7 tragedii aviatice in care avioanele civile au fost doborate de forte militare mai mult (sau mai putin) cunoscute
accidente aviaticeavioanemorticonflicteucrainamh17sua
Serviciile secrete americane au precizat ca zborul MH17 apartinand Malaysia Airlines ar fi fost doborat de rebelii prorusi din estul Ucrainei. Aceasta este cea mai mare tragedie aviatica din istorie care a implicat doborarea unui avion civil de catre o forta militara, scrie vox.com. Totusi, nu discutam despre o catastrofa singulara si istoria cuprinde numeroase alte asemenea povesti tragice.
De exemplu, doua avioane apartinand Air Rhodesia au fost doborate in 1978 si 1979 de catre rebelii din Zimbabwe. In multe cazuri, tarile respective erau implicate in conflicte puternice. Spre deosebire de acestea, Zborul MH17 efectua pur si simplu un drum de la Amsterdam la Kuala Lumpur; nici Olanda, nici Malaezia nu au avut vreo implicare majora in razboiul civil din Ucraina. Numarul mortilor este extrem de ridicat, ajungand la 298. Nu au existat supravietuitori.
Analizand in background tragedia zborului MH17, vom discuta in cele ce urmeaza despre sapte tragedii aviatice similare, in care avioanele civile au fost doborate de la sol, de catre forte mai mult (sau mai putin) cunoscute.
1. Zborul 007 Korean Air Lines (1983)
Cunoscut si drept momentul din istorie in care "Uniunea Sovietica a ucis un congressman american in scaunul sau de pasager". KAL007 a fost doborat de un avion de vanatoare sovietic, la data de 1 septembrie 1983; toti cei 269 pasageri si membri ai echipajului au murit, printre care si Larry McDonald, un congressman din Georgia, aflat la al patrulea mandat. McDonald era un personaj controversat si totodata presedintele John Birch Society, un grup conspirator de extrema dreapta.
Faptul ca in accidentul aviatic a murit si McDonald s-ar fi potrivit perfect in teoriile conspiratiei, dar nu exista dovezi care sa ateste ca s-a intamplat altceva decat urmatoarea situatie: avionul KAL007 a intrat in spatiul aerian sovietic si a fost doborat. Potrivit unui raport al Organizatiei Internationale pentru Aviatia Civila, prezentat in 1993, personalul militar sovietic a fost alarmat de prezenta unui avion necunoscut in spatiul aerian al Uniunii si s-a luat decizia doborarii. Mai grav este ca oficialii sovietici nu au incercat sa contacteze echipajul aeronavei, inainte sa lanseze lovitura mortala.
Raspunsul direct la atac - si incercarea sovieticilor de a-si ascunde vinovatia - a fost retoric. Presedintele Reagan a condamnat doborarea avionului, denumind-o o crima impotriva umanitatii, care nu trebuie uitata. Americanii au raspuns in fata racelii sovieticilor prin prezentarea unui volum urias de informatii clasificate, care prezentau dovezi ale vinovatiei acestora.
Doborarea aeronavei KAL007 a determinat extinderea acoperirii GPS la avioanele civile. Astfel, pilotii pot observa intotdeauna daca intra accidental in spatiul aerian al unei tari, deoarece au la indemana sistemul Global Positioning System.
2. Zborul 655 Iran Air (1988)
Americanii au doborat un avion cu aproape 300 de pasageri la bord. In data de 3 iulie 1988, pe masura ce razboiul irano-irakian se agrava, navele americane si iraniene desfasurau operatiuni in Golful Persic. Un avion Airbus A300 a decolat de pe un aeroport din apropiere, ghinionul sau fiind ca era folosit atat in scopuri militare, cat si pentru transportul civililor. Crucisatorul american USS Vincennes a confundat avionul civil cu unul de vanatoare F-14, pe care SUA il vanduse Iranului inainte de revolutia din 1979 si a lansat doua rachete, care au distrus aparatul de zbor. Toti cei aflati la bordul Airbus-ului A300 au decedat.
Reagan a catalogat evenimentul drept o tragedie ingrozitoare si ambasadorul iranian la ONU a condamnat SUA pentru "actul criminal", "atrocitatile" si "masacrul" din iulie 1988. Vicepresedintele de atunci al SUA, nimeni altul decat George HW Bush, a spus ca decizia americanilor de a dobori avionul a fost "ofensatoare si absurda"; pe de alta parte, iranienii au gresit cand au permis circulatia unei aeronave civile intr-o zona de conflict.
Iranul a dat in judecata SUA la Curtea Internationala de Justitie si guvernul american a platit in 1996 despagubiri in valoare de 61,8 milioane dolari (93,7 milioane dolari in banii de astazi) familiilor si victimelor accidentului din 1988.
