50% dintre romani vor sa isi gaseasca un alt loc de munca pana la finalul anului
ejobsstudiuangajatilocuri de muncaangajatorifirmecompaniijoburicriza fortei de munca
Jumatate dintre romanii chestionati intr-un studiu realizat de platforma de recrutare online eJobs au spus ca au de gand sa isi schimbe locul de munca pana la finalul anului. Studiul a fost realizat in perioada 1-19 noiembrie, pe un esantion de 1.493 de respondenti.
Jumatate dintre respondentii studiului mentionat anterior au de gand sa isi gaseasca un nou loc de munca pana la finalul acestui an. Mai mult decat atat, acestia au spus ca au aplicat deja pentru un nou loc de munca si e posibil ca prima luna din an sa ii intampine deja la alt job.
"50% dintre cei care au participat la cel mai recent survey derulat de eJobs Romania au declarat ca au aplicat la cel putin un job in ultima luna, cu intentia de a-si schimba locul de munca pana la finalul anului. De altfel, anul acesta a fost unul intens in ceea ce priveste intentiile de angajare ale romanilor - 85% din respondenti au aplicat cel putin o data de la inceputul anului. Doar 8,4% dintre respondenti sunt suficient de multumiti de joburile lor actuale, motiv pentru care ultima oara cand au aplicat a fost in urma cu mai bine de doi ani", arata studiul eJobs.
Criza fortei de munca schimba regulile jocului
Asistam la o schimbare a pietei muncii din perspectiva angajatului. Daca, atunci cand vorbeam despre lipsa locurilor de munca puteam spune ca "sarea si cutitul" erau in mana angajatorului, iar acesta impunea criteriile si isi permitea sa fie foarte selectiv, avand un numar mare de candidati pentru locurile de munca disponibile, lucrurile s-au inversat.
Mediul de afaceri din Romania se confrunta cu o criza a fortei de munca, lucru ce ii forteaza pe angajatori sa fie mai putin selectivi, fiindca, in caz contrar risca sa nu gaseasca angajati pentru a-si mentine sau extinde business-ul.
Din acest motiv, tot mai multi angajatori, mai ales in domeniile in care nu este neaparat necesara o calificare, aleg sa isi califice personalul la locul de munca sau opteaza pentru oferirea de diverse stimulente si bonusuri pentru a incuraja persoanele sa accepte locul de munca disponibil.
De asemenea, la aceasta teorie ne conduce si un alt rezultat al studiului eJobs, care indica faptul ca angajatii pun mare pret, in primul rand, pe modul in care este alcatuit anuntul de angajare.
"Cand vine vorba despre cum ar trebui sa arate un anunt de angajare candidatii stiu foarte bine ce isi doresc. Vor sa fie cat mai detaliate cerintele postului, obligatoriu salariul si beneficiile extrasalariale sa fie la vedere si, din ce in ce mai multi, isi doresc anunturi care sa iasa din tiparul clasic. Sunt mai atrasi mai degraba de anunturile foarte vii, ca imagine si, daca este posibil, sa includa si o componenta video", a explicat Bogdan Badea, CEO eJobs Romania.
In aceeasi ordine de idei, pentru 7 din 10 candidati conteaza foarte mult felul in care sunt tratati de catre angajator in cadrul procesului de recrutare, maniera in care li se vorbeste la interviu, iar acest aspect este definitoriu atunci cand iau decizia de a se angaja sau nu. Mai mult decat atat, 52% dintre respondenti isi doresc sa aiba cel putin o intalnire si cu cel care ar urma sa le fie manager direct.
"Candidatii stiu din ce in ce mai bine ce isi doresc de la un loc de munca, de la un angajator, de la managerul direct, de la colegi, de la recutor si asa mai departe. Au un nivel tot mai ridicat de asteptari si "amendeaza" tot ce iese din acest cadru. Astfel, 62,5% dintre participantii la studiu sunt deranjati atunci cand primesc intrebari-cliseu care nu au legatura cu pozitia pentru care au aplicat. Aproape la fel de multi includ in acelasi top lipsa informatiilor despre salariu, intrebarile despre viata personala ori atitudinea distanta din partea recrutorului. Din fericire, in ultimii doi ani, recrutorii au inceput sa lucreze in aceasta directie si sa imbunatateasca procesele de recrutare, aratand o preocupare din ce in ce mai mare in directia dezvoltarii propriului brand de angajator", spune Bogdan Badea.
Onboarding-ul este, de asemenea, extrem de important pentru angajati. Ne referim, deci, la prima luna petrecuta la noul serviciu. Angajatii pun mare pret pe felul in care se desfasoara aceasta etapa de initiere in cadrul noii companii si, in functie de cum decurg lucrurile, daca angajatorul isi respecta promisiunile din cadrul interviului, angajatii decid daca isi continua activitatea aici sau pleaca spre alta companie.
Din acest punct de vedere, "este important sa aiba un plan clar, pe pasi, de integrare in echipa (aspect mentionat de 62% dintre respondenti), sa aiba un coleg cu experienta care sa-i introduca, pas cu pas, in universul echipei; sa fie implicati in proiecte inca de la inceput sau sa primeasca feedback constant de la manager. 28% dintre respondenti ar prefera sa aiba parte de o perioada de adaptare, in care sa se acomodeze fara sa primeasca responsabilitati sau proiecte de lucru", se mai arata in studiu.
Citeste si:
In ultimii 10 ani de business, cifra de afaceri a companiilor din Romania a crescut cu 71%