Aproape 60% dintre romani considera ca invatamantul universitar este de calitate, dar numai o treime sunt multumiti de sistemului educational
educatie romaniasistem educatie romaniainvatamant romaniainvatamant superior romania
Un barometru de opinie publica realizat in cadrul proiectului Romania Durabila arata ca majoritatea respondentilor, adica 59%, considera ca invatamantul universitar din Romania este unul de calitate, insa doar o treime se declara multumiti de calitatea sistemului educational in ansamblul lui.
Peste 50% dintre participantii la sondaj apreciaza ca scolile din Romania ofera sanse egale tuturor copiilor. Aceasta perceptie pare contrazisa de datele obiective, mai ales cele legate de accesul la educatie pe perioada pandemiei, in care un numar important de copii (un milion, potrivit institutiilor abilitate) nu a avut parte de scoala online, pentru o anumita perioada de timp.
In plus, distributia geografica a abandonului scolar la nivel de liceu si scoala profesionala scoate in evidenta variatii semnificative: potrivit datelor inistitutului National de Statistica din 2018, rata cea mai scazuta este cea din Bucuresti (1,7%), iar cele mai mari rate sunt in regiunile Centru (3,3%), Vest (3,2%) si Sud-Est (3%).
Cetatenii sunt multumiti de invatamantul primar (52%), unde rata de abandon scolar este printre cele mai scazute (1,6%, in 2018). In acelasi timp, 50% dintre acestia ar opta pentru a-si efectua studiile lor sau ale copiilor lor in tari ale Uniunii Europene.
Mai putin de jumatate (48%) dintre respondenti descriu sistemul de educatie drept performant, in timp ce doar 31% se declara multumiti, ceea ce tradeaza o evaluare generala critica, care reclama politici publice adecvate cu rol sa compenseze acest deficit de incredere.
In continuare, abordarea romanilor are accente negative: 42% spun ca invatamantul profesional este de calitate, 40% au aceeasi parere despre cel gimnazial, iar 38% despre cel liceal.
In general, cetatenii par mai multumiti de invatamantul universitar si cel primar (punctele de inceput si de final ale ciclului educational) si sunt mult mai critici fata de etapele intermediare. Opinia despre invatamantul gimnazial si liceal primeste validare prin corelarea cu testele PiSA si cu rata abandonului scolar, doua vulnerabilitati ale sistemului educational romanesc.
Aproape un sfert (24%) dintre respondenti spun ca sistemul de educatie este intr-o situatie mai buna decat acum cinci ani.
Baza acestor evaluari nu este atat una socio-demografica, cat este legata de evaluari generale despre mersul lucrurilor in tara. Cei care cred ca tara merge intr-o directie corecta tind sa aprecieze mai degraba pozitiv sistemul de educatie.
Datele au fost culese printr-un barometru de opinie publica in cadrul proiectului Romania Durabila, implementat de Secretariatul General al Guvernului prin Departamentul pentru Dezvoltare Durabila si cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capacitate Administrativa 2014-2020.