Abu Dhabi: Visul devenit realitate
abu dhabikhalifa portdezvoltareemiratele arabe unite
In mai putin de trei ani de lucrari, Abu Dhabi s-a dotat cu o platforma industriala si portuara gigantica pe tarmul Golfului Persic. Proiectul inaugurat la 12.12.2012, a fost mai intai Khalifa Port, complex maritim castigat din mare. Acesta era prevazut pentru 12 milioane de tone si 2,5 milioane de containere, dar obiectivul sau si-a triplat deja marimea pentru urmatorii 20 de ani.
Pentru atingerea acestor tinte, autoritatile au adaugat portului Khalifa zona industriala Abu Dhabi (Kizad), o zona libera de 56 km² care va ajunge, in final, la 400 km². Scutiri de taxe, avantaje funciare, electricitate la pret scazut, totul este gandit pentru a atrage investitorii mondiali din metalurgie, agroalimentare sau aeronautica.
Costul acestor infrastructuri: 7,2 miliarde de dolari doar pentru prima etapa. O picatura de apa in raport cu avutia Abu Dhabi, cel mai bogat dintre cele sapte emirate care compun Emiratele Arabe Unite. Emiratul ocupa locul 7 in lume dupa rezervele de petrol pe care le detine, are un PIB de 130 de miliarde de dolari (s-a triplat in 10 ani) la 2,1 milioane de locuitori, din care doar 400.000 autohtoni. Fondul sau suveran de investitii, Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) valoreaza cel putin 500 de miliarde de dolari.
Intr-o regiune in care extravaganta este norma, Abu Dhabi si familia sa regala Al Nahyan nu fac exceptie, inregistrand nenumarate performate, intre care marele premiu de Formula 1, cele patru centrale nucleare construite de Coreea de Sud, orasul eco Masdar sau parcul tematic Ferrari.
Insarcinat de facto cu apararea Emiratelor Arabe Unite, Abu Dhabi starneste si interesul marilor producatori de avioane militare, in frunte cu Dassault, prin intentia sa de reinnoire a flotei de avioane de vanatoare.
In spatele acestei abundente de proiecte exista "Viziunea 2030", un plan strategic care vizeaza o crestere anuala de 5-6% si o diversificare a economiei bazate pe petrol.
Rivalitate istorica
Evident, nu se poate face abstractie de rivalitatea care se manifesta intre vecinii din Golf sau chiar in sanul Emiratelor. Astfel Khalifa Port este amplasat la doar 40 kilometri de portul Jebel Ali din Dubai, cea mai mare platforma de distributie a containerelor din regiunea Golfului Persic. Proprietarul portului Jebel Ali, grupul DP World a anuntat ca va investi 850 milioane de dolari pana in 2015 pentru a creste capacitatea portului la 19 milioane de containere pe an.
La randul sau, Abu Dhabi a anuntat recent crearea unui vast centru financiar in zona libera. O noua provocare pentru Dubai si familia Al Maktoum, pe care Abu Dhabi a salvat-o de la faliment in 2010 (in semn de recunostinta turnul gigant din Dubai a fost redenumit Burj Khalifa) si care si-a redobandit de atunci statutul de centru financiar al regiunii.
Dar Abu Dhabi nu se distinge doar in cadrul Emiratelor. In vreme ce Qatar, "noul imbogatit" cu ambitii tentaculare, sustine financiar organizatia Fratii Musulmani in intreaga lume araba, Abu Dhabi ii trimite la inchisoare.
Sursa: L’Usine Nouvelle