de cont curent ar putea depasi 5% din PIB in acest an, in contextul unei cresteri economice de circa 4%, se arata in raportul delegatiei FMI, publicat ca o concluzie dupa vizita unei delegatii conduse de sud-coreeanul Jaewoo Lee.
Si Comisia Europeana a lansat un avertisment in acea perioada: "Reparati ce mai poate fi reparat la OUG 114"
Oficialii europeni spun ca Executivul de la Bucuresti trebuie sa actioneze de urgenta, pentru a reduce dezechilibrele macroeconomice, schimband politicile fiscale si reparand ceea ce mai poate fi reparat la masuri precum Ordonanta 114 si legea pensiilor.
Comisia Europeana semnaleaza faptul ca Romania se confrunta cu grave dezechilibre macroeconomice, dar si cu mari problemele privind educatia, sanatatea, infrastructura, piata muncii.
CE vorbeste si despre bugetul Romaniei pe 2019, care ar fi unul construit fara sa se tina cont de mai multe reguli fiscal-bugetare, inclusiv de regula privind deficitul structural. De asemenea, tot ca in anii anteriori, autoritatile nu si-au respectat obligatia de a semna o declaratie in care sa se angajeze ca bugetul pentru 2019 si strategia fiscal-bugetara respecta regulile fiscal-bugetare si principiile responsabilitatii fiscal-bugetare.
Nici cresterea fortata a salariului minim brut pe tara, de la 1 ianuarie 2019, nu trece netaxata de Comisia Europeana. Oficialii considera ca adoptarea acestei masuri a creat haos in mediul privat, punand multe firme in incapacitate de plata.
Nici planul social nu a fost trecut cu vederea de CE, care considera ca saracia si excluziunea sociala reprezinta riscuri cu rate mult prea mari pentru o tara europeana. CE vorbeste despre faptul ca un roman din trei continua sa fie expus riscului de saracie si excluziune sociala, cele mai afectate grupuri fiind copiii, rromii, persoanele cu handicap si persoanele in varsta.
De asemenea, rata privarii de locuinta este cea mai ridicata din UE.
In cele din urma, CE semnaleaza si criza fortei de munca din Romania. Companiile nu mai gasesc angajati specializati pe care sa ii incadreze in munca pe posturile pe care le au disponibile. Politicile active in domeniul pietei fortei de munca nu sunt adecvate nevoilor romanilor, fiind axate in principal pe oferirea de stimulente financiare, mai degraba decat pe abordari personalizate, globale.
Economia Romaniei nu arata deloc bine
Datoria Romaniei a ajuns la 100 de miliarde de euro, pe 17 mai, BNR a anuntat ca se asteapta la o crestere a preturilor in perioada urmatoare si si-a majorat prognoza de inflatie de la 3% la 4,2%, iar analistii economici prevad ca euro va atinge 4,83 lei pana la finele anului.
Dupa primele patru luni, deficitul bugetar a ajuns deja la 1,1% din PIB.
Bugetul consolidat a incheiat primele patru luni cu un deficit de 11,4 miliarde de lei, respectiv 1,1% din produsul intern brut, arata datele publicate de Ministerul Finantelor Publice.
"Gaura” din buget a crescut astfel cu circa 6 miliarde de lei doar in aprilie, dat fiind ca la sfarsitul lunii martie, deficitul bugetului general consolidat era de 5,48 miliarde de lei, adica 0,54% din PIB.
In 2020 deficitul bugetar este preconizat a ajunge la 4,7% din PIB, in special din cauza deteriorarii cheltuielilor cu pensiile, avand in vedere cresterea punctului de pensie.
Daca veniturile bugetare au crescut cu 11% in primele patru luni comparativ cu aceeasi perioada din 2018, cheltuielile au urcat cu 15,9%. In total, cheltuielile bugetare au fost de 110,9 miliarde de lei, in timp ce veniturile au fost de 99,5 miliarde de lei in perioada ianuarie-aprilie.
Ne asteapta vremuri si mai grele
Analistii economici preconizeaza ca deficitele macroeconomice ale Romaniei se vor accentua in 2020, iar Guvernul va continua imprumuturile haotice din exterior, pentru a reusi sa sutina cheltuielile bugetare, care au ajuns la un nivel extrem de mare pentru capacitatea economica a Romaniei.
Cheltuielile statului, explica analistul economic Valentin Ionescu, se concentreaza in mare parte pe obiective sociale sau de salarizare, fiind neglijate alte aspecte. Iar marea problema este ca veniturile fiscale nu se realizeaza pe masura cheltuielilor.
"Ele se concentreaza pe niste obiective politice, cu precadere pe obiective sociale sau de salarizare, si sunt neglijate alte aspecte. Numai ca avem si crestere de cheltuieli la bunuri si servicii. Exista in momentul de fata o crestere substantiala de cheltuieli publice pe fundamentul unei politici prociclice, iar veniturile fiscale nu se realizeaza pe masura cheltuielilor.
Obiectivele politice nu au la baza o fundamentare economica si atunci ele nu fac altceva decat sa amplifice niste dezechilibre care au aparut in anii anteriori", a afirmat analistul economic pentru
Ziare.com
Romania are intr-adevar nevoie de investitii generatoare de bani. Are nevoie de consolidare fiscala, are nevoie de masuri sanatoase pentru mediul de afaceri, de reducerea povarei fiscale, de incurajarea antreprenoriatului, de reuducerea birocratiei, de infrastructura rutiera si feroviara care sa convinga investitorii sa vina in tara, de predictibilitate, de transparenta decizionala, de alt sistem medial, de un sistem de invatamant corelat la piata muncii.
Toate suna frumos de pe hartiile din fata premierului, insa din ce bani va face Dancila o autostrada cap-coada din bugetul tarii cocosat de pensii speciale si legea pensiilor si oricum in deficit deja?
DIn ce bani se vor moderniza sistemele de baza cand suntem deja la jumatatea anului, iar pana acum nu s-a facut nimic de pe urma caruia romanul de rand sa simta o imbunatatire a nivelului de trai?