ANALIZA: Companiile germane, ingrijorate de viitorul Zonei Euro
analizacompaniigermaniaprajituribailoutevenimente
Este noapte in orasul Nuremberg. Ultima tura se desfasoara lent la brutaria familiei Schmidt, aerul este imbibat cu miros de scortisoara si alte mirodenii, iar coca este coapta in cuptoarele uriase. De pe linia de fabricatie ies prajiturile cu scortisoara Lebkuchen.
Multe din ele sunt tavalite in nuci si ciocolata, inainte de a fi impachetate. Dincolo de aceasta imagine idilica, mai ceva ca-n basmul "Hansel si Gretel", prezenta Germaniei in Zona Euro a inceput sa fie costisitoare pentru companii.
Angela Merkel ar trebui sa plece urechea la liderii antreprenori locali. Lebkuchen este solicitata si la export. Clientii germani nu mai reusesc sa "prinda" delicioasele preparate, inaintea Craciunului, de exemplu. Ei se aduna in fata magazinului fabricii, la inceput de sezon si comanda online.
In timp ce majoritatea vanzarilor de Lebkuchen se desfasoara in Germania, ai putea presupune ca brutaria are putin de castigat, din cauza taxelor in euro, impuse de programul de intrajutorare a tarilor cu probleme din Eurozona.
De aceea, Asociatia Germana a Afacerilor de Familie sustine o petitie impotriva finantarii ESM (mecanismul financiar) de catre Germania.
Antreprenorul Thomas Wrede a investit 11 milioane euro in
Lebkuchen Schmidt, cumparand cuptoare si echipamente de ultima generatie si spune ca nu si-ar dori ca moneda europeana sa moara.
El doreste sa construiasca aceasta companie pe modelul succesului indelungat al companiilor germane mijlocii, detinute in familie, mai exact grupul "Mittelstand".
Wrede spera sa exporte mai mult. Acelasi antreprenor considera ca a venit vremea ca Grecia sa fie deconectata de la aparate.
"Problema este ca ei (n.r., grecii) nu au reusit sa respecte unele structuri generale", explica Wrede.
"Cat timp nu implementezi aceste structuri, o sa ai mereu probleme. Daca oferi o data bani, o sa devina o obisnuinta. Nu poti spune: "Ia banii si fa tot ce vrei cu ei".
Cu cat companiile germane vand mai mult in afara tarii, cu atat sunt mai increzatoare in masurile Germaniei de a mentine euro in viata.
O asemenea companie este
Brandstaetter, producatorul jucariilor Playmobil.
Este unul din ultimii producatori germani importanti de jucarii. Anul trecut, a vandut 55 milioane de jucarii clientilor din noua tari.
CEO-ul Andrea Schauer vorbeste despre dificultatea "galvanizarii unui nou bailout".
"Germanii vor fi dispusi sa plateasca, cand vor vedea progrese economice in tarile sud mediteraneene", spune Schauer.
"Avem nevoie de un trend pozitiv. Pana atunci, va fi greu sa asistam la declinul unor economii si sa spunem: "Sa mergem inainte".
Una din cele mai vechi companii din Germania este
Faber-Castell.
Compania de familie produce creioane de calitate in Stein (langa Nuremberg), inca din 1761 si le exporta in o suta de tari.
Este putin probabil ca a opta generatie a familiei fondatoare sa se lase intimidata de criza monetara.
Totusi, in calitate de sustinator al monedei euro, CEO-ul Faber, Contele Anton Wolfgang von Faber-Castell se arata nemultumit de comportamentul unor politicieni locali.
"Este simplu sa spunem ca vrem sa scapam de Grecia", spune Faber-Castell.
"Dar care vor fi consecintele? Cum vor reactiona investitorii? Trebuie sa fim constienti ca marca nemteasca este foarte scumpa; cum vom mentine competitivitatea in Germania?", se intreaba contele.
Faber-Castell recunoaste insa ca tara sa se confrunta cu o serie de "optiuni modeste". Germania va trebui sa aleaga "raul cel mai mic".
Unul dintre teoreticienii germani cu experienta in Zona Euro este
Thiess Buettner, profesor de finante publice la Universitatea din Erlangen-Nuremberg si consilier economic al Cancelarului Angela Merkel.
Potrivit lui Buettner, principalul motiv pentru care germanii se opun extinderii bailout-urilor este acela ca o asemenea masura ar descuraja tarile indatorate sa se reformeze.
Pe de alta parte, ignorarea acestei solutii ar putea avea consecinte si mai grave. "Ar fi foarte periculos sa sistam aceste programe de sustinere financiara", spune Buettner.
"Capitalul a migrat din Europa de Nord spre tarile din sud. Daca aceste tari vor iesi din Zona Euro, datoria nu va mai fi onorata si multe sectoare din economia germana vor falimenta".
Pentru industriasii din sudul Germaniei, deznodamantul evenimentelor din toamna ar putea avea un impact profund asupra vanzarilor companiilor lor.