ANALIZA: Serbia, in cautare de investitori straini
analizaserbiaueinvestitiiimagineacorduri comerciale
David Banjai ridica vocea dintre miile de doze de aluminiu din fabrica pe care o administreaza la marginea Belgradului.
"In toate celelalte tari in care suntem prezenti, nimeni nu stie cine suntem", spune el, citat de BBC News. "Aici, in Serbia, avem un nume".
Compania este Ball Packaging Europe - si afirmatia lui Banjai are un sambure de adevar. In lume, actioneaza "in spatele scenei", fabricand doze pentru giganti precum Coca-Cola, Pepsi si Heineken.
In Serbia, Ball Packaging este unul din cele mai mari proiecte de investitii.
Aceasta reprezinta o veste buna pentru o tara care a pierdut o buna parte din industrie in urma razboiului sangeros din anii '90, a embargourilor internationale si a scindarii Iugoslaviei.
Ball a venit aici in 2005 si directorul sau de operatiuni in Serbia, David Banjai, spune ca firma sa "nu s-a uitat inapoi".
"Este o tara care ofera oportunitati multiple, o piata care poate creste si unde oamenii au sansa sa reuseasca in viata - cei care se transforma. Vad numai aspecte pozitive - ma intreb de ce alte companii internationale nu vin in Serbia".
Un raspuns ar fi faptul ca Serbia are o imagine foarte proasta la nivel international, scrie BBC News.
Multi investitori isi aduc aminte de regimul teribil Milosevic din anii '90 si conflictele pe care le-a generat.
Hiperinflatia, coruptia si represiunea politica sunt alte aspecte importantee - care au lasat rani adanci in dezvoltarea acestei tari. Reputatia Serbiei este indoielnica.
Si chiar daca lucrurile s-au schimbat in ultimii zece ani, Serbia a ramas in urma vecinilor sai, din punct de vedere economic.
Prim-viceprim-ministrul Aleksandar Vucic - liderul celui mai mare partid din tara - spune ca doreste sa atraga mai multi investitori.
"Daca ai nevoie de un permis de constructie, trebuie sa astepti - este o problema in Serbia - de ani de zile. Sper sa schimbam acest lucru in mai putin de o luna", spune Banjai.
Fabrica Ball din Belgrad a avut o productie-record de un miliard doze in 2012, precizeaza Banjai. "Vrem sa acumulam know-how de la societatile vestice si sa atragem multi investitori - acesta este si scopul guvernului. "Daca nu facem ceva referitor la legi si la schimbari, n-o sa avem succes pe viitor".
Guvernul sarb face insa si progrese. Discuta cu UE despre integrare - si promoveaza o campanie anti-coruptie, care vizeaza cei mai bogati oameni din Serbia.
Din punct de vedere international, o agentie de PR a fost desemnata sa promoveze avantajele Serbiei.
Provocarea suprema pentru Serbia tine insa de pastrarea celor mai inzestrati angajati. Somajul in randul tinerilor a ajuns la 50%, iar cei care au un job castiga in jur de 400 euro pe luna.
Nivelul de educatie este ridicat si engleza, vorbita de cei mai multi tineri. Astfel, multi tineri sarbi prefera sa isi incerce norocul peste hotare.
Unii revin insa in tara si infiinteaza propriile afaceri. Divizia sarba a Microsoft a fost lansat in acest mod - si a recrutat angajati talentati pentru a dezvolta Word, Microsoft Cloud si aplicatii pentru Windows Phone.
Milan Stojic de la Microsoft spune ca tara are nevoie de asemenea proiecte pentru a satisface ambitiile locale privind dezvoltarea.
"Dezvoltarea de software poate fi unul din exporturile Serbiei. Noi, sarbii, suntem motivati sa traim mai bine", spune Stojic.
Serbia are nevoie de noi investitii: "Multi oameni sunt motivati sa plece, sa aiba acolo unele proiecte interesante. Daca readucem aceste proiecte in Serbia, oamenii vor fi si mai motivati".
Serbia are multe de oferit - o pozitie strategica in S-E Europei, acorduri comerciale cu Rusia si UE si multi oameni talentati, o forta de munca relativ ieftina.
Pentru moment, imaginea negativa reprezinta unul din marile sale dezavantaje, datand din era Milosevic.
Daca efortul guvernului de a se integra in UE va contribui la atragerea investitiilor straine, vom discuta, cu siguranta, despre revigorarea economiei Serbiei.