Zilnic, in folosul cetateanului
cersetoritransport publicin folosul cetateanului
In statiile de metrou, se aude, din cand in cand, o voce... toropita, de eleva de clasa a II-a care mai are o zi pana la vacanta de vara si care numai chef de citit cu voce tare nu are.
"Eleva" da glas unui text care - cat se poate de corect - le recomanda calatorilor sa aiba grija de bunurile lor, iar, daca vad pe cineva comitand vreo nefacuta, sa sesizeze autoritatie, "iar autorul va suporta rigorile legii". Zau?
Si cersetorii au un locsor in text, pasagerilor spunandu-li-se sa nu incurajeze cersetoria dand bani cersetorilor. Pai, cum altfel ar putea fi incurajata cersetoria decat dand bani? Cu pancarte, cu lozinci?
Textul se incheie cu deviza regiei de transport subteran care "ramane aceeasi", ceva de genul zilnic la datorie in folosul cetateanului.
Si transportatorul public de suprafata din Bucuresti are texte (tot in lectura unor tonuri opuse celor de la Teleenciclopedia sau de pe Discovery) care ii indeamna pe calatori sa nu ramana indiferenti daca vad vreo infractiune.
Asta fara sa ia in calcul ca a avea o reactie nu inseamna neaparat ceva bun, ci poate insemna si frica, panica, insotite de fuga, cu ocazia primei opriri...
Asadar, textele transportatorilor suna ca sloganul unor firme care ne spun ca au cele mai bune servicii pentru confortul nostru zilnic, de parca ti-ar spune cineva care si-a facut planul de afaceri tintind mult profit ca nu lucreaza pentru binele tau, ca nu este la cheremul clientului...
Astazi, garnitura de metrou pleaca lin din statie, accelereaza, dar, dupa numai vreo 50-60 de metri franeaza (oarecum) brusc.
Intrucat trenul nu apucase sa prinda cine stie ce viteza, iar 95% dintre pasageri erau asezati, franarea ar fi provocat vreo neplacere numai daca erai pepene perfect rotund, scapat din plasa.
Cu toate acestea, cam dupa o secunda si jumatate de la "incident", boxele vibreaza cu vocea calma, potolita, condescendenta a conducatorului de tren: "Ne cerem scuze pentru disconfortul creat de franarea brusca!"
De-abia acum, vocea aceea, sincera, respectoasa si fara texte in fata, a reusit probabil sa-i faca pe cei mai multi dintre calatori sa se simta respectati, sa simta ca serviciul de transport chiar este in slujba cetateanului, asa cum ar trebui sa fie toate institutiile...