Guvernul SUA nu si-a cerut niciodata scuze pentru doborarea avionului civil, dincolo de declaratia initiala a lui Reagan; expertul Max Fisher a subliniat ca evenimentul tragic a contribuit la alimentarea neincrederii iranienilor in americani, care se prolifereaza si astazi.
3. Zborul 870 Itavia (1980)
Acesta este un caz foarte incalcit. In data de 27 iunie 1980, un zbor Itavia Airlines, care parcurgea distanta Bologna - Palermo, cu 81 de pasageri la bord, s-a prabusit in Marea Tireniana, langa Sicilia. Jurnalista Elisabetta Povoledo de la The New York Times a sustinut ca o racheta lansata de un avion de vanatoare ar fi lovit avionul, desi informatiile au fost neclare in acest sens.
Un judecator italian, Rosario Priore, a prezentat teoria potrivit careia a fost vorba de un complot NATO care dorea sa doboare un avion la bordul caruia s-ar fi aflat dictatorul libian Muammar Gaddafi. Din pacate, zborul Itavia a cazut victima acestui plan esuat. Afirmatiile nu au stat insa in picioare, din lipsa de probe.
4. Zborul 402 El Al (1955)
In data de 27 iulie 1955, un zbor El Al de la Viena la Tel Aviv a intrat in spatiul aerian bulgar, fiind doborat de doua avioane de vanatoare MiG. Toti cei 58 de pasageri au murit. Dupa mai multe ezitari, Bulgaria a recunoscut ca a doborat aeronava. In ciuda tensiunilor de inceput ale Razboiului Rece, impactul acestui accident a fost minim. Opt ani mai tarziu, Bulgaria a fost de acord sa ii plateasca Israelului circa 195.000 de dolari (1,5 milioane dolari in banii de astazi), dupa ce achitase deja o serie de despagubiri rudelor pasagerilor non-israelieni care au avut ghinionul sa se afle in avionul El Al.
5.Cathay Pacific Airways (1954)
In data de 23 iulie 1954, luptatorii chinezi din PLA (People's Liberation Army) au doborat un avion apartinand Cathay Pacific Airways (o linie aeriana a Hong Kong-ului, detinuta atunci de britanici). Acesta era un model C-54 Skymaster si efectua cursa Bangkok - Hong Kong. 10 din cei 19 pasageri aflati la bordul aeronavei au murit. Chinezii si-au cerut scuze pentru tragedie, vorbind, bineinteles, despre o "confuzie".
6. Zborul 114 Libyan Arab Airlines (1973)
In data de 21 februarie 1973, un aparat de zbor Boeing 727 apartinand Libyan Arab Airlines (o companie detinuta de guvernul libian), care efectua cursa Tripoli - Cairo, s-a ratacit si a ajuns deasupra peninsulei Sinai, controlata atunci de israelieni. Dupa cateva semnale vizuale si focuri de avertisment, avioanele israeliene au doborat avionul civil. 108 din cei 113 pasageri aflati la bord au murit.
David Elazar, comandantul armatei israeliene, si-a asumat responsabilitatea pentru tragedie. Ministrul Apararii, Moshe Dayan, a vorbit despre o eroare de judecata si a despagubit familiile victimelor. Libia a considerat ca atacul a fost unul "criminal", iar Uniunea Sovietica a vorbit despre comiterea unei "noi crime odioase".
7. Zborul 1812 Siberia Airlines (2001)
Cel mai straniu precedent al tragediei Malayisia Airlines s-a petrecut in 2001. Personajele principale au fost chiar fortele militare ucrainene. In data de 4 octombrie 2001, 64 de pasageri si 12 membri ai echipajului unui avion Tupolev Tu-154, apartinand Siberia Airlines, care efectua ruta Novosibirisk - Tel Aviv, si-au gasit sfarsitul deasupra Marii Negre; avionul cu pricina a fost doborat de o racheta a armatei ucrainene.
Ucraina a recunoscut la presiunea rusilor implicarea in acest accident si presedintele Leonid Kuchma a mustrat armata tarii sale. In ziua doborarii, armata din Ucraina desfasura un exercitiu militar amplu, care implica distrugerea unor drone cu ajutorul a 23 de rachete.
Liderul Ucrainei a acceptat atunci demisia ministrului Apararii, Oleksandr Kuzmuk, care recunoscuse vina armatei sale. Intre 2003-2005, Ucraina le-a platit familiilor victimelor tragediei circa 15,6 milioane dolari, incheind in acest sens o intelegere cu guvernul Israelului.