Analizele Manager.ro: Cel mai plauzibil scenariu in cazul zborului MH370
zborul mh370disparitia avionului malaezian
De saptamani bune, lumea intreaga se intreaba ce s-a intamplat cu zborul MH370. Ultimele date obtinute prin satelit arata ca avionul s-a prabusit in sudul Oceanului Indian. Dar de ce? Capitanul Bill Palmer, expertul care a investigat celebrul caz Air France 447 (avionul prabusit la 1 iunie 2009 in Atlantic, 228 de victime), ofera o posibila explicatie, in paginile publicatiei Der Spiegel.
Spiegel: Domnule capitan, care e parerea dvs., a fost un atentat terorist?
Palmer: Nu, nu exista nicio dovada in acest sens. Toate informatiile care au fost facute publice pana acum indica mai degraba o defectiune tehnica. Cred ca pilotii s-au confruntat cu o problema tehnica grava, prea grava ca sa o poata gestiona eficient.
Spiegel: Dar copilotul a transmis turnului de control ca totul e in regula, iar dupa doar doua minute transponderul a fost inchis, impreuna cu alte echipamente, si avionul a devenit practic invizibil pentru radare. Nu putem vedea aici semnele unui scenariu sinistru care s-a desfasurat in cabina pilotilor?
Palmer: Nu neaparat. E posibil sa fi avut loc un scurtcircuit sau un incendiu care sa fi scos din functiune transponderul, radioul si alte echipamente.
Spiegel: In doar doua minute?
Palmer: Poate ca problema dura deja de ceva timp, dar pilotii n-au realizat ca exista un pericol in desfasurare. Lucrurile pot evolua foarte repede, acolo sus. Un incendiu in cala echipamentelor electronice, situata imediat sub cabina pilotilor, ar putea explica pierderea legaturii radio. Dar, desigur, nu stim ce ar fi putut sa initieze acest posibil incendiu. Un meteorit? O bomba? Un cablu electric defect?
Spiegel: Totusi, pilotii au schimbat cursul fara ca macar sa anunte ca au o urgenta…
Palmer: Cand se confrunta cu o urgenta, pilotii incearca sa mentina aparatul in aer, sa il indrepte spre o anumita directie si sa comunice – in exact aceasta ordine. Poate ca erau prea ocupati sa rezolve urgenta pe care o aveau, iar schimbarea de curs la doar 40 de minute dupa decolare indica intentia lor de a se intoarce la Kuala Lumpur, lucru perfect logic.
Spiegel: Dar apoi a avut loc o a doua schimbare de curs, spre nord-vest…
Palmer: Da, eu vad aici o incercare de a ateriza pe aeroportul de pe insula Pulau Langkawi, un aeroport cu o pista foarte lunga si fara forme inalte de relief in jur. O sarcina oricum foarte dificila, mai ales pe timp de noapte si cu echipamentele de bord avariate.
Spiegel: MH370 n-a aterizat insa in Pulau Langkawi. A urcat in schimb la 45.000 de picioare (14.700 metri), mult peste altitudinea maxima permisa, iar putin mai tarziu a coborat rapid la 23.000 de picioare (7.500 de metri). Ce va spune asta?
Palmer: Unii experti considera ca a fost o actiune deliberata a capitanului de a duce aeronava in aer rarefiat, ca o ultima incercare de stinge un incendiu la bord. Iar aceasta posibilitate nu trebuie exlusa. Dar parerea mea este ca la acel moment echipajul era deja in stare de incapacitate. Pilotul automat era si el scos din functiune, aparatul zbura pur si simplu pe cont propriu.
Spiegel: Cum e posibil asa ceva?
Palmer: La modelul 777, in fuselaj exista echipamente computerizate care stabilizeaza avionul, orice ar face acesta. Ele cauta sa mentina viteza pe care capitanul a setat-o ultima oara, coboara varful avionul daca viteza scade si il ridica daca viteza creste, se asigura ca inclinarea avionului la viraje (bank angle) nu depaseste 35 de grade.
Spiegel: Deci se poate ca toate echipamentele sa cedeze, mai putin aceste computere?
Palmer: Sunt patru seturi de astfel de computere la modelul 777, asa-numitele „actuator control electronics”. Daca unul singur ramane in functiune, atunci avionul va zbura, in sensul ca va mentine altitudinea, va reactiona la turbulente, la rafale de vant, la schimbari ale temperaturii. In cazul lui MH370 nu m-as fi asteptat ca avionul sa urce chiar la 45.000 de picioare, dar nici nu pot spune ca sunt surprins.
Spiegel: Avem, asadar, un avion-fantoma care rataceste in sudul Oceanului Indian…
Palmer: Exact. Si la un moment dat combustibilul se termina si se produce inevitabilul. Nu stim daca pasagerii au trait acest cosmar sau daca erau la randul lor deja inconstienti.
Spiegel: Cum se comporta un avion caruia i se termina combustibilul? Coboara lin, ca un planor, sau se prabuseste abrupt?
Palmer: Coborarea seamana cu una normala, deoarece la coborare nu e nevoie de o putere mare a motoarelor, dar, oricum, ea este mult prea rapida pentru o amerizare lina.
Spiegel: Vreo dovada in sprijinul teoriei dvs.?
Palmer: Doar daca se gasesc cutiile negre ale aeronavei. Daca nu, cu siguranta cursa MH370 va deveni cel mai mare mister de la disparitia Ameliei Earhart in 1937, deasupra Pacificului